Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gult fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gult fat

Hittade ett fint fat på min första loppisrunda på länge. Första bilden blev lite mörk. Färgen stämmer bättre på tredje bilden. Den vanliga frågan vem/var?
    Bifogade filer

Puffar lite på frågan. Varifrån kan detta fat vara? 25 cm diameter.
    Ännu en bild där färgrn stämmer bättre. Signerat med ett sirligt F.K.
    Bifogade filer

Comment

Det ät ett fint fat i rödlera, med vackert mönster.
      Dekoren kan möjligen leda oss till rätt landskap, där den var vanlig på inventarier. Tänk på Hälslinglands- och Jämtskåp till exempel. Vi får se.
      Just nu har jag ingen hint om vem S.K. är, för det är så det står, sirligt signerat.
      Om åldern är det lite mer osäkert, måste liksom få känna på glasyren och baksidan...
      Det kan vara 1930-tal, såväl som 1880-tal.
      Vi får grunna vidare och självklart ska andra hjälpa till!
      Bifogade filer

Comment

Tack Gideon.Jasså du tror att det är ett S. Eftersom det har en "släng" på benet trodde jag på F. Vi får hoppas att nån annan spånar vidare

Comment

Jag sätter en lerskärva på att det är ett gammaldags S.
          FBQ, Ulferic och andra vana läsare av gamla, dammiga husförhörslängder och brev har säkert sina meningar om S:et förr.
          K:et ser nästan lite f ö r krumelurigt ut, för att vara 1800-tal, säger min feeling.
          Men svaret på upphovsmannen kommer förr eller senare...

Comment

Har suttit och tittat på mitt fat. Det är mycket vackert och välgjort. Sen tänkte jag att det behöver väl inte vara svenkt? Det kanske är ett fat som följt med tex en turist hem?

Comment

Working...
            X