Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Äldre Höganäs
Collapse
X
-
Din vas är äldre än 1905, vilket Du säkert redan insett.
I paret Weimarcks bok om Höganäsbolaget (2005), står det att:
"I samband med arbetet med 1905 års priskurant ströks ett stort antal modeller och numreringarna ändrades. Dateringstabellen nedan utgår från den gamla nummerserien, alltså den som ersattes med nya nummer för de modeller som medtogs 1905."
Nummer 763 förekommer i gamla nummerserien och framställdes 1896-97. M står för Martin Svensson, som anställdes 1890 och var kvar på fabriken fram till 1938.Last edited by Gideon; 2012-04-02, 01:56.
Comment
-
Pes är mitt google.
Comment
-
Tack så mycket Gideon!Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDin vas är äldre än 1905, vilket Du säkert redan insett.
I paret Weimarcks bok om Höganäsbolaget (2005), står det att:
"I samband med arbetet med 1905 års priskurant ströks ett stort antal modeller och numreringarna ändrades. Dateringstabellen nedan utgår från den gamla nummerserien, alltså den som ersattes med nya nummer för de modeller som medtogs 1905."
Nummer 763 förekommer i gamla nummerserien och framställdes 1896-97. M står för Martin Svensson, som anställdes 1890 och var kvar på fabriken fram till 1938.
Grattis till nyförvärven!Ursprungligen postat av wasistdas Visa inläggTill dokumentationen kommer denna vas. Den intressanta runda stämpeln som jag vet Gideon skrivit om innan. Nu vet jag inte om jag kan utläsa ngt av den, men ev står det då "made in Sweden". Utöver detta rakstämpel "Höganäs" och nr 2x6, 8x6. För jag antar att ngt måste stå emellan?
Är vasen 14 cm hög så är det förmodligen 867 i 1905-års priskurant och då kostade den 60 öre.
Comment
-
Grattis till en fin vas!
Den där signaturen har jag funderat på! Det måste ha varit en drejare som stod Böckman nära. Jag har sett den några gånger och då på gods formgivet av Böckman. Den finns på två föremål här hemma som jag ska fotografera.
Comment
-
Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDet verkar vara en drejarstämpel, och då var nog Böckmans enda insats att fara fram med våt pensel.
Ett sent tack för inputen till er båda och kul att ev få lösningen på vad den andra stämpeln innebar också.Ursprungligen postat av simco Visa inläggGrattis till en fin vas!
Den där signaturen har jag funderat på! Det måste ha varit en drejare som stod Böckman nära. Jag har sett den några gånger och då på gods formgivet av Böckman. Den finns på två föremål här hemma som jag ska fotografera.Pes är mitt google.
Comment
-
Jugend
Karl Holst har drejat denna på 1890-talet skulle jag gissa. Den är ju inte riktigt rund i öppningen, men så är ju vasen också nästan mer skulpterad än drejad. Ingen numrering, så det är svårt att ta reda på om det finns någon känd person bakom formgivningen. Fin är den i allafall med sin glasyr av starkeldskaraktär
.
Comment
-
Mera "K"
Den raka 1/2 K hittades idag. Underbar ljusbrun färg med en mjuk ton. Inuti känner man hur fingrarna på Ludvig Hellgren (HG) varsamt format kärlets vägg, leran skiftar i färg mellan "varven", ljusare och lite mörkare om vartannat. När jag ändå lade in den på tråden så fick två "gamlingar" i hyllorna också vara med och visa upp sig, den blyglaserade likaledes 1/2 K av Jacob/Carl Roslund (R) och den pyttelilla saltglaserade 1 Kt. alltså en kubiktum=1/100 K. alltså endast 2.6 cl.
Comment
Comment