Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

små keramikburkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• små keramikburkar

har sett dom här små burkarna/krukorna på två olika ställen nyligen.
    omärkta, inga klisterlappar eller någonting.
    vad har dom använts till? kryddor kanske?
    nån som har nån aning om vem som kan ha tillverkat dom?
    Bifogade filer

Laholm keramik.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

tack!
      vad används dom till? är dom vanliga?

Comment

Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
        tack!
        vad används dom till? är dom vanliga?
        Man kan ha dem till vad som helst, förvaring av diverse, kryddor eller vad du vill. Massproducerat och vanligt förekommande små burkar.

Comment

ok, tack för bra svar!

Comment

Hur kom den här texten upp i min rubrik??
            [ID:Laholkm Keramik]

Comment

Om anledningen till ändringen kan du läsa här:

Anledningen till felstavningen (som nu är rättad i rubriken) kan jag inte uttala mig om, men uppenbarligen kan även administratörer råka ut för snavfel, eller vad säger du Bruce?

Comment

aha aha, moderniteter som jag inte uppsnappat ännu! då förstår jag och tackar o bugar.

Comment

Här får jag lov att opponera mig och det finns säkert andra, som i tysthet gör det.
                  Inte bara Laholm tillverkade krukor, krus, vaser etc, i denna sgrafittoteknik. Likartade burkar har också gjorts av Alingsås Keramik och Nila Keramik.
                  Så ett ID på det här ämnet är inte berättigat, så omärkta och oetiketterade, som burkarna är.

Comment

Apoteken beställde stora mängder av de här kryddburkarna från laholms keramik. De är ca 8 cm höga. Ni som har Laholmsboken kan finna bild på sidan 95.
                    Dessa tillverkades troligen med annan dekor för försäljning direkt till allmänheten. Om man vänder på burkarna ska de vara vitglaserade . Ibland är glasyren så tjock att det kan vara svårt att se den runda stämpel som finns där.

Comment

Tagit bort [ID: Laholm Keramik] ur rubriken tills ytterligare identifiering kunnat göras.
                      /Admin
                      admin@precisensan.com

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Apoteken beställde stora mängder av de här kryddburkarna från laholms keramik. De är ca 8 cm höga. Ni som har Laholmsboken kan finna bild på sidan 95.
                        Dessa tillverkades troligen med annan dekor för försäljning direkt till allmänheten. Om man vänder på burkarna ska de vara vitglaserade . Ibland är glasyren så tjock att det kan vara svårt att se den runda stämpel som finns där.
                        Det är min uppfattning också om Laholm, att de är glaserade även under. Jag har en burk som ser exakt ut som de två i bakgrunden. Inte glaserad under, ingen stämpel, bara signerade B.N. med penna. Hur ser Drakens ut? Jag kan fota min i morgon när det blir ljust.
                        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Till formen är burkarna likadana, men dessa har text som för ingefära t.ex. och är oglaserade runtom, utan någon sgrafitto. Laholm levererade sjuttiotusen julsenapsburkar om året 1964-74. De kan ha sett ut som drakens burkar, men jag tycker att man ska vara försiktig med ett bestämt ID i den här tråden, eftersom likadana produkter tillverkades på andra hål - också de helt vitglaserade undertill och ofta vagt stämplade.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Till formen är burkarna likadana, men dessa har text som för ingefära t.ex. och är oglaserade runtom, utan någon sgrafitto. Laholm levererade sjuttiotusen julsenapsburkar om året 1964-74. De kan ha sett ut som drakens burkar, men jag tycker att man ska vara försiktig med ett bestämt ID i den här tråden, eftersom likadana produkter tillverkades på andra hål - också de helt vitglaserade undertill och ofta vagt stämplade.
                            Jag har inte hävdat att de ... bestämt kommer från laholms Keramik, men att modellen är från laholm att det är TROLIGT. Jag har sett en hel del scraffitokeramik och färgerna på dessa som visas på första bilden överensstämmer mkt väl med Laholm. Gud Give, jag hävdar inte att de är därifrån med indikationerna pekar ensidigt åt ett håll, så...låt oss vänta och se...

Comment

Rombdekoren i på den mittersta burken har jag sett på flera andra Laholms-föremål. Jag säger Laholm rakt av...

Comment

Working...
                              X