Nätloppade hem denna flaska och efter idogt arbete är den nu även ren. Så nu över till lite funderingr till den. Det finns ju liknande flaskor som är gjorda i fajans och då troligtvis tillverkade i Europa, tex för Holländska ostindiska kompaniet (VOC), men så finns det ju även de asiatiskt (japanskt) tillverkade. Har läst mig till att det var koreanska lergodsarbetare som på 1600 och 1700 talen togs över till Japan för att bla göra denna typ av hårdare gods.
Min flaska är i stengods och jag tror att den ursprungliga färgnyansen är lite blågrå som med åren fått en lite gulgråare nyans. Man ser en tydlig skillnad på färger vid halsen. Kan det vara så att denna legat på botten eller nere i jorden och fått en annan nyans på färgen, den går nu mer åt den underliggande lerans färg. Som jag försöker illustrera på tredje bilden så finns det en fin krackelering på det översta glasyrskiktet. Vet inte om det framgår men på överdelen ( över skarven) så syns tydliga spår efter vridningar när man format överdelen av flaskan.
Hoppas någon kan sprida mer ljus över denna flaska.
Min flaska är i stengods och jag tror att den ursprungliga färgnyansen är lite blågrå som med åren fått en lite gulgråare nyans. Man ser en tydlig skillnad på färger vid halsen. Kan det vara så att denna legat på botten eller nere i jorden och fått en annan nyans på färgen, den går nu mer åt den underliggande lerans färg. Som jag försöker illustrera på tredje bilden så finns det en fin krackelering på det översta glasyrskiktet. Vet inte om det framgår men på överdelen ( över skarven) så syns tydliga spår efter vridningar när man format överdelen av flaskan.
Hoppas någon kan sprida mer ljus över denna flaska.

Comment