I början på tråden visade Gideon en elefant (nr 23) http://precisensan.com/antikforum/sh...-Höganäs/page3. Nu har jag också fått fatt i en men med lite annorlunda "snabelföring" och färgteckning med lite ljusbruna inslag. 16,5 cm lång och 11 cm hög.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Andersson & Johansson (A&J), Höganäs
Collapse
X
-
-
I Marie Rehnbergs bok "Höganäs keramik" finns en bild på ett liknande fat, dock grönt och med en längd av 47 cm, i avsnittet om 1940-talets keramik. I övrigt finns inga uppgifter om fatet.
I ett avsnitt om varornas märkning går det emellertid att läsa bland annat detta: "Två bokstäver i versaler, stämplade separat, kunde ibland förekomma på formade artiklar som pajformar, d.v.s. eldfasta fat i varierande storlek, och motsvarade då formarens, märkligt nog aldrig drejarens, initialer".
Möjligtvis kunde detta gälla även ej eldfasta fat.
Comment
-
Tror det står ELDFAST på fatet ifråga (ovanför KB), troligen är det då som Du säger Bengt H formarens initialer.Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggI Marie Rehnbergs bok "Höganäs keramik" finns en bild på ett liknande fat, dock grönt och med en längd av 47 cm, i avsnittet om 1940-talets keramik. I övrigt finns inga uppgifter om fatet.
I ett avsnitt om varornas märkning går det emellertid att läsa bland annat detta: "Två bokstäver i versaler, stämplade separat, kunde ibland förekomma på formade artiklar som pajformar, d.v.s. eldfasta fat i varierande storlek, och motsvarade då formarens, märkligt nog aldrig drejarens, initialer".
Möjligtvis kunde detta gälla även ej eldfasta fat.
Comment
-
Marie Rehnberg skriver i boken om Höganäs Keramik avseende 1940-talet att "en tidstypisk ytdekorering var chamottemassa påförd efter drejningen". 15,5 cm hög är denna hänkelvas. Här en länk till Steninge där liknande dekor användes (nr 184) http://precisensan.com/antikforum/sh...teninge/page19.
Comment
-
[QUOTE=Gideon;221107]Det här 14 cm höga, grönglaserade kruset väckte bryderier hos mig, just för att form och dekorsätt är något som jag förknippar med F.B. Stenbäck, Elfstrands i Sjöbo och andra skånska krukmakare på 1910- och 20talen.
Ja håller med Gideon, vad ska man då säga om denna. Notera dessutom att det är en äldre A&J. Inte så ofta man
springer på dessa i allmänhet och såna som denna i synnerhet. Jag blev änna som en fågelholk när jag vände på
den och såg stämpeln
.
PS Fick inte med mig Gideons krus, kolla gärna in det på inlägg 158 tidigare i denna tråd
.
Last edited by prylsnubben; 2015-10-11, 23:00.
Comment
-
Hallå Bengt H. Bengan är rätt säker på att Ville Sjöholm är upphovsmannen.Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggJa, detta torde nog vara en raritet.
Bengan vet säkert om det finns något liknande på Höganäs museum.
Ville var ju några år på A&J i början av 1920-talet, mellan Danmarksvistelsen
och öppnandet av den egna verkstaden 1925. Han ska vidare kolla runt lite
om han hittar någon motsvarighet i gömmorna på muséet.
Comment
-
Prylsnubben!
Tack för upplysningen om Ville Sjöholms A&J-föremål.
Nu när man har fått denna information, så känns ju V S som tillverkare rätt så självklart.
Designpiraten!
A&J-föremålet utan "Höganäs" i stämpeln, bör väl vara en hundraåring ungefär.
Comment
Comment