Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spisa ribb information

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spisa ribb information

Gjorde en sökning här på forumet samt google men hittade inte så mycket info om Spisa Ribb så jag frågar er här på forumet.Fick några delar ur Spisa Ribb av min mamma dan innan julafton.
    Det är en tekopp med ett litet fat som koppen ska stå på samt en lite större fat som koppen och det lilla fatet ska stå på,vet inte vad alla olika fat heter,samt en sockerskål och en liten gräddkanna.Är det nån som vet om man kan årsbestämma delar ur servisen??Den tillverkades ju från 1955 fram till 1974 och sen igen mellan 1987 och 1990 och sen tillverkades några delar under tidigt 2000-tal.
    Mina delar bör dock vara från åren 55-74 enligt morsan men finns det nått sätt att säga det säkert??

MVH Micke

Enligt hemsidan så är Ribb fortfarande i produktion:
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Til viss del kan man se på stämpeln. Lägg in bilder på undersidan så kan vi gissa på ett ungefär. Men varför är åldern intressant?

Comment

Hej
        Halva nöjet är ju att veta saker om prylarna man samlar på tycker jag,därför gillar jag bakgrunds information,vem som designat,ålder och hur man identifierar sakerna m.m. Vill veta så mycket som möjligt om mina saker.
        Här kommer bilder på stämplarna,tekoppen är inte stämplad.Varför är det stora fatet i flintporslin och resten i benporslin??

Sockerskål

Gräddkanna

Litet fat

Stort fat

MVH Micke

Comment

Eftersom man bara får bifoga fyra bilder per inlägg så kommer här en femte på gräddkannan.

Gräddkanna 1

Comment

Det här är gammal produktion. Det kan man bl.a. se på "klockan" eller vad symbolen nu ska föreställa. Men jag är osäker på om "RIBB" eller "SPISA RIBB" kom först. Spisa var ju ett namn på själva modellen och det fanns bl.a. Spisa Marin och Spisa Legym samtidigt.

Det är jättepraktiskt med benporslin i koppen eftersom den slits mer och man sätter den direkt till munnen. Allt har sin funktion (men man försökte också göra den billigare genom att sänka materialkravet så långt som möjligt. Annars hade ju tallriken också varit benporslin).

Under kannan står SAX3. SAX är modellbeteckningen och jag tror att det är en utveckling av modell SA och 3:an anger storlek. Jag har åtminstone sett 2 olika storlekar på kannan, men det är inte säkert att det finns en tredje. Numret angav hur mycket den rymde enligt en standardtabell och inte specifikt hur många det fanns i serien.

Comment

[QUOTE=Vince;47690]Eftersom man bara får bifoga fyra bilder per inlägg så kommer här en femte på gräddkannan.

Ville bara säga att det går bra att lägga in fler än fyra bilder, det är bara att fortsätta i samma inlägg när du laddat upp de fyra första.

Comment

Kul med info om grejerna.Finns det nån som råkar ha en bild eller två på Spisa Marin och Legym??Även modell SA som Peter S skriver om skulle vara intressant att se när vi ändå är igång.Den här standardtabellen skulel jag också gärna ta del av =D
                Varför pekar visarna på "klockan" åt olika håll?På alla utom på det stora fatet så pekar ju visaren kl 12 och på det stora kl 15???

MVH Micke

Comment

En bild på Spisa Marin tallrik och assiett. Legym är ljusgrön.
                  Bifogade filer
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Enl. nya Gustavsbergs-boken så kom Spisa och dekoren Ribb till samtidigt lagom till H 55.
                    Jag undrar också vad ”klockan” kan betyda? Men det är nog ingen klocka, jag har några Adam delar med den här symbolen. En av dem har visarna på 12, 3 och 6, och en annan på 12, 3, 6 och 9, ett kors i ringen alltså. Målarsignatur kanske????

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                      Enl. nya Gustavsbergs-boken så kom Spisa och dekoren Ribb till samtidigt lagom till H 55.
                      Jag undrar också vad ”klockan” kan betyda? Men det är nog ingen klocka, jag har några Adam delar med den här symbolen. En av dem har visarna på 12, 3 och 6, och en annan på 12, 3, 6 och 9, ett kors i ringen alltså. Målarsignatur kanske????
                      Det stämmer bra det,just Ribb designades väll speciellt för H55??
                      Min första tanka var att klockan skulle ha nått med storlekarna att göra men jag kanske är ute och cyklar??

MVH Micke

Comment

Fick hem ett Spisa Ribb uppläggningsfat i dag.
                        Det jag undrar över är stämpeln som inte stämmer överens med dom som är på mina koppar.Detta fatet saknar "klockan" dock finns det en liten färgrest kvar som skulle kunnat vara den "klockan" en gång i tiden men jag är tveksam.
                        Kan nån tala om för mig om det är av 55-74 produktionen,då Ribb handmålades,eller senare??Det står inte VDN stämplat nånstans på fatet däremot B3 som ni ser på en av bilderna.Var det olika stämplar för kaffe/te servis resp. matservisen??

Comment

MVH Micke

Comment

Stämplarna är en trasslig röra. Jag vill inte försöka mig på att tolka dem ens. Det finns mängder av orsaker till att stämplarna kan skilja sig. Som du säkert märkt är botten på fatet oglaserat. Det kan (kanske?) vara en anledning till skillnaden. Likaså att kopparna är i benporslin, tallrikarna i flintgods och faten i något ugnseldfast material. Kan det vara orsaken?
                            Det som är handmålat på dessa delar är den bruna linjen. De svarta strecken är tryckta. Och det är samma för alla delar, under alla tider som den tillverkats.

Comment

En fråga till angående stæmplar - kanske før att førvilla ænnu mer...En del koppar har stæmpel enl tidigare inlægg, medan andra bara har ett grønt nummer, typ 459 stæmplat i botten. Vad ær skillnaden? Ær det nyproduktion, andrahandssortering eller varfør ær en del koppar inte stæmplade med Gustavsberg, ribb etc??

Comment

Working...
                              X