Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Jo, jag har sett Dig "in action".
    Näsa, ögon och magkänsla leder Dig direkt till "vad som är bra att ha", oavsett odör, dimsyn eller förväxling för tillfället.
    Sammantaget är det ett paket för den riktige Kännaren med stort K.
    Grattis!
    Men Du missade faktiskt nåt som var liite bättre i nämnda trådinlägg...
    Det ger sig i nyskapad tråd, om och när jag fått tag i keramikern himself.
    Vi får trefalt ce därom...
    Last edited by Gideon; 2010-08-27, 22:36.

    Comment


    • #77
      Hur kan jag ha missat denna tråd? Fick ta fram stora moppen för att torka upp den pöl av mungipsvatten som trillat ner på golvet. Jag har nog bara två tidiga AJ tyvärr. Fy tusan så bra de är!

      Comment


      • #78
        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
        Hur kan jag ha missat denna tråd? Fick ta fram stora moppen för att torka upp den pöl av mungipsvatten som trillat ner på golvet. Jag har nog bara två tidiga AJ tyvärr. Fy tusan så bra de är!
        Så rätt, så rätt, snart inser du att det är Wolves Du ska hålla på också. Mest menat som ett (allvarligt) skämt.

        Comment


        • #79
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Så rätt, så rätt, snart inser du att det är Wolves Du ska hålla på också. Mest menat som ett (allvarligt) skämt.
          Wolves, så gammal blir jag aldrig

          Comment


          • #80
            Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
            Wolves, så gammal blir jag aldrig
            Förstår att Du egentligen menar så "k--k , blir jag aldrig.
            Men jag är beredd att ge Dig absolution.

            Comment


            • #81
              Andersson & Johansson-trådar uppstår hela tiden. Väcker denna till liv igen.

              Choklad, bläck och grädde!

              Minne från = Broby =

              (9 cm hög)
              Bifogade filer

              Comment


              • #82
                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Från loppisrundan i onsdags, kommer denna lilla (7,8 cm hög) vas.
                Märkt F 43, så det artar sig med att få ihop ett litet bildregister med tidiga nummer från A&J.
                Kanske skulle någon kunna höra efter med Höganäs museum av vad de själva har av den här sortens möjliga utställningsföremål?
                Hej alla intresserade och ägare av numrerade AJ-alster!

                Ringde nyss till Höganäs musem och fick prata med en mycket trevlig och engagerad kvinna!
                Eftersom jag ändå skulle fråga om "långöra" i (Naivistiska lergodskonstnärer) passade jag på att fråga om era vaser,
                när jag ändå hade henne på tråden.

                Jag beskrev föremålen, de tidiga stämplarna och märkningarna under: E85, F43, 54.

                Ett urplock av vaserna de har på Höganäs museét som har glasyrnr. eller är glasyrprov är märkta:

                AJ i cirkel, 782-3, (glasyrnr)
                AJ i cirkel, 729, (glasyrnr)
                AJ i cirkel, nr 2, 650 (skrivet), (glasyrprov)
                AJ i cirkel, J. 209 (skrivet i svart), (glasyrprov)

                Samtliga tillverkade av John Andersson.

                Dessa var de hon fick upp på datorn under tiden vi satt och pratade.
                Hon bedömde även dessa föremål som tidig produktion.
                Vi diskuterade även skillnaden i märkningen och att vaserna ni visat upp har låga nr, under 100.
                Hon tyckte att det kunde vara var mycket möjligt att dessa varit utställningsobjekt på Röhsska eller Baltiskan.
                För att försäkra sig lite bättre skulle hon gå ner till arkivet och kika samt titta på en del olika objekt och se hur de är märkta, hon skrev även upp märkningen på era föremål, och skulle återkomma till mig med ytterigare information.

                Jag har gett den trevliga kvinnan (som jag tror hette Marianne?) adressen hit till PES också, och försökt lotsa henne till den här tråden.

                Medan vi väntar på mer information (kunde ta ett tag att gå igenom) visar jag här en skål som jag ägt av John Andersson.
                Detta är ett glasyrprov och av senare datum än era.

                Mvh Simco
                Bifogade filer

                Comment


                • #83
                  Jag är nog i ett Höganässtim, men var döljer sig de numrerade konstgodspjäserna?

                  Skål/askfat Tormestorp, kohornsdekor (diameter 9,5 cm höjd 3 cm)
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Jag är nog i ett Höganässtim, men var döljer sig de numrerade konstgodspjäserna?
                    Skål/askfat Tormestorp, kohornsdekor (diameter 9,5 cm höjd 3 cm)
                    Fin samling Du börjar få ihop!

