Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Brevpressar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brevpressar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det kan jag inte riktigt svara på

"Ytterstfors glasbruk nära Byske älvs utlopp startades 1837 och höll på till 1878. Arbetarna värvades från de andra två glasbruken i Norrland, Sandö och Strömbäck. Fönsterglas och buteljer i grönt eller ofärgat glas var de vanligaste produkterna. Även karaffer, dricksglas, damejeanner , skålar och burkar fanns med i Ytterstfors produktion som dock allt mer koncentrerade sig på att bara göra grönt fönsterglas."

och vidare: "Det byggdes 1837 alldeles intill vattensågen, sex år senare slogs bolagen ihop och Ytterstfors bruk bildades. I Västerbotten fanns bara ett glasbruk till, i Strömbäck söder om Umeå. I Norrbotten fanns ett i Långviken, norr om Piteå. Ytterstfors glasbruk var ett nytt inslag i bygden och hit flyttade nu glasblåsare med familjer. Flera förde med sig för trakten ovanliga släktnamn, till exempel Opitz, Gleisner och Graff. Glasbruket blev aldrig den goda affär som man önskat. På 1860-talet stod man inför nedläggning, bruket togs då över av glasblåsarna själva. I början av 1870-talet hyrdes anläggningen av Sandö glasbruk i Ångermanland, men inte heller de lyckades och 1878 lades bruket ned."

Oj då! Jag kunde inte hitta sidan du sökte efter! Vi ber om ursäkt att vi inte kunde hitta det du sökte efter. Men, vi ska försöka hjälpa dig till rätt information. Klicka på knappen Sök för att testa söka på nytt. Eller så klickar du på de mest populära sidorna.
    Last edited by Emil Brannstrom; 2011-04-01, 20:51.

Comment

Denna finns med i både Kosta och Edas kuranter från slutet av 1800-talet.
      Slipade med monogram.Click image for larger version

Name:	bluecut.jpg
Views:	1
Size:	117,8 KB
ID:	512277Click image for larger version

Name:	bluecut2.jpg
Size:	77,4 KB
ID:	512278

Comment

Magnor Glassverk av Arne Lindaas 1977 signert
        Click image for larger version

Name:	5055027757_06965f1302_z.jpg
Size:	110,4 KB
ID:	512301

Comment

I dag hittade jag denna trevliga och 1,125kg tunga brevpress med texten "Minne af Werner, 1904" Thalatta-tekniken har beskrivits väl på Rebellos informationsrika tråd Olika tekniker för framställning av konstglas:

Om jag förstår det hela rätt var det en populär företéelse att få sitt namn inlagt i dessa brevpressar. Med tanke på stavningen så känns det som att 1904 skulle kunna stämma väl med åldern på brevpressen. Nu funderar man ju lite vem Werner var och vad brevpressen symboliserar. Födelsedag, bortgång eller vängåva?

Name:	DSCN7632.jpg
Size:	44,3 KB
ID:	515158

Name:	DSCN7625.jpg
Size:	90,8 KB
ID:	515156 Click image for larger version

Name:	DSCN7624.jpg
Size:	107,1 KB
ID:	515155

Name:	DSCN7626.jpg
Size:	117,1 KB
ID:	515157Click image for larger version

Name:	DSCN7633.jpg
Size:	87,0 KB
ID:	515159
          Last edited by simco; 2011-06-20, 18:17.

Comment

En tråd med mycket vackert som är värd att uppdatera med jämna mellanrum!

Olle Alberius var verksam vid Orrefors 1971-73 så denna 8,5 cm höga brevpress signerad A 4347-120 måste ha ritats under denna tid.
            Bifogade filer

Comment

antik brevpress

Har haft denna häckande undanskymt länge. Intressant föremål men föga dekorativt, jämfört med t.ex. en fin bägare eller flaska. Tycker jag.
              Och inte kostar de så många sekiner heller,trots att de är relativt sällsynta. Säger väl något om samlarintresset, men en originell sak är det onekligen.Click image for larger version

Name:	brevpress 002.jpg
Size:	36,1 KB
ID:	521962Click image for larger version

Name:	brevpress 001.jpg
Size:	32,1 KB
ID:	521963

Comment

Fant denne i helgen, vil anta den er gammel med skarpt puntmerke og en del slitasje?

