Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag hittade denna lilla rara drygt 9 cm höga vas märkt vad jag tror rakstämplad, 763 och kanske M.

Click image for larger version

Name:	Höganäs res.jpg
Views:	1
Size:	62,6 KB
ID:	531771Click image for larger version

Name:	Höganäs 763 res.jpg
Size:	60,4 KB
ID:	531772

När jag letade i kuranten för 1905, fann jag blomstervas 845 med samma form och höjd 9 cm till det facila priset 35 öre.

Name:	Höganäs blomstervas 845 1905.jpg
Size:	40,0 KB
ID:	531773

Comment

• Din vas är äldre än 1905, vilket Du säkert redan insett.
      I paret Weimarcks bok om Höganäsbolaget (2005), står det att:
      "I samband med arbetet med 1905 års priskurant ströks ett stort antal modeller och numreringarna ändrades. Dateringstabellen nedan utgår från den gamla nummerserien, alltså den som ersattes med nya nummer för de modeller som medtogs 1905."

Nummer 763 förekommer i gamla nummerserien och framställdes 1896-97. M står för Martin Svensson, som anställdes 1890 och var kvar på fabriken fram till 1938.
      Last edited by Gideon; 2012-04-02, 01:56.

Comment

• Till dokumentationen kommer denna vas. Den intressanta runda stämpeln som jag vet Gideon skrivit om innan. Nu vet jag inte om jag kan utläsa ngt av den, men ev står det då "made in Sweden". Utöver detta rakstämpel "Höganäs" och nr 2x6, 8x6. För jag antar att ngt måste stå emellan?
        Bifogade filer
        Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Din vas är äldre än 1905, vilket Du säkert redan insett.
          I paret Weimarcks bok om Höganäsbolaget (2005), står det att:
          "I samband med arbetet med 1905 års priskurant ströks ett stort antal modeller och numreringarna ändrades. Dateringstabellen nedan utgår från den gamla nummerserien, alltså den som ersattes med nya nummer för de modeller som medtogs 1905."

Nummer 763 förekommer i gamla nummerserien och framställdes 1896-97. M står för Martin Svensson, som anställdes 1890 och var kvar på fabriken fram till 1938.
          Tack så mycket Gideon!

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
          Till dokumentationen kommer denna vas. Den intressanta runda stämpeln som jag vet Gideon skrivit om innan. Nu vet jag inte om jag kan utläsa ngt av den, men ev står det då "made in Sweden". Utöver detta rakstämpel "Höganäs" och nr 2x6, 8x6. För jag antar att ngt måste stå emellan?
          Grattis till nyförvärven!

Är vasen 14 cm hög så är det förmodligen 867 i 1905-års priskurant och då kostade den 60 öre.

Comment

• Tack Kaptenen, har en förmåga att glömma skriva ut mått. Ska mäta när jag kommer hem. Vasen var 25ggr dyrare att inhandla nu än när den gjordes
            Pes är mitt google.

Comment

• Måtten är 16cm i höjd och ca 46cm i omkrets på vasen Kaptenen.
              Pes är mitt google.

Comment

• En höganäsare till till dokumentationen av Edgar Böckamn väl.
                19cm hög och 49cm i omkrets.
                Bifogade filer
                Pes är mitt google.

Comment

• Utan tvekan Böckman, men vad är det för märkning bredvid Höganäs-Billesholmsmärkningen?

Comment

• Tack Prylsnubben, skickar med en bättre bild av den andra stämpeln.
                    Bifogade filer
                    Pes är mitt google.

Comment

• Det verkar vara en drejarstämpel, och då var nog Böckmans enda insats att fara fram med våt pensel.

Comment

• Grattis till en fin vas!

Den där signaturen har jag funderat på! Det måste ha varit en drejare som stod Böckman nära. Jag har sett den några gånger och då på gods formgivet av Böckman. Den finns på två föremål här hemma som jag ska fotografera.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Det verkar vara en drejarstämpel, och då var nog Böckmans enda insats att fara fram med våt pensel.
                          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Grattis till en fin vas!

Den där signaturen har jag funderat på! Det måste ha varit en drejare som stod Böckman nära. Jag har sett den några gånger och då på gods formgivet av Böckman. Den finns på två föremål här hemma som jag ska fotografera.
                          Ett sent tack för inputen till er båda och kul att ev få lösningen på vad den andra stämpeln innebar också.
                          Pes är mitt google.

Comment

• Jugend

Karl Holst har drejat denna på 1890-talet skulle jag gissa. Den är ju inte riktigt rund i öppningen, men så är ju vasen också nästan mer skulpterad än drejad. Ingen numrering, så det är svårt att ta reda på om det finns någon känd person bakom formgivningen. Fin är den i allafall med sin glasyr av starkeldskaraktär .
                            Bifogade filer

Comment

• Mera "K"

Den raka 1/2 K hittades idag. Underbar ljusbrun färg med en mjuk ton. Inuti känner man hur fingrarna på Ludvig Hellgren (HG) varsamt format kärlets vägg, leran skiftar i färg mellan "varven", ljusare och lite mörkare om vartannat. När jag ändå lade in den på tråden så fick två "gamlingar" i hyllorna också vara med och visa upp sig, den blyglaserade likaledes 1/2 K av Jacob/Carl Roslund (R) och den pyttelilla saltglaserade 1 Kt. alltså en kubiktum=1/100 K. alltså endast 2.6 cl.
                              Bifogade filer

Comment

• Läckra föremål prylsnubben, vasen måste jag säga är riktigt tilltalande.

Här kommer en Böckman till dokumentationen. Höjd ca 19cm. Lite glasyrfel, men tycker ändå den är fin.

Name:	Edgarb.jpg
Size:	54,3 KB
ID:	538169

Name:	edgarb1.jpg
Size:	64,8 KB
ID:	538170

Name:	edgarb2.jpg