Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svår stämpel - Någon som vet ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svår stämpel - Någon som vet ?

Jag har ett mycket trevligt fat som jag inte får fram tillverkare på. Det kanske finns någon här som sett stämpeln tidigare, och känner igen den. Det är nästan omöjligt att ta en bra bild på stämpeln, men jag har gjort ett försök.

Stämpeln är svag, men jag ser "U&". Det finns en bokstav till, och det ser ut som ett halvt "U". I så fall skulle stämpeln vara "U&U", samt 347.

Någon som klarar av denna nöt ?

Jag tyder stämpeln som U&C, vilket blir Porzellanfabrik Utzschneider & Cie.
    Jämför vidare här:
    Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Comment

Intressant Gideon, men det finns inget som tyder på att stämpeln har haft bord eller någon annan dekoration kring sig. Nu nämns det ju i texten, att listan inte är komplett, så det kanske kan vara så.

Comment

Listan är inte komplett, nej, men jag har haft svartlackerade fat med samma, hoptryckta U&C i djupstämpel.
        Sök vidare på Sarreguemines på det här forumet, så hittar Du fler varianter med fransk anknytning.
        Ditt fat är i nyrokoko och från årtiondet runt 1880, vågar jag påstå.
        Last edited by Gideon; 2009-08-01, 13:41.

Comment

Jag ska forska vidare. Tack för att du sparkade mig i rätt riktning Gideon.

Comment

"Sparka" är inget bra ord i det här sammanhanget - "vägleda" är bättre, om vi vill vara försiktiga med sköra föremål.

Comment

Working...
            X