Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs K för nästan hela slanten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Henning Nilsson borde få en egen tråd o inte hamna här blank alla K

    Ursprungligen postat av mrmagic Visa inlägg
    Tack för ditt snabba svar Polsson. Den är riktigt läcker den som du har på bilden. Kan man säga att den har lite av det som kallas för oxblodsglasyren ?

    Sökte genast lite mer information om denne Henning / Keramiker & fann denna sida av hans son. Väldigt intressant läsning om dem båda.


    Passa även på att kika / ladda ner bilder som visar Henning i arbetet, vackra bilder...


    Mvh mrmagic..
    Henning Nilsson borde få en egen tråd o inte hamna här blank alla K

    Comment


    • #92
      Har aldrig sätt en sådan fin samling!

      Comment


      • #93
        Plötsligt händer det!

        Kan inte minnas att jag någonsin haft ett sådant långt köpuppehåll ifråga om keramik, sannolikt 2 månader, men det beror inte på bristande intresse utan på att det har inte dykt upp något intressant från Trelleborg, Svedala, Kristianopel, Carl Lundholm, Edvin Larsson, Vallåkra, Helsingborg eller Höganäs. Också "springer" jag på denna lilla tingest på Elimkyrkans loppis, f.d Erikshjälpen, idag. 12 cm hög och en bottendiameter på 5 cm, och inte bara det, 1/24 Kanna med hällskåra, sannolikt tillverkad för att innehålla kvicksilver. En sådan har jag aldrig tidigare sett. Inte kunde jag betala priset 20 kronor för en sådan raritet, utan jag bad säljaren att slå in 100 kronor, men det gick inte. Istället fick jag lägga 80 kroronor i en sparbössa till en barnhem i Bangladesh och betala 20 kronor för flaskan.
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • #94
          Grattis till den lille, ca 11cl torde det röra sig om. Konstigt att den inte är märkt 4Kt (Kubiktum)
          när den är så liten, utan istället 1/24K alltså, likaledes ca 11cl. Eller kanske inte, vad vet jag. Jo grattis igen vet jag.
          Last edited by prylsnubben; 2013-01-25, 11:07.

          Comment


          • #95
            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Kan inte minnas att jag någonsin haft ett sådant långt köpuppehåll ifråga om keramik, sannolikt 2 månader, men det beror inte på bristande intresse utan på att det har inte dykt upp något intressant från Trelleborg, Svedala, Kristianopel, Carl Lundholm, Edvin Larsson, Vallåkra, Helsingborg eller Höganäs. Också "springer" jag på denna lilla tingest på Elimkyrkans loppis, f.d Erikshjälpen, idag. 12 cm hög och en bottendiameter på 5 cm, och inte bara det, 1/24 Kanna med hällskåra, sannolikt tillverkad för att innehålla kvicksilver. En sådan har jag aldrig tidigare sett. Inte kunde jag betala priset 20 kronor för en sådan raritet, utan jag bad säljaren att slå in 100 kronor, men det gick inte. Istället fick jag lägga 80 kroronor i en sparbössa till en barnhem i Bangladesh och betala 20 kronor för flaskan.


            Halleluja! P-son.
            Grattis!
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

            Comment


            • #96
              Grattis P-son, den skulle även få mig att återupptaga köpandet nu efter flytt till mindre......men skall försöka hålla mig..

              Comment


              • #97
                va kul.... grattis

                Comment


                • #98
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Också "springer" jag på denna lilla tingest på Elimkyrkans loppis, f.d Erikshjälpen, idag. 12 cm hög och en bottendiameter på 5 cm, och inte bara det, 1/24 Kanna med hällskåra, sannolikt tillverkad för att innehålla kvicksilver.
                  Jag citerar Eva Kjerström-Sjölin:
                  "Vid Höganäsbolaget tillverkades enligt priskuranterna cylindriska bläckflaskor med smal hals och snip".
                  Ännu ett möjligt innehåll.

                  Comment


                  • #99
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Med denna stora flaska så har vi tre storlekar där rymden anges i Kt, alltså Kubiktum=2.6 cl. Den minsta 1Kt, Lars M-s mellanstora 10Kt samt denna som är på 38Kt, alltså nästan 1Liter, 98.8cl. Den är drejad av AL, Anders Lindahl som var anställd mellan 1851 och 1869.
                    PS 1Liter brukar anges till 38.21 Kubiktum avrundat till 38 Kt. Då skulle man kunna tro att åldern är nära gränsen för övergången till metersystemet i Sverige 1878, men det stämmer inte med Anders Lindahls anställningsår 1851-1869. Slusatsen jag drar är att flaskan borde vara gjord för export till ett land där metersystemet redan var infört senast 1869 t.ex Frankrike.http://sv.wikipedia.org/wiki/Metersystemet
                    Fräck som jag är undrar jag om det är möjligt att få en kommentar avseende denna,
                    någon som vet vad den innehållit, eller har några funderingar........... .
                    Last edited by prylsnubben; 2013-01-25, 17:59.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Jag citerar Eva Kjerström-Sjölin:
                      "Vid Höganäsbolaget tillverkades enligt priskuranterna cylindriska bläckflaskor med smal hals och snip".
                      Ännu ett möjligt innehåll.
                      Nog kan det vara så som EKS, skriver!

                      Kim, Jani, Andres, Lars F och Prylsnubben! tackar så mycket för att ni delar min glädje.
                      Last edited by Polsson; 2013-01-25, 22:51.
                      p-son

                      Comment


                      • Liten, men naggande dyr, får man säga.
                        En sådan hittar man inte i Brösarp ens, så jag infaller hjärtligt med stort grattis!

                        Den som väntar på något gott, får alltid på sin lott, att få skjuta sitt skott.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Liten, men naggande dyr, får man säga.
                          En sådan hittar man inte i Brösarp ens, så jag infaller hjärtligt med stort grattis!

                          Den som väntar på något gott, får alltid på sin lott, att få skjuta sitt skott.
                          Tack för det, Gideon!
                          Säkerligen inte! Frågan är om "kanonerna", de som tar 3 ggr mer för sina saker än normalsäljaren, har några kunskaper om saltglaserat gods.
                          p-son

                          Comment


                          • Inte K-märkt men jag lägger ändå in denna honungsburk (ja, så sa försäljaren) från Höganäs på tråden.
                            Upp till brädden rymmer den 5 dl och är 11, 5 cm hög och 7,7 cm Ø i botten och där står också C samt en trea med ett streck och (möjligen) en punkt över. Någon som vet mer?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • En saltglaserad flaska för öl eller porter (?) och tillverkad för någon i Halmstad och som synes lite skev och randig. Rymmer ca 70 cl och 22,5 cm hög. 8 cm Ø i botten.
                              Rak Höganäs och sign PS men där P inte är fullständigt och vänder man på kuttingen tycker jag man kan läsa på ett annat sätt......
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • G A kan stå för Gustav Appeltofft..............http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6nleins

                                Comment

                                Working...
                                X