Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bibi Breger, servisdekorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bibi Breger, servisdekorer

Visar bild ur Gustavsbergs tidskrift ”Porslin” 1955 nr 3-4.
    Först så reagerar jag på texten till bilden (Bildtext: Servisdekorer, Bibbi och Carl-Arne Breger, 1954-)…..gjorde de dekorerna ihop …eller var det så att damerna alltid skulle stå lite bakom sina män?
    Kan läsa ur nya Gustavsbergs-boken att ”Till fabriken anlände också Carl-Arne och Bibi Breger för att rita mönster på porslinsfabriken. Bibi stannade där och gjorde flera populära mönster, medan Carl-Arne snart istället började formge sanitetsporslin och plast.”
    Carl-Arne finns inte heller med som designer i Gustavsbergs dekorregister.

Nu är det ju så att jag inte kommer på vad det är för dekorer....kan det vara så att man sett dem mer i kaffe-tegods?...och det minns jag ju sämre.
    4 är ju Grill och 5 har jag nånstans, kanske i boa men det är för mörkt nu och jag är inte hundra på att den har något namn? Ska titta i morgon.
    2, 6 och 8 har jag sett men kommer inte på namnen, hittar inte ens någon av dem eller 1,3,7,9 i mitt lilla bildarkiv…..
    Någon som vill hjälpa till att hitta namn på dekorerna?

Tillägg:
    8 är Dinett 1955-1965 Bibi Breger
    Bifogade filer
    Last edited by Liljerik; 2008-08-28, 07:04.

Kompletterar med en artikel från något senare datum.
    Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

Comment

3:an har jag för mig är märkt med NK på baksidan, och 8:an har ett namn som jag inte kommer på just nu. 5:an är märkligt lik Elips, men den här har väl ett streckmönster i ellipserna?

Comment

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
        Visar bild ur Gustavsbergs tidskrift ”Porslin” 1955 nr 3-4.
        Först så reagerar jag på texten till bilden…..gjorde de dekorerna ihop

Tillägg:
        8 är Dinett 1955-1965 Bibi Breger
        8 har jag hittat, Dinett
        Ja, femman fick jag för mig att jag hade....men hittar inte på den Har fingrat på Elips men den dekoren är ju lite elipsformad, den här ser mer trekantig ut.
        Peter, vet du om Carl-Arne var med och gjorde dekorer?

Comment

Har ni sett att de stavat Bibi som Bibbi också......trist med sådant slarv eller har hon också, precis som Mari/Maris, ändrat stavningen senare?

Comment

Hittade dekor nummer 5 ute i boa idag när jag letade efter andra tallrikar
            Dekoren är i ljusgrått men helt klart samma dekor. Tallrikarna är bastanta och tunga, tror att det är restaurantporslin.
            Stämplade med Sweden Benporslin och "BORGEN".
            Undra om Borgen är/var en restaurant? Det känns lite som att Borgen inte skulle vara dekornamnet, eller???

Comment

Kanske Borgen?

Comment

Ja, varför inte men håll med om att dekoren är lite vardaglig för en sån sylta
                Men det är väl maten som ska synas kanske, inte tallriken.....men det är ju faktiskt tallriken som brukar synas mest när man får dyrarestaurantportioner

Comment

Det finns en resturang i Visby med namnet Borgen, den har funnits i många herrans år, sedan 60-talet iaf. Kanske långsökt, men det kan ju vara deras porslin!

Comment

Kul med idéer
                    Ska lägga in bild på den snart, kanske någon anställd känner igen den

Comment

Jag tror knappast att dekoren heter Borgen, dekornamn var väl inte i bestämd form ? I så fall skulle den hetat Borg istället.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jodå, det finns gott om servisnamn i bestämd form: Facklan (Kåge, Gustavsberg), Tidsandan (Hackefors) m.fl. så det är inget säkert tecken.

Men när det är fråga om restaurangporslin så är det oftast restaurangens namn i botten som något slags stöldskyddsmärkning om det inte finns integrerat i dekoren. Samma dekorer kan ha olika namn i botten. Ibland ser man dekor "SARA" i beskrivningar och annonser, men det är bara SARA-restaurangernas logga. Står det "Tillhör SARA" så är det ju enklare att gissa.

Comment

Här kommer äntligen bilder på Borgen. Den kanske inte alls är så alldaglig? Det kanske sågs som en riktigt sofistikerad dekor Man kommer lite att tänka på de här teak-borden som ju kunde vara trekantiga och hade rundade och mjuka linjer......
                          Bifogade filer
                          Last edited by Liljerik; 2008-08-28, 07:12.

Comment

Working...
                          X