Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
    Jag är böjd att hålla med! "Gamlingen" är 13,5 cm hög.

Mvh
    Emil
    Kan tyckas för sin ålder ganska liten,
    men för den delen inte särskilt sliten.
    Den gamle vinner helt klart över John,
    i jämförelse är han faktiskt helt gone.
    Denna gång drog J.Andersson niten.

Grattis till den rinniga skapelsen Emil.

Comment

• A&J:s tidiga stämpel

Det har sedan lång tid tillbaka varit ett "faktum" att A&J:s första stämpel UTAN Höganäs under användes mellan åren 1910 - 1920, och att sedan Höganäs tillkom.
      Frågan är varför man tog bort namnet Höganäs under det första decenniet. Olofsson & Johanssons stämpel innehöll ju namnet Höganäs.
      Min teori är att man använde båda stämpelvarianterna från början i olika omfattning. Som "bevis" för min teori bifogar jag en bild på en minnessak från utställningen i Halmstad 1912. Stämpeln undertill är dålig, men namnet Höganäs i båge syns tydligt, liksom den undre delen av cirkeln runt A&J.
      Vad tror ni om detta?
      Har någon av er samma minnessak i er samling, men med bättre stämpel?
      Bifogade filer

Comment

• Svar: Nej! Mina grytor från andra utställningar men med "samma" form och påmålning är osignerade.
        p-son

Comment

• Fråga:

Jag har en fråga till exempelvis Gideon, som ju har en samling kannor med marmorerad glasyr från början av 20-talet. Tror du att den här sparbössan kan komma från A&J? När jag köpte den tillsammans med två andra bössor, nämndes Höganäs i förbigående, men inte förrän jag såg dina kannor förstod jag den kopplingen. Ingen signatur.

Klipper in Gideons bild på en kanna, från inlägg 28, hoppas det är ok? Har vi en match här? :-)
          Bifogade filer
          Last edited by Skröfsan; 2013-04-14, 23:25.

Comment

• Det är lätt att tro, om vi bara går utefter bilder, men vi får betänka att till exempel Hjobergs krukmakeri i Färgelanda och Törngrens i Falkenberg också var bra på marmoreringar av det här slaget.
            Förvisso var de tydliga i att märka, medan A&J kunde slarva med att trycka till stämpeln ordentligt.

Får vi se undersidan också?
            För övrigt är sparbössan helläcker.

Comment

• Gideon, jag får vända på'n när jag kommer åt'n. Jag hade aldrig sett sådan glasyr och funderade faktiskt över om det var något slags utländsk souvenir..., den liknar ju mest någon av min barndoms studsbollar :-) Men den tilltalar mig mer och mer och allra helst skulle jag som skånebo se att den var just skånsk. Återkommer med undersida.

Comment

• Här är undersidan på bössan, och en bild där man ser storleken på den.
                Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
                  Det har sedan lång tid tillbaka varit ett "faktum" att A&J:s första stämpel UTAN Höganäs under användes mellan åren 1910 - 1920, och att sedan Höganäs tillkom.
                  Frågan är varför man tog bort namnet Höganäs under det första decenniet. Olofsson & Johanssons stämpel innehöll ju namnet Höganäs.
                  Min teori är att man använde båda stämpelvarianterna från början i olika omfattning. Som "bevis" för min teori bifogar jag en bild på en minnessak från utställningen i Halmstad 1912. Stämpeln undertill är dålig, men namnet Höganäs i båge syns tydligt, liksom den undre delen av cirkeln runt A&J.
                  Vad tror ni om detta?
                  Har någon av er samma minnessak i er samling, men med bättre stämpel?
                  Svaret är JA!
                  Idag hittade jag en liten vas - 6,5 cm hög med skrift från Utställningen i Halmstad 1912 - det år då Hushållningssällskapet firade 100 år. Märkligt är att bokstaven A har ett tydligt horionsellt streck överst. Annars brukar det ju vara en spets.
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Hittade denna lilla Höganäs vas idag och blev lite nyfiken på vem som kan ha gjort den. Tycker mig tyda stämpeln till AJ höganäs och antingen är den numrerad 54 eller så är tillverknings årtalet?? Den är matt i glasyren med en blomsterslinga runtom i glittrande guld, grönt och rosa.. dock ganska dovt. Höjden är 10 cm. Tyvär blev närbilden på stämpeln usel.
                    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Svaret är JA!
                    Idag hittade jag en liten vas - 6,5 cm hög med skrift från Utställningen i Halmstad 1912 - det år då Hushållningssällskapet firade 100 år. Märkligt är att bokstaven A har ett tydligt horionsellt streck överst. Annars brukar det ju vara en spets.
                    Det verkar som att även ordet HÖGANÄS har dessa A-n med "tak".
                    Titta på Luchurs, den verkar också vara tidigare men har även den ordet HÖGANÄS under ringen,
                    dessutom alltså samma A-n.
                    På de senare är A-na spetsiga, både vad gäller A&J -loggan och namnet HÖGANÄS.

Comment

• A&J:s tidiga stämplar

Stort tack till Lars M och prylsnubben för bilder och goda iakttagelser!
                      Då har vi löst detta, och jag kommer inom en snar framtid att uppdatera stämpelsidan på Höganäs Museums hemsida.

Comment

• Tack Bengan 45! Det var ju kul att kunna bidraga till lösning av stämpelfrågan.
                        Jag passar på att visa en liten skål med lock. 6 cm hög upp till knoppen och 8 cm Ø. Den blåvita etiketten har ju visats tidigare men ungefär när användes den?
                        Bifogade filer

Comment

• Bland djurfigurer från A&J vill jag minnas att jag sett en björn. Här kommer också en hare och en järv (som av svansen att döma ser ut som en skunk). Båda har de vanliga Höganäs och AJ-stämpeln men är också stämplade tydligt med AK. Vad står AK för?
                          Bifogade filer

Comment

• En vas och en skål från A&J blev inköpta i går.
                            Drejarsignaturen tyder jag till SG.
                            Kan dock inte komma på vem det i så fall skulle vara som drejat föremålen.
                            Förhoppningsvis kan det komma några förslag!

En annan skål har funnits här ett tag sedan tidigare. Här uppfattar jag signaturen som GA, och då bör det väl vara Gunnar Andersson som avses.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-14 001.JPG
Views:	1
Size:	49,8 KB
ID:	550508 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-14 003.JPG
Size:	48,7 KB
ID:	550509 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-14 007.JPG
Size:	51,4 KB
ID:	550510 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-09-14 008.JPG
Size:	45,4 KB
ID:	550511

Comment

• SG är Stig Göransson, bosatt i Strandbaden norr om Höganäs
                              Bifogade filer
                              Last edited by bengan45; 2013-09-14, 17:56.

Comment

• Jag tackar så mycket för upplysningen, Bengan!

Stig Göransson var tidigare okänd för mig.

Comment

Working...
                                X