Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min stulna servis å stulna dröm!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Min stulna servis å stulna dröm!

Hej!

Jag fick en jätte fin servis av min mormor när jag fyllde 10 som blev stulen en sommar när vi hade 3 inbrott i vårat hus. Jag kunde inte fråga min mormor vad det var för servis eftersom hon dog ett tag innan inbrotten och ingen annan kommer ihåg!
    Jag vet exakt hur den ser ut för jag brukade ta upp den ur kartongen, titta på den och fantisera att jag var vuxen å hade servisen i mitt egna hus!

Det var: 1 kaffekanna (med lock), 1 sockerskål (med lock), en mjölkkanna (med lock), 12 koppar, 12 fat och 12 assietter. (Plus att jag hade 12 jätte fina teskedar till!)

Kanske inte låter så speciellt ovanligt, att den var vit kanske inte heller sticker ut så mycket men det som var ovanligt var att det var olika blåa blommor på allt! Blommorna var väldigt detaljrika.
    Kannorna och skålen var det blåklockor på och även på en kopp, ett fat å en assiett. Sen var det 11 andra blåa blommor på resten (kan ha varit bara svenska blommor).

Så.. En servis med 12 olika blåa blommor, är det möjligt att hitta genom den beskrivningen?

Skulle betyda grymt mycket för mig om jag fick reda på mer. Jag har aldrig kunnat sluta tänka på servisen, mest för att det var det ända jag någonsin fick av min mormor. Det var det första jag fick som jag skulle ha när jag blev vuxen, jag skulle ha den hela livet..

Tack på förhand!/Jennilee E

Trooor..nu bara tror jag, att jag minns att det finns en servis där det finns olika blommor på varje kopp..om det är landskapsblommor kan ju inte stämma om alla var blå¨..men detta låter så bekant så om jag har minnesfragment så borde porslinsfolket ha koll*L*

Comment

Svaneholm har en servis som heter Sveriges blå blommor såg jag efter en googling http://www.blocket.se/vi/19355548.htm?ca=2_s
      Last edited by engelsson; 2009-01-15, 21:52.

Comment

Ursprungligen postat av Jennilee Visa inlägg
        Hej!

Jag fick en jätte fin servis av min mormor när jag fyllde 10 som blev stulen en sommar när vi hade 3 inbrott i vårat hus. Jag kunde inte fråga min mormor vad det var för servis eftersom hon dog ett tag innan inbrotten och ingen annan kommer ihåg!
        Jag vet exakt hur den ser ut för jag brukade ta upp den ur kartongen, titta på den och fantisera att jag var vuxen å hade servisen i mitt egna hus!

Det var: 1 kaffekanna (med lock), 1 sockerskål (med lock), en mjölkkanna (med lock), 12 koppar, 12 fat och 12 assietter. (Plus att jag hade 12 jätte fina teskedar till!)

Kanske inte låter så speciellt ovanligt, att den var vit kanske inte heller sticker ut så mycket men det som var ovanligt var att det var olika blåa blommor på allt! Blommorna var väldigt detaljrika.
        Kannorna och skålen var det blåklockor på och även på en kopp, ett fat å en assiett. Sen var det 11 andra blåa blommor på resten (kan ha varit bara svenska blommor).

Så.. En servis med 12 olika blåa blommor, är det möjligt att hitta genom den beskrivningen?

Skulle betyda grymt mycket för mig om jag fick reda på mer. Jag har aldrig kunnat sluta tänka på servisen, mest för att det var det ända jag någonsin fick av min mormor. Det var det första jag fick som jag skulle ha när jag blev vuxen, jag skulle ha den hela livet..

Tack på förhand!/Jennilee E
        Hej! Jag har en svaneholm servis, med sveriges blå blommor precis som du beskriver, fast utan mjölkkanna och sånt, jag har 12 koppar, asietter, kaffefat, skedar, 1 tårtfat med tårtspade. De är aldrig använda och ligger i sina frigolitkartonger. Jag, precis som du, fick dem av min mormor när jag var liten, men har aldrig använt dem, och mormor, som inte finns längre, skulle hellre vilja att jag sålde dem än att de bara stod orörda. Om du är intresserad så hör av dej! Jag kan även skicka bilder om du vill! Mvh Maria

Comment

Bättre sent än aldrig !

Hej !

För ett stort antal år sedan ärvde jag en komplett matservis "Sveriges Blå Blommor" av en bekant som tyckte det var roligt att samla på denna vackra servis. Varken han eller jag har använt den och jag själv har börjat samla på Viktoria, så jag tänkte att den kanske kunde komma till glädje hos någon som också tycker om "Sveriges Blå Blommor"

Såg att du sökte efter din kaffeservice som blivit stulen och att du även fått svar. Men så tänkte jag att du kanske också är intresserad av matservicen i samma serie.

Med vänlig hälsning
          Jan

Comment

Working...
          X