Visar bild ur Gustavsbergs tidskrift ”Porslin” 1955 nr 3-4.
Först så reagerar jag på texten till bilden (Bildtext: Servisdekorer, Bibbi och Carl-Arne Breger, 1954-)…..gjorde de dekorerna ihop
…eller var det så att damerna alltid skulle stå lite bakom sina män?
Kan läsa ur nya Gustavsbergs-boken att ”Till fabriken anlände också Carl-Arne och Bibi Breger för att rita mönster på porslinsfabriken. Bibi stannade där och gjorde flera populära mönster, medan Carl-Arne snart istället började formge sanitetsporslin och plast.”
Carl-Arne finns inte heller med som designer i Gustavsbergs dekorregister.
Nu är det ju så att jag inte kommer på vad det är för dekorer....kan det vara så att man sett dem mer i kaffe-tegods?...och det minns jag ju sämre.
4 är ju Grill och 5 har jag nånstans, kanske i boa men det är för mörkt nu och jag är inte hundra på att den har något namn? Ska titta i morgon.
2, 6 och 8 har jag sett men kommer inte på namnen, hittar inte ens någon av dem eller 1,3,7,9 i mitt lilla bildarkiv…..
Någon som vill hjälpa till att hitta namn på dekorerna?
Tillägg:
8 är Dinett 1955-1965 Bibi Breger
Först så reagerar jag på texten till bilden (Bildtext: Servisdekorer, Bibbi och Carl-Arne Breger, 1954-)…..gjorde de dekorerna ihop
…eller var det så att damerna alltid skulle stå lite bakom sina män?Kan läsa ur nya Gustavsbergs-boken att ”Till fabriken anlände också Carl-Arne och Bibi Breger för att rita mönster på porslinsfabriken. Bibi stannade där och gjorde flera populära mönster, medan Carl-Arne snart istället började formge sanitetsporslin och plast.”
Carl-Arne finns inte heller med som designer i Gustavsbergs dekorregister.
Nu är det ju så att jag inte kommer på vad det är för dekorer....kan det vara så att man sett dem mer i kaffe-tegods?...och det minns jag ju sämre.
4 är ju Grill och 5 har jag nånstans, kanske i boa men det är för mörkt nu och jag är inte hundra på att den har något namn? Ska titta i morgon.
2, 6 och 8 har jag sett men kommer inte på namnen, hittar inte ens någon av dem eller 1,3,7,9 i mitt lilla bildarkiv…..
Någon som vill hjälpa till att hitta namn på dekorerna?
Tillägg:
8 är Dinett 1955-1965 Bibi Breger
Har fingrat på Elips men den dekoren är ju lite elipsformad, den här ser mer trekantig ut.
eller har hon också, precis som Mari/Maris, ändrat stavningen senare?

Comment