Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Höganäs K för nästan hela slanten - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs K för nästan hela slanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Inte K-märkt men jag lägger ändå in denna honungsburk (ja, så sa försäljaren) från Höganäs på tråden.
    Upp till brädden rymmer den 5 dl och är 11, 5 cm hög och 7,7 cm Ø i botten och där står också C samt en trea med ett streck och (möjligen) en punkt över. Någon som vet mer?
    Någon har sagt till mig eller också har jag läst det någonstans, att krukor med den formen användes till inlagd ål. Punkten och 3:an borde innebära 1/3 kanna, men det stämmer ju inte med 5 dl. Kanske blev den felstämplad.

    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    En saltglaserad flaska för öl eller porter (?) och tillverkad för någon i Halmstad och som synes lite skev och randig. Rymmer ca 70 cl och 22,5 cm hög. 8 cm Ø i botten.
    Rak Höganäs och sign PS men där P inte är fullständigt och vänder man på kuttingen tycker jag man kan läsa på ett annat sätt......
    Det var en stor en, men samtidigt förvånar det mig inte att de gjorde dem i många olika storlekar. Man kan ju undra om flaskorna lämnades tillbaka till bryggerierna när innehållet var uppdrucket?
    Last edited by Polsson; 2013-03-20, 19:42.
    p-son

    Comment


    • Tack till både Prylsnubben och Polsson!
      Ål på burk - nja, hellre honung!
      Snubbens teori tror jag helt på efter att ha sett en auktion på Auktionsverket i Halmstad med en liknande flaska från Höganäs och med mer text: "Ginger-Beer, P.G. Appeltofft, Halmstad". Med fotnagg såldes den för 600 + 25%, så jag är mycket nöjd med mitt köp.

      Comment


      • Kul Lars M, grattis.

        Comment


        • Till dokumentationen kommer här en 12Kt. Tidigare i tråden har 1, 10 samt 38Kt visats upp. Signaturen ER (antar jag) har jag dock tidigare inte sett. Jag hittar två ER. Emil Roslund och Erik Roslund som ev kan stå bakom?

          Click image for larger version

Name:	Höganäs K.jpg
Views:	1
Size:	52,2 KB
ID:	547678

          Click image for larger version

Name:	Höganäs K1.jpg
Views:	1
Size:	84,3 KB
ID:	547679
          Pes är mitt google.

          Comment


          • Kruka med lövdekoration

            Någon, har glömt vem, var ute efter en 30 liters Höganäskruka med löv dekorationer. Helsingborgs auktionsverk har en sådan på kommande auktion (utrop nr 600)



            p-son

            Comment


            • Jag har en sådan fast på 40 liter. Hade den gått för samma peng eller vad tror ni?

              Comment


              • Ursprungligen postat av Jägerloo Visa inlägg
                Jag har en sådan fast på 40 liter. Hade den gått för samma peng eller vad tror ni?
                Inte omöjligt!
                p-son

                Comment


                • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                  Tack för det, Maria!

                  Fortsätter med övriga "Höganäsare".
                  Bild 1: HN, VS, HER, SGS
                  Bild 2: AJ
                  Bild 3: RP, CT, AH
                  Bild 4: YB
                  now we're talking......
                  fint stengods

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Visat denna tidigare, men tror inte vi kom fram till något. Själva flaskan=behållaren på denna lilla är 40mm i diameter och 35mm hög. Den innehåller någon kletig färg så jag har aldrig mätt volymen. Liknande fast 17cm höga har jag sett på bild som ska ha innehållit B.Hartvig Ginger-Beer. Man anger att den troligen är från 1850-60tal. Volymen på min lilla anges i Kubikdecimaltum antar jag, ett gammalt svenskt rymdmått som motsvara 2.6 cl vilket kan stämma. Hur vanliga är dessa ? http://sv.wikipedia.org/wiki/Kubiktum PS även samma som 1/100 Kanna.
                    Plötsligt händer det.
                    I en tråkig fyndloppisbutik med alldeles för hög prisnivå och mest det gamla vanliga halvskräpiga utbudet står en liten flaska för 90 kronor.
                    B. Hartvig Ginger Beer. Stämplad Höganäs i botten och signerad PS vilket betyder Nils Pehrsson som jobbade på bolaget 1854 - 1866.
                    Precis likadan som den som finns i museidatabasen Carlotta men med annan drejarsignatur.
                    Cylindrisk med indragen hals. Saltglasyr på utsidan, pressad stämpel på skuldran B. Hartvig Ginger=Beer. Stämpel i botten Höganäs C

                    Den har en jättevacker saltglasyr och är i nyskick.
                    Nu är jag lite sugen på att veta mer om B Hartvig.
                    Bifogade filer
                    www.starkeld.com

                    Comment


                    • Verkligen jättefin. I sista stycket Del II på bif. tråd står lite om ginger beer.
                      Det var ju fler än B. Hartvig som framställde denna ädla dryck från England.
                      Företaget B. Hartvig får vi fortsätta leta efter............

                      Comment


                      • Tusen tack prylsnubben! Fantastiskt bra genomgång, den har jag inte sett tidigare.
                        www.starkeld.com

                        Comment


                        • Så fina!

                          De två prickiga vaserna längst ner i din samling är hur fina som helst!

                          Comment


                          • För dokumentationen

                            På loppisen idag stod denna "gamling".
                            Ballongkrus 6K av BJ, Bengt Jönsson anställd 1846.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Blyglaserad 1/4K

                              Kunde inte motstå denna sylt? burk för endast en guldpeng,
                              alltså en gul för en annan gul.
                              Väldrejad med härligt "knottrig" ytstruktur. Drejarsignatur GE
                              som står för Gustaf Ekberg anställd vid 10-års ålder 1849.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Det är lätt att inte motstå! Jag hade behövt mycken hjälp i en sådan situation...... Grattis!

                                Comment

                                Working...
                                X