Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brevpressar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Gullaskruv

Undrar om man skall kalla den här brevpressen "mitt-i-prick"?
    Bifogade filer

Comment

Ja, det ska man. Dekor Himmel, har jag för mig den heter.
      knappast meningslöst.

Comment

Tack för det.
        Det var äjth, med sin propp, som inspirerade mej att visa den här brevpressen.

Comment

Den pressen var det inget fel på
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hittade den här i min bod där mina vuxna barn har "vi skall gå igenom nå´n gång" saker. Förmodligen inköpt i Venedig c:a 1980. Den är bara 4 cm i diameter.
            Bifogade filer

Comment

Vilken söt liten brevpress Alla dessa vackra brevpressar nästan sugen på att börja samla,men jag är nog för gammal,får göra som ALEGNI,bara ha dem på kort i min dator!utmärkt íde!

Comment

Brevpress-lampa

Oj, vad mycket vackra brevpressar det finns!

Jag hittade en lampa för 30 kronor på loppis idag. Men visst ser det ut som en brevpress? Eller tillverkades lampor också? Ingen etikett finns, och nu är jag nyfiken på vad man kan få veta om en sån här. Går det alls att säga var den kan vara gjord? Botten är helt slät.
                Bifogade filer

Comment

Hittar ibland diskussioner jag inte riktigt hunnit följa med i - har några sådana "glasluppar" som dem Bizan visar upp. En kommer från mormors föräldrar - ursprungligen fanns en bild av mormors bror i kistan - han dog 1908 några månader gammal i luppen men den bilden är dessvärre nu borttagen - den blev ganska sliten med tiden.
                  Fotot på din mormors mormor tror jag inte är från mitten av 1870-talet. troligen 1890-tal eller möjligen sent 1880-tal. Sedan finns ju möjligheten att bilden har hamnat där senare? Du har inte samma fotografi i någon annan kopia? Kan också vara en uppförstorad bild från runt sekelskiftet när fotograferna började få möjligheter att göra förstoringar.
                  Jag har inte sett några sådana "glasluppar" med bilder som varit äldre än omkring 1900 när de verkar bli vanliga - fast det är möjligt att det finns sådana exempel - vore ju kul om det dök upp några.
                  Appropå riktiga brevpressar så har jag bara en som jag köpt i Barcelona, den är nog med största sannorlikhet tillverkad i Spanien. Verkade finnas mycket mer av äldre prevpressar där - fanns både äldre och nyare, den här är nog halvgammal - fast jag nöjde mig med den här, de flesta som föreföll riktigt gamla var ordentligt dyra...

(sitter på jobbet så bild får komma senare)

Comment

Vill visa senaste inköpet som damp ner i brevlådan igår.
                    Bifogade filer
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                      Häftig och läskig. Lite Lady of the lake-vibbar.
                      Så är det.

Comment

Den såg ovanlig ut.
                        Har du någon aninge om varifrån den kommer??

Comment

Tjusig Tingeling. Är damen ingjuten eller är det en framslipad på baksidan.
                          Föresten tyckte att jag såg en repig baksida, då är den alltså ingjuten
                          Fråga och svar i ett
                          Lasse

Comment

Har sökt på brevpressar med sulfid och endast hittat en har den splattiga bakgrunden, Val st Lambert i frankrike. Tror jag just uppfann ett nytt ord, splattig finns det väl inget som heter?
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Har sökt på brevpressar med sulfid och endast hittat en har den splattiga bakgrunden, Val st Lambert i frankrike. Tror jag just uppfann ett nytt ord, splattig finns det väl inget som heter?
                              Nu finns det Det är som Keckeblått

Comment

Opps, lovade visst kolla lite böcker åt dig.
                                Får skylla på att jag bygger om.
                                Ser du någon stämpel på sulfiden?
                                De kan sitta på de mest konstiga ställen.

Comment

Working...
                                X