Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite bilder så här på nattakvisten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lite bilder så här på nattakvisten

Lite snapsglas. den första foten blir jag inte klok på. benet är inte bara fäst direkt på foten, den förefaller vara en del mellan fot och ben trodde först foten var omvikt, men det vete tusan hur den hänger ihop.
    De andra är bara härliga! bland annat den lilla hänkelflaskan!!!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Här är de andra. Tredje snapsen är inte suddig. Glasmassan är sådär och skägg över är det oxå.
    Bifogade filer

Comment

Några till.
      Bifogade filer

Comment

Åsså de två sista. leker bara med kameran lite.
        Bifogade filer

Comment

Kan bara konstatera att det verkar vara vanligt på glas ungefär 1825-1850 att de har en sådan här fot - tror jag kallade den "etagefot" tror jag att jag kallade den i 1800-talsglasdisskussionen. Såg när jag tittade som hastigast bland mina glas att antydan till klump verkar vara vanligt på balusterben från 1870-80-talet också.
          Någon annan får väl berätta om sina erfarenheter - nu måste jag sova - få se vad som sagts till imorgon - godnatt :-)

Comment

Jättefina glas Äjth.
            Hänkelflaskan är av Ture Berglund.
            Hur hög är den förresten?

Comment

Gillar glasen skarp. Är de en långsiktig samling eller fyndat på ett och samma ställe? Förresten, var hittar du sådana roliga glas?
              Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Jag gillas skarpt dessa glas du visar Äjth, det är väl för att jag tycker om dom gamla fotsaxarna, dom som har tjock fot, på den tiden täljde dom till sina fotpinnar hemma i vedboden på kvällen, det lyser ju om foten att både fot och verktyg är handgjorda, dagens fotsaxar i mitt tycke, det blir för bra och stramt, tydligen skar dom ut en mycket större kula på benets slut på den tiden, träet på fotsaxen brändes ju varje gång en fot drevs ut, därför blir det
                en extra kant på fotens ovansida som inte fotpinnen varit nära glaset,
                det är det du menar Äjth, det ser ut som ett extra lager glas där!
                Det är säkert svårt för många att förstå riktigt vad jag menar, att beskriva i text är inte lätt, då är det bättre att fråga en gån till, har kanske ett bättre svar då, vist, har man glas med sådan fot, lite annorlunda, då blir man ju nyfiken, varför ser det ut så!
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Trevliga glas och bra bilder på demsamma. Får kanske börja se möjligheterna i bildskärmen. Att börja samla udda glas kanske vore något även för en annan.

Comment

Jag tror att jag i stort sett förstår hur du menar Hirvi, men för att bli mer säker; Vad är en fotpinne? Fotsaxen antar jag är den man formar foten med? Man har en kula först som man sedan drar ut till ett ben? eller...fot? Är osäker på i vilken ordning det sker.
                    Samlartrollet; jag har samlat snapsglas ett par år nu och glasen dyker upp, oftare förr, nu är det längre mellan fynden.
                    Kecke; flaskan är bara ca 12-13 cm hög. Gjordes de som turistsouvenirer! av Stockholms glasbruk. Fick för mig att den var äldre....? FBQ det vore roligt att ha dem daterade.
                    Tack för att ni uppskattade bilderna. Akta er! jag har fler...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Kecke; flaskan är bara ca 12-13 cm hög. Gjordes de som turistsouvenirer! av Stockholms glasbruk.
                      Jag vet inte riktigt vad jag skall svara.
                      Som alla andra glasbruk så tillverkade och tillverkar Stockholms Glasbruk produkter för att sälja.
                      Visar en bild på några saker.
                      Den på mittten (samma som din) och den till höger är etikettmärkta Ture Berglund, Stockholms Glasbruk, Stockholm.
                      De tillhör de äldsta men eftersom etiketterna användes även efter flytt till Skansen så är det lite oklart med åldern.
                      Bifogade filer

Comment

Javisst där har du en ett syskon till min flaska. Kul att veta detta. Den har charm.

Comment

Glasfötter

Äjth! en bild säger mer än tusen ord sägs det!
                          Först blåses kuppan upp, sedan läggs det på glas på den som formas med en drivsax till ben, det är då! dom skar ut olika storlek på kulan i andan på benet,
                          sedan lades det på nytt glas på kulan till foten, då kommer fotsaxen in (bild)
                          den tryckstes sakta ihop under rullning av pipan, sä får man en fot,
                          fotpinnarna är träet på saxen som formar glaset, du ser det halvmånformiga
                          urbrända på den ena fotpinnen, beroende hur slitet (stort) det var, så blev det liksom en kulle på ovansidan av foten när den drevs.
                          Jag tog några bilder som lite förklaring!
                          Äjth! Känner du igen glaset!
                          Hirvi
                          Bifogade filer
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det första glaset ser alla fall ut som ett ganska tidigt glas med knapp på foten. Skulle tro före 1850, kanske just 1825-1850 fast jag skulle vara försiktig att lägga det så tidigt som slutet av 20-talet. 1830- 40-tal kanske?
                            Har just den här etagefoten.
                            De andra är ju yngre. Näst tror jag det koniska med hög fot och knapp är - har en lite tunnare fot än det riktigt moderna på 1850-60-talet men tycker det är så typiskt att jag undrar om det ändå inte ligger där eller möjligen lite senare. Det allra nedersta är lite otypiskt - kan vara från samma tid men också nyare - är det optikblåst eller vad får det att se ut som facetter på glaset?
                            Det med balusterfoten är nog 1870-80-tal. Visserligen görs de lite längre men det här har en ganska rund cuppa - brukar spetsigare senare som på det facettslipade glaset med stråben. Fast det kan fortfarande vara 1870-80-tal - men också lite nyare. Stråben och smäckrare ben blir vanligare mot slutet av 1800-talet.
                            Få se om jag hinner lägga in lite bilder, måste tvätta och sedan skall jag till jobbet.

Comment

Tror att det kanske ibland kan har varit avsiktligt hur stor urgröpning man ville ha på fotpinnarna?
                              Tog en bild på ett glas med ganska stor "kluns" nedtill - men fortfarande ingen "etagefot", sedan två glas just med den här "etagefoten".
                              Bifogade filer
                              Last edited by FBQ; 2008-03-21, 12:33.

Comment

Working...
                              X