Banden

Name:	DSC_0433.jpg
Size:	35,2 KB
ID:	521966Click image for larger version

Name:	DSC_0434.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	521965

Comment

Brevpress i opakt, svagt marmorerat glas 8,5 cm hög. Svarta orenheter och på den planslipade bottnen syns blåsor.

Name:	Brevpress 1 res.jpg
Size:	64,7 KB
ID:	534780Click image for larger version

Name:	Brevpress 2 res.jpg
Size:	64,4 KB
ID:	534781Click image for larger version

Name:	Brevpress 3 res.jpg
Size:	60,6 KB
ID:	534782

Comment

Ursprungligen postat av silvervalley Visa inlägg
                    Har haft denna häckande undanskymt länge. Intressant föremål men föga dekorativt, jämfört med t.ex. en fin bägare eller flaska. Tycker jag.
                    Och inte kostar de så många sekiner heller,trots att de är relativt sällsynta. Säger väl något om samlarintresset, men en originell sak är det onekligen.[ATTACH]101468[/ATTACH][ATTACH]101469[/ATTACH]
                    Men hur kan du säga att den är "föga dekorativ? Mig faller den i smaken något enormt. Perfekt formgivning med handtag och allt för just en brevpress. Vill ha, vill ha!
                    skogis

Comment

Här kommer några till

Name:	aa2.jpg
Size:	29,8 KB
ID:	534838

Name:	a2.jpg
Size:	24,8 KB
ID:	534839

Name:	a.jpg
Size:	41,8 KB
ID:	534840

Name:	a4.jpg
Size:	27,3 KB
ID:	534841

Name:	a3.jpg
Size:	27,3 KB
ID:	534842

Name:	a1.jpg
Size:	25,2 KB
ID:	534843

Comment

En till
                        scramble paperweight, en av mina favoriter.

Name:	a5.jpg
Size:	27,6 KB
ID:	534844

Comment

E L Larsson

När jag för några år sedan köpte denna brevpress, läste eller hörde jag att den skulle vara gjord vid Kungälvs glasbruk, eftersom man där kunde "skriva" i glaset. Men jag har inga belägg eller hänvisningar. Någon som vet mer? 10 cm hög.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2012-05-11, 16:47.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            I dag hittade jag denna trevliga och 1,125kg tunga brevpress med texten "Minne af Werner, 1904" Thalatta-tekniken har beskrivits väl på Rebellos informationsrika tråd Olika tekniker för framställning av konstglas:

Om jag förstår det hela rätt var det en populär företéelse att få sitt namn inlagt i dessa brevpressar. Med tanke på stavningen så känns det som att 1904 skulle kunna stämma väl med åldern på brevpressen. Nu funderar man ju lite vem Werner var och vad brevpressen symboliserar. Födelsedag, bortgång eller vängåva?

[ATTACH]94216[/ATTACH]
                            [ATTACH]94214[/ATTACH] [ATTACH]94213[/ATTACH]
                            [ATTACH]94215[/ATTACH][ATTACH]94217[/ATTACH]
                            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            När jag för några år sedan köpte denna brevpress, läste eller hörde jag att den skulle vara gjord vid Kungälvs glasbruk, eftersom man där kunde "skriva" i glaset. Men jag har inga belägg eller hänvisningar. Någon som vet mer? 10 cm hög.
                            Kul Lars!

Tack för informationen, då kanske även min brevpress skulle kunna tänkas vara därifrån. Kanske är våra brevpressar samtida.
                            Last edited by simco; 2012-05-12, 21:37.

Comment

Ursprungligen postat av Kent Visa inlägg
                              En till
                              scramble paperweight, en av mina favoriter.
                              [ATTACH]117641[/ATTACH]
                              Den var extra läcker! Vad betyder scramble paperweight (undrar en som ännu inte snöat in på brevpressar)?

Comment

Scrambled,
                                Jag har förstått det som att det är blandade småbitar, spill som
                                återanvändes på detta sätt. Tillverkad i England ca 1850.

Mvh

Comment

Working...
                                X