Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jugend men vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag hittade den här på Tradera. Det finns likheter tycker jag.
    Josef Ekberg kanske kanske det skulle kunna vara även om formspråket inte stämmer helt. Har mailat en fråga upp till Gustavsberg så får vi se om de hittar något i sina arkiv...
    Bifogade filer

Comment

Låt inte ytan lura er! Meningen är kanske att man ska påminnas om dyrare tillverkning än det i själva verket är! Gustavsbergs sgraffito är två lager olikfärgad lera, med den mörkaste ytterst. Man ser alltid spår av skrapningen i den ljusa leran.

Frågans kruka är ljus med mörka ingröpningar där man inte ser spår efter verktyg. Är det möjligen gjutna reliefer? Frågans kruka saknar också den tydliga fotklacken/fotringen.

Comment

Är benägen att hålla med dig Peter.Jag lät mig nog luras av ytan och likheten med Josef Ekbergs sgraffito men som du säger så är det nog gjutet.
        Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ja, det är rätt det ni påpekar.
          Enl. Eva Ax Riise på Antikhuset i Gustavsberg är dessutom Gustavsbergs Sgrafittovaser matta i glasyren. Så min urna kommer kanske utifrån Europa någonstans.
          Jag kommer från en familj i Värmland där flera medlemmar har varit designintresserade sedan långt tillbaka så det dyker ibland upp lite roliga prylar som någon säkert kan ha förvärvat på sina resor.
          Det är i alla fall intressant att försöka spåra, tack alla!

Comment

Jag tror nog ändå på Astrid Liljenberg-Sieurin för Höganäs, j.fr. s. 242 i boken "Lergodset från Höganäs".
            < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Working...
            X