Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Te och kaffekoppar, ålder och urspung??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Te och kaffekoppar, ålder och urspung??

Hej
    Jag är helt färsk här på forumet och startar upp direkt med en nyfiken fråga:
    Vem kan hjälpa mig med information om dessa gamla te- och kaffekoppar som jag nyligen har lagt vantarna på?
    De är tunna och svagt genomskinliga i vit massa. Inga krackeleringar men några är lite missfärgade, möjligtvis på ytan.
    Tekopparna har mönster i ytan på utsidan och är släta på insidan. Kaffekopparna har mönster i ytan på insidan och är vågiga på utsidan. De har lite "skräp" i glasyren och är oglaserade på fötterna. Märkta undertill med liten siffra. Faten är ganska djupa tycker jag och saknar ring för kopp. I kopparna där dekoren är sliten är den gröna färgen mycket mörkare.
    Vad är det för material, ålder, ursprung?
    Finns det intresse för den här sortens porslin? Jag tänkte använda dem.
    All info tas tacksamt emot

/TorparAnna
    Bifogade filer

Hej Torparanna! Jag är ganska säker på att Dina te- och kaffekoppar är franska och från 1800-talets första hälft, mer precist 1830-50. Dekoren är typiskt fransk från 1700-talets sista fjärdedel under Ludvig XIV och lär ha varit ett mönster som Marie Antoinette var särskilt förtjust i. De blå blommorna föreställer blåklintsblommor på engelska cornflower sprigs och just nu har jag inte det franska namnet tillgängligt.

Comment

Bleuet!

Comment

Dekoren hör till de klassiska och har också fått spridning till ett större område och under en längre tid än vad Kaptenen skriver, även om hans beskrivning mycket väl motsvarar ursprunget. Men jag skulle vilja säga att dessa koppar inte har en klassicerande modell, utan ligger på nyrokokomodeller som troligen är från ca 1870-1880-talet. De behöver inte heller vara Franska.

Kerstin Örtegren har skrivit en bok som heter "Klassiska porslinsdekorer" vars bild på framsidan har just de här blåklintskvistarna. Där syns också den strama empirmodellen (i mjukt Sèvres-porslin?) som hör till 1800-talets första decennier.

Dina koppar är troligen i benporslin eller fältspat. Lite svårt att se på bilden.

Comment

Tackar för spännande information Kaptenen och Peter S.
          Så de kan alltså vara antingen från perioden 1830-50 och är då empire?
          Eller så nyrokoko från 1870-1880-talet?
          Från en äldre fransk modell, tillverkade i Frankrike eller något annat land.

Lite följdfrågor på det då
          Hur kan jag ta reda på vilken av tidsperioderna som är den troliga?
          Finns det några teckan jag kan leta efter?
          Jag läste någonstans att avsaknad av markering i fatet för kopp visade på tidigt 1800-tal. Samma med djupet på faten.
          Svårt... stilarna skiljer sig ju lite mellan te och kaffekopparna...
          Kan materialet avslöja någonting mera? Eller färgen som ju mörknat i kopparna där glasyren nötts?
          Är det vanligt att porslinet hade både målat mönster och mönster i ytan?
          Vilka länder kan vara aktuella förutom Frankrike?

Jag får ingen ro förrän jag vet mer så kom igen alla experter, mitt inre lugn hänger på er

Comment

Hej Torparanna och Peter!

Jag håller med om Ditt resonemang, Peter, att de kan vara senare också och från något annat land än just Frankrike. Tekopparna ligger i brytningen mellan senempire och nyrokoko. Kaffekopparna får väl betraktas som ren nyrokoko. Torparanna, att där är en reliefdekor och en målad dekor är inte ovanligt i alla fall inte fram till 1930-talet. Just den här perioden som jag vill ha till ca 1830 i Frankrike och England börjar man tröttna på de klassiska och stramare formerna och blickar tillbaka på stilar som rokokon i detta fallet. I Norden kommer den senare ca 10-20 år.

England och Tyskland är också möjliga länder eller de mest troliga efter Frankrike !

Googlar Du på cornflower, cornflower sprigs och bleuet och söker på bilder får Du lite olika träffar på Ditt mönster.

Comment

Tittade i boken "Koketta kaffekoppar" av Karin Lorenz och där finns svenska koppar; tekoppsmodellen daterad 1820-talet i flintgods med överföringstryck och kaffekoppen 1850-talet om jag nu minns rätt.

Comment

Att införskaffa en rejäl bok om gammalt porslin kan nog vara en bra idé. Jag är ju novis på det här området men planerar att utöka min blygsamma samling.

Comment

Working...
                X