Du verkar ha en väldigt bra second hand-butik där du bor Svärdsfalla!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lite gammalt Gustavsberg
Collapse
X
-
Comment
-
Tack Lars!Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggGrattis Svärdsfalla till gamla kungligheter!
Enkel men lite lyxig i sitt utförande, tycker jag. Dekoren känns väldigt engelsk och 1910-tal. Har inte sett den förut.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggHär ett litet bidrag utan namn men väl siffror: 5115.
Även de här är nya för mig. DEK3 gissar jag är från ca 1930.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggFlera städer har fått ge namn åt porslinsdekorer. Västerås har med gammal stavning också fått visa stadens vapen på baksidan av denna tallrik från 1908.
Dekor 3 - DEK3 - är en modernare utgåva från Gustavsberg med bleka pasteller.
Comment
-
-
Comment
-
-
Fin, den har jag inte sett tidigare. Tallriken är nog gjord -94 och dekoren pålagd 3-4 år senare, inget ovanligt....det skulle inte hända idag, nu produceras endast det som är redan beställt, sen kan tyckas att tre år i lager var en lång tid redan då.....
Comment
-
Fiume, en stad mellan Italien och nuvarande Kroatien (även kallad Rijeka) var en erkänd mikrostat 1920 - 1924 och sedan mellan världskrigen tillhörande Italien.http://sv.wikipedia.org/wiki/Fristaten_Fiume.
Man kan kanske förstå att Fiume var ett aktuellt namn och gav då upphov till ett namn på porslin långt upp i högan nord. På denna tallrik kan man läsa året 1922. (Själv måste jag ha missat lektioner i både historia och geografi........)
Comment
-
Mycket vacker dekor.
Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inläggDekorenChrysanthemum, med Japaniserande blomdekor, verkar inte finnas sedan tidigarepå PES. Enl. Serviser från Gustavsberg av Inga Arnö-Berg: "1897-1901,opak, tryckt, kantonblå, Helmer Osslund". Denna tallrik ärdock märkt -94.
Last edited by Maria; 2013-11-05, 19:07.
Comment
-
.
Comment