Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ännu en tidig AJ-vas, som hoppat upp på balkongräcket.
    Ristad i godset C 29 och 24 cm hög.
    Snygg glasyr, hur man än vrider och vänder på den.
    Bifogade filer

    Comment


    • Snygg me like alot

      Comment


      • Me do 2 .. najs
        Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

        Comment


        • Me 3! Grön av avund!

          Comment


          • Har flyttat inlägg berörande A&J, från tråden Höganäs?? och sammanfogat två trådar för bättre överblick.



            Har ändrat rubriken till Andersson & Johansson (A&J), Höganäs,

            Mvh Simco
            Last edited by simco; 2011-02-21, 12:56.

            Comment


            • kanske är ute o cyklar

              och någon har satt in denna tråd redan tdigare:


              om vilka keramiker och formgivare som var knutna på ett eller annat sätt hos höganäs keramik

              Comment


              • Denna bastanta dam, 26 cm. hög, finns också avbildad i Marie Rehnbergs bok " Höganäs keramik"
                Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-05-07 019.JPG
Views:	1
Size:	40,9 KB
ID:	513941Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-05-07 018.JPG
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	513942Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2011-05-07 017.JPG
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	513943

                Comment


                • 473 alternativt 493
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • En från A&J som jag hoppas att jag inte visat tidigare.

                    Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-30 006.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	518244

                    Comment


                    • Den här tidiga skålen i fyrpassform anlände från Medelpad tillsammans med idel julgodsaker i stort paket.
                      Klämd, inte av trycket från övriga små söta paket, utan den blev så från början.

                      Click image for larger version

Name:	AJ-skål 10.JPG
Views:	1
Size:	31,6 KB
ID:	527529

                      Kanske var det så att herr Andersson som drejade och vek, lät skålen vänta över nyårshelgen på att glasyrmästaren Johansson skulle återvända och blanda till ny färg.
                      Han mådde nog inte bra den dagen han uppenbarade sig i verkstaden.

                      Click image for larger version

Name:	AJ-skål 11.JPG
Views:	1
Size:	31,5 KB
ID:	527526

                      Marmorerat och stänkt, var det tänkt och från sidan gick det ju bra. Men sen blev det snärjigare. Kanske band han, med darrande händer, fast sin pensel rakt ut från bröstet, böjde sig fram och siktade in sig på skålens inre.

                      Click image for larger version

Name:	AJ-skål 12.JPG
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	527528

                      Det blev en tryckare som inte gick riktigt som han hade tänkt, men lyster och färgdans var ju huvudsaken och med lite nötter, skulle det ändå inte synas så mycket.

                      Click image for larger version

Name:	AJ-skål 13.JPG
Views:	1
Size:	30,8 KB
ID:	527525

                      Idag är det en charmig skål, något stött med ålderns rätt, och den vet att det finns en entusiast, som på antikmässa begär en hundralapp extra för varje nagg.
                      Jadå, både jag, simco och många fler pesare har sett den handlaren begära både en och två tusenlappar för bedagade verk av A&J:s 1910-tal.

                      Click image for larger version

Name:	AJ-skål 14.JPG
Views:	1
Size:	39,4 KB
ID:	527527

                      Comment


                      • Tur att den hade den gamla fina signeringen under, ett tag trodde jag att det var herrn själv som drabbats av vinterkräksjukan när jag såg skålen.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                          En från A&J som jag hoppas att jag inte visat tidigare.

                          [ATTACH]97073[/ATTACH]
                          Vad har den för signering Bengt ?

                          Comment


                          • Jo, Prylsnubben, om vasen varit något äldre, så hade jag kanske inte kunnat lista ut vad det var för någon tillverkare.
                            Knappt skönjbart kunde jag nu se några bokstäver i "Höganäs", och därefter identifiera spår av "AJ-loggan" ovanför.
                            Inbillar mig att denna är från ca. 1920.
                            Det är väl så att de allra tidigaste saknade "Höganäs" under firmanamnet?

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                              Jo, Prylsnubben, om vasen varit något äldre, så hade jag kanske inte kunnat lista ut vad det var för någon tillverkare.
                              Knappt skönjbart kunde jag nu se några bokstäver i "Höganäs", och därefter identifiera spår av "AJ-loggan" ovanför.
                              Inbillar mig att denna är från ca. 1920.
                              Det är väl så att de allra tidigaste saknade "Höganäs" under firmanamnet?
                              Tack, det stämmer precis Bengt. Före 1920 ska det inte stå Höganäs under. Allra tidigaste var ju OJ istället för AJ när Sigfrid Johansson och Karl Andersson grundade bolaget 1909. OJ märkningen var väl bara ett år har jag för mig, har själv aldrig haft något sådant föremål.
                              Din vas är riktigt fin tycker jag.

                              Comment


                              • Tack så mycket för upplysningar och omdömet om min vas, Prylsnubben!

                                En "OJ" är verkligen något att drömma om. Men chansen att hitta en sån är nog inte stor. I varje fall inte här uppe 100 mil från Höganäs.

                                Comment

                                Working...
                                X