Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Du verkar ha en väldigt bra second hand-butik där du bor Svärdsfalla!

Comment

• Bor utanför en relativt liten kommun (18 000 inv.) och i stadens få mindre Hand-butiker är det sällan jag hittar tallrikar jag inte redan har. Fyndar mest gör jag i och omkring Linköping.

Comment

• Grattis Svärdsfalla till gamla kungligheter!
        Här ett litet bidrag utan namn men väl siffror: 5115.
        Bifogade filer

Comment

• Westerås

Flera städer har fått ge namn åt porslinsdekorer. Västerås har med gammal stavning också fått visa stadens vapen på baksidan av denna tallrik från 1908.
          Dekor 3 - DEK3 - är en modernare utgåva från Gustavsberg med bleka pasteller.
          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Grattis Svärdsfalla till gamla kungligheter!
            Tack Lars!

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Här ett litet bidrag utan namn men väl siffror: 5115.
            Enkel men lite lyxig i sitt utförande, tycker jag. Dekoren känns väldigt engelsk och 1910-tal. Har inte sett den förut.

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Flera städer har fått ge namn åt porslinsdekorer. Västerås har med gammal stavning också fått visa stadens vapen på baksidan av denna tallrik från 1908.
            Dekor 3 - DEK3 - är en modernare utgåva från Gustavsberg med bleka pasteller.
            Även de här är nya för mig. DEK3 gissar jag är från ca 1930.

Comment

• Gustavsberg

Ett djupt te- eller kaffefat som jag fick med mig hem i onsdags. Har dekoren något namn?
              Bifogade filer
              Last edited by Svärdsfalla; 2013-07-05, 23:58.

Comment

• Kaataariina. O! Ho, ho, ho. When we kiss, Prudy Miss, Prudy miss, I´m in ecstasy........
                Så upphetsande är väl inte denna Katarina från Gustavsberg och 1930-talet.
                Bifogade filer

Comment

• Granit från Gustavsberg förekommer ju lite då och då och betecknar vad jag förstår den fältspatsporslin som användes både till spottkoppar för SJ och lite grövre bruksporslin. Här en tallrik med Stockholms stads vapen: Sankt Erik med krona på huvudet.
                  Bifogade filer

Comment

• Dekor 5137

Här har Gustavsberg hämtat motiv från England, som i sin tur hämtat inspiration från Kina. Vilken period dekor 5137 var under produktion vet jag inte, men det här exemplaret är tillverkat 1911. Var 1910-talet dekornumrens tid??

Tack till Larm M som håller liv i tråden.
                    Bifogade filer

Comment

• Tack själv Svärdfalla - Du ger också fina bidrag och ser till att PES blir en bra dokumentation och med bilder! Här kommer mer liv till tråden i form av Märta och Öresund. Märta är väl ingen höjdare men Öresund är ju trevlig och ganska vanligt förekommande.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2013-07-22, 22:07.

Comment

• Chrysanthemum.

Dekoren Chrysanthemum, med Japaniserande blomdekor, verkar inte finnas sedan tidigare på PES. Enl. Serviser från Gustavsberg av Inga Arnö-Berg: "1897-1901, opak, tryckt, kantonblå, Helmer Osslund". Denna tallrik är dock märkt -94.
                        Bifogade filer

Comment

• Fin, den har jag inte sett tidigare. Tallriken är nog gjord -94 och dekoren pålagd 3-4 år senare, inget ovanligt....det skulle inte hända idag, nu produceras endast det som är redan beställt, sen kan tyckas att tre år i lager var en lång tid redan då.....

Comment

• Fiume, en stad mellan Italien och nuvarande Kroatien (även kallad Rijeka) var en erkänd mikrostat 1920 - 1924 och sedan mellan världskrigen tillhörande Italien.http://sv.wikipedia.org/wiki/Fristaten_Fiume.
                            Man kan kanske förstå att Fiume var ett aktuellt namn och gav då upphov till ett namn på porslin långt upp i högan nord. På denna tallrik kan man läsa året 1922. (Själv måste jag ha missat lektioner i både historia och geografi........)
                            Bifogade filer

Comment

• Mycket vacker dekor.
                              Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                              DekorenChrysanthemum, med Japaniserande blomdekor, verkar inte finnas sedan tidigarepå PES. Enl. Serviser från Gustavsberg av Inga Arnö-Berg: "1897-1901,opak, tryckt, kantonblå, Helmer Osslund". Denna tallrik ärdock märkt -94.

Last edited by Maria; 2013-11-05, 19:07.
                              I’m a real mean bitch!

Comment

• Chila 1868 - 1877

Det här är en dekor som jag uppfattar som tämligen sällsynt. Jag har i alla fall aldrig träffat på något exemplar till salu förrän nu. Jag hittade två stycken i bra skick på Tradera, dessutom till ett mycket modest pris! .
                                Bifogade filer
                                Last edited by Hossbach; 2013-09-19, 09:57.

Comment

Working...
                                X