Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En falsk röd rubin?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En falsk röd rubin?

Jag har det här fatet som jag undrar lite över. Den är väldigt lik ett annat fat jag sett på nätet som är Röd Rubin men skiljer åt genom att den äkta röda rubinen har en stjärna i mitten av fatet. Så jag undrar om det här är ett plagiat? Det står ingenting på undersidan.
    Bifogade filer

Var stjärnan målad på det fatet du såg? För då kan det mycket väl vara en "äkta" rubin dock 2:a sorterad och aldrig dekorerad med gulddekoren.

Comment

Det kan också tänkas att den varit med om det olycksaliga ödet att uppleva en diskmaskins effektiva rengöring.
      Då åker all utanpåliggande glasyrdekor och stämpel av.
      Men å andra sidan borde den varit djupstämplad, så luchurs teori håller också måttet.

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
        Var stjärnan målad på det fatet du såg? För då kan det mycket väl vara en "äkta" rubin dock 2:a sorterad och aldrig dekorerad med gulddekoren.
        Det troligaste alternativet i mina ögon. Är den skev eller har en tunn glasyr någonstans?

Comment

På den här sidan ser man fatet jag menar som har stjärnan:
          Röd Rubin, Arthur Percy och Eugen Trost, Gefle, 18 del. Såldes för 500 kr på auktionen den 16 juli 2007

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Det troligaste alternativet i mina ögon. Är den skev eller har en tunn glasyr någonstans?
            Nej, skev är den inte. Glasyren verkar inte tunn, tvärtom!
            Färgen är ju precis den som brukar användas till röd rubin.

Comment

Ja då är det ett "äkta" rubin fat fast 2:a sorterat och odekorerat som du har (det ser inte ut som om ditt fat har några rester av gulddekoren).

Comment

Ibland ser man inte själv vad som gjort att det blivit utdömt vid tillverkningen, det kan vara nån pytte glasyrloppa eller liknande som är skillnaden mellan 1:a och 2:a sort.

Comment

Jo, jag håller med dig om att det kan vara svårt att se varför det är en 2:a sortering. Kanske för att det saknades en stjärna?
                  Fatet får pryda sin plats på det gamla bordet vid fönstret i mitt sommartorp.

Comment

Första bilden: Det sder ut som det är knottror i glasyren i botten av skålen. Det kan vara en tänkbar orsak till att den sorterats ut.

Gulddekoren sattes på med två olika tekniker, tror jag: Stjärnan sattes dit med en gummistämpel och kanter och linjer handmålades.

Comment

Ursprungligen postat av Eaglewoman Visa inlägg
                      Jo, jag håller med dig om att det kan vara svårt att se varför det är en 2:a sortering. Kanske för att det saknades en stjärna?
                      Fatet får pryda sin plats på det gamla bordet vid fönstret i mitt sommartorp.
                      Det saknas väl både stjärna samt guldkant
                      I mitt tycke är fatet användbarare och snyggare utan gulddekor så den är säkert jättefin på bordet.

Comment

Det saknas väl både stjärna samt guldkant
                        I mitt tycke är fatet användbarare och snyggare utan gulddekor så den är säkert jättefin på bordet.
                        Tack...jag tycker också min är finare utan stjärnkrusiduller. Mer stilrent

Comment

Nog är det en röd rubin allt, den är lika häftig utan gulddekoren tycker jag!Är lycklig ägare till en med dekor.Har även en ljusgrön med det andra fruktfatets form det böljande typ, utan gulddekor stämplad med torn o allt Vad heter då den??

Comment

Working...
                          X