Denna vasen hittar jag absolut inget om på nätet..vet någon??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vas märkt Luhr??? [ID: Nils Ossler, 1900-1979]
Collapse
X
-
Jag hade tag i en vas med samma märkning i veckan, men satte tillbaka den, då jag tyckte den var för dyr.
Comment
-
Så du har oxå sett en..min kostade en tia..Ursprungligen postat av Maria Visa inläggJag hade tag i en vas med samma märkning i veckan, men satte tillbaka den, då jag tyckte den var för dyr.
Comment
-
Hej !! Kanske lite sent men hittade din fråga idag.
Eftersom det är min Morfar Nils Ossler( 1900-1979) som drejat och bränt den i Luhr så måste jag ju svara.
Det lodrättvända L : et står för Luhr och O : et för Ossler, Luhr= Luhr Stengods
Min morfar använde en speciell lera som blandades på Raus Stenkärlsfabrik speciellt för Ossler. Min morfar lärde även upp sig i Raus Stenkärlsfabrik.
Så din vas är handdrejad,och bränd i vedeldad ugn i Lur utanför Hästveda, gammalstavningen var ju med h alltså Luhr. Kanske är den gjord då jag som liten kunde sitta i timmar tyst och titta på när han sparkade på skivan och jobbade. Jag vet att många förundrades av hans handglasyr och lera..som tyvärr aldrig avslöjades innan han dog 1979.Last edited by Kocko; 2012-04-13, 19:18.
Comment
-
Även om jag inte har något "Luhr"-föremål, så är det verkligen intressant att få sådan här "inside"-information.
Tack så mycket för det, Kocko!
Hoppas naturligtvis på ytterligare inlägg från Dig, Kocko, och då gärna med bilder på föremål och även på Din morfar.
Comment
-
Va kul att man kan glädja er med min Morfar
Jag ska försöka göra mig hemma ,vid tid , på detta forum..sedan ska jag bomba er med mer info..vad jag kan.
Ni kan ju gotta er lite med att Nils Ossler..min stora idol som Keramiker är pappa till Bengt Ossler som hann bli mer känd än sin far. Bengt var en konstnär( mest olja) som hade atelje både på Hallandsåsen och Helsingborg..Ha en trevlig helg
Comment
Comment