Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora stygga vargen mugg av vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Stora stygga vargen mugg av vem?

Kunde inte motstå denna mugg med vargmotivet Vet att jag sett märkningen här på Pes men kan inte hitta den igen. Är det någon som känner igen signeringen?
    Muggen är ca 8 cm hög.
    Bifogade filer

Puffar upp denna fråga

Comment

Hej!

Först måste jag meddela att det här är en vild chansning som jag kommit fram till genom att vända bildskärmen upp och ner. Signaturen kan då utläsas till att bli ett ihopskrivet WA. Förmodligen är det lättare för dig att snurra muggen ett halvt varv.

Eftersom jag har mycket liten kännedom om keramiker, konsulterade jag uppslagsboken 'Svensk Keramik under 1900-talet' och fann där på sidan 175 ett namn - Anita Wederbrand - som kan stämma in på din muggs signatur.

Tyvärr finns det ingen beskrivning på hur hennes signatur ser ut, men i texten framgår det bl.a. att hon "arbetar med bruksgods i stengods, ofta glaserat i olika svarta glasyrer".

Men som sagt - det är en ren gissning från min sida.
      Last edited by Morfar; 2010-02-05, 23:09.

Comment

Tack Ska se om jag kan hitta något om Anita Wederbrand för att jämföra. Här är muggen rättvänd.
        Bifogade filer

Comment

För att stilla vår nyfikenhet, skickade jag ett mejl till Anita W och frågade om det var hon som gjort muggen. Hennes snabba och vänliga svar återges här i sin helhet:

Nej du Morfar,
          den muggen har jag då inte gjort.
          Signaturen må vara ganska lik, men muggen som sådan har få likheter med mina.
          Jag har heller dessvärre inga svar på vem som kan ha gjort den aktuella muggen, men önskar er alla lycka till med att spåra "den skyldiga"!
          Vänliga hälsningar
          Anita

Min gissning var fel, så nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Vem vet, det kanske är bäst att vrida tillbaka kortet och vända tillbaka dataskärmen också.

Comment

Tack Morfar Vad snällt av dig!
            Vi får hoppas att någon tittar in som känner igen märkningen. Muggen är välgjord och känns inte som någon dussinvara.

Comment

Working...
            X