                    Jag delar Din känsla av att stimmet delat på sig i fem-sex grupper som simmar kors och tvärs på PES. Hade själv lite svårt att bestämma mig för var jag skulle lägga det senaste fyndet, så pass mycket har grupperna svällt.
                    Men här har vi den tråd Du sökt efter, och som simco på helt föredömligt sätt utrett och fortskrider med:

                    Comment


                    • #85
                      Ett väldigt bra initiativ, simco!
                      Mycket bra jobbat, och jag hoppas att det här leder till nya uppdaganden och en kartläggning som inte gjorts tidigare - med aktiv hjälp av Höganäs museum och fler innehavare av märkta AJ-föremål.
                      Last edited by Gideon; 2010-09-01, 07:56.

                      Comment


                      • #86
                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Fin samling Du börjar få ihop!

                        Jag delar Din känsla av att stimmet delat på sig i fem-sex grupper som simmar kors och tvärs på PES. Hade själv lite svårt att bestämma mig för var jag skulle lägga det senaste fyndet, så pass mycket har grupperna svällt.
                        Men här har vi den tråd Du sökt efter, och som simco på helt föredömligt sätt utrett och fortskrider med:
                        http://www.precisensan.com/antikforu...t=22759&page=4

                        Tack så mycket! Det har blivit ganska mycket från Höganäs de senaste dagarna, men än så länge har jag inte haft förmånen och nöjet att se de numrerade AJ-vaserna i verkligheten.

                        Comment


                        • #87
                          Här är ännu ett exempel på A&J:s glasering av hushållsgods.

                          Kanna 9,5 cm hög. Det framgpr inte så tydligt men örat är räfflat.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #88
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Lyfter tråden med fyra marmorerade kannor från A&J:s tidiga 1920tal.
                            Ingen är den andra lik. De är ofta söndriga på mässor och loppisar, och här har några av dem tappat lite i glasyr, men charm och allmogekaraktär saknas inte.
                            Den sista kannan, som visar båda sidorna, är en karamell för ögonen.
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            En härlig berättelse, bengan45.
                            Den ger kannorna liv och det är roande att att tänka sig dem inbäddade i träull och skumpa runt på en skrinda!

                            Fyller på med ytterligare en kanna, som mäter 9,5 cm på höjden.
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Andersson & Johansson-trådar uppstår hela tiden. Väcker denna till liv igen.

                            Choklad, bläck och grädde!

                            Minne från = Broby =

                            (9 cm hög)
                            Härliga kannor och vaser med läckra glasyrer!

                            I förrgår när jag låg och kikade på Antiques Roadshow spratt jag till lite extra i soffan. En kvinna hade med sig en kanna som tillhört hennes mormors mormor. Kannan hade samma typ av härliga färgblandade glasyr som Gideon och Kaptenen visar upp i inläggen ovan. Enligt värderaren kallades föremål med denna typ av glasering för Mocha-ware (mocha-gods) och att det är ett unikt(!?) engelskt sätt att dekorera lergods. Metoden började användas på 1790-talet fram till drottning Victorias tillträde på 1830-talet. Stilen är populär i U.S.A och har alltid varit det särskilt de senaste 50 åren. Amerikanska folkkonstsamlare gillar den här stilen. Därför är det vanligt med nytillverkning men det finns inte så många tidiga äkta exemplar. Marmoreringen är tillverkad av halvflytande färgad lera som man stryker på ytan, man "kammar" sedan runt den olikfärgade lervällingen för uppnå effekten. I början kallades det agatglasering efter som det var menat att det skulle efterlikna sten t.ex. agat.
                            Kannan i programmet var omärkt och bedömdes vara från 1800-talet.
                            Värderaren hade rådgjort med sina kollegor och kollat upp auktionsresultat och bedömde att om kannan kom ut på marknaden, vid det tillfälle då programmet spelades in, skulle den inbringa inte mindre än 4000 dollar!

                            Håll hårt i era vackra föremål vem vet när en amerikansk samlare knackar på dörren.

                            Comment


                            • #89
                              Som en liten illustration till simco:s ...

                              Comment


                              • #90
                                Såg samma programavsnitt som simco, och jag blev lika häpen som road.
                                Vi kanske skulle vattenslippappra undersidorna på våra kannor och åka över till USA med dem?
                                Allt har sitt ursprung, och det kan ju mycket väl tänkas att någon krukmakare varit över till Amerikat, och sen berättat och visat för A&J hur de gjorde Mochaware? Men vi hade ju andra marmorerare i Hjobergs och längre bakåt i tiden med...

                                Det var en rolig glimt!

                                Comment

                                Working...
                                X