Jag har det här fatet som jag undrar lite över. Den är väldigt lik ett annat fat jag sett på nätet som är Röd Rubin men skiljer åt genom att den äkta röda rubinen har en stjärna i mitten av fatet. Så jag undrar om det här är ett plagiat? Det står ingenting på undersidan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En falsk röd rubin?
Collapse
X
-
Det kan också tänkas att den varit med om det olycksaliga ödet att uppleva en diskmaskins effektiva rengöring.
Då åker all utanpåliggande glasyrdekor och stämpel av.
Men å andra sidan borde den varit djupstämplad, så luchurs teori håller också måttet.
Comment
-
Det troligaste alternativet i mina ögon. Är den skev eller har en tunn glasyr någonstans?Ursprungligen postat av luchur Visa inläggVar stjärnan målad på det fatet du såg? För då kan det mycket väl vara en "äkta" rubin dock 2:a sorterad och aldrig dekorerad med gulddekoren.
Comment
-
På den här sidan ser man fatet jag menar som har stjärnan:Ursprungligen postat av luchur Visa inläggVar stjärnan målad på det fatet du såg? För då kan det mycket väl vara en "äkta" rubin dock 2:a sorterad och aldrig dekorerad med gulddekoren.
Comment
-
Nej, skev är den inte. Glasyren verkar inte tunn, tvärtom!Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggDet troligaste alternativet i mina ögon. Är den skev eller har en tunn glasyr någonstans?
Färgen är ju precis den som brukar användas till röd rubin.
Comment
-
Första bilden: Det sder ut som det är knottror i glasyren i botten av skålen. Det kan vara en tänkbar orsak till att den sorterats ut.
Gulddekoren sattes på med två olika tekniker, tror jag: Stjärnan sattes dit med en gummistämpel och kanter och linjer handmålades.
Comment
-
Det saknas väl både stjärna samt guldkantUrsprungligen postat av Eaglewoman Visa inläggJo, jag håller med dig om att det kan vara svårt att se varför det är en 2:a sortering. Kanske för att det saknades en stjärna?
Fatet får pryda sin plats på det gamla bordet vid fönstret i mitt sommartorp.
I mitt tycke är fatet användbarare och snyggare utan gulddekor så den är säkert jättefin på bordet.
Comment
-
Tack...jag tycker också min är finare utan stjärnkrusiduller. Mer stilrentUrsprungligen postat av luchur Visa inläggDet saknas väl både stjärna samt guldkant
I mitt tycke är fatet användbarare och snyggare utan gulddekor så den är säkert jättefin på bordet.
Comment
Comment