Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brevpressar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    När jag för några år sedan köpte denna brevpress, läste eller hörde jag att den skulle vara gjord vid Kungälvs glasbruk, eftersom man där kunde "skriva" i glaset. Men jag har inga belägg eller hänvisningar. Någon som vet mer? 10 cm hög.

    Jag vågar påstå att man gjorde brevpressar med text i glaset på alla glasbruk. De gjordes ofta av glasarbetarna på raster som presenter till släktingar och arbetskamrater. Inte sällan är det tex. ett födelsedatum tillsammans med ett namn.

    Comment


    • #92
      Jaha!
      Då har det blivit en samling......
      En liten 6 cm i millefioreteknik med stavarna ganska jämnt avkapade med kulslipning under.
      Ålder vetesjutton,någon?
      En märkt God Jul 1903
      Bifogade filer
      Last edited by Surmasen; 2012-06-11, 00:24.

      Comment


      • #93
        Ärvde denna från min Morfar

        Ärvde denna från Morfar.Har ingen aning om ålder eller ursprung men ser ut som att mönstret är inblåst och inte gjutet.

        Click image for larger version

Name:	IMG_0723.jpg
Views:	1
Size:	112,3 KB
ID:	537724
        Click image for larger version

Name:	IMG_0725.jpg
Views:	1
Size:	131,1 KB
ID:	537725

        Comment


        • #94
          Är sådana här brevpressar (?) med bubblor nåt som tillverkas i parti och minut någonstans, eller kan man säga var den är tillverkad?
          Den är helt plan och jämn i botten.

          Vad svårt det är att fota glas förresten, det kommer ju en massa speglingar som man inte räknat med och inte tänker på innan bilden syns i datorn! Click image for larger version

Name:	20120904-015.jpg
Views:	1
Size:	73,3 KB
ID:	539337

          Comment


          • #95
            Ursprungligen postat av Rosino Visa inlägg
            Är sådana här brevpressar (?) med bubblor nåt som tillverkas i parti och minut någonstans, eller kan man säga var den är tillverkad?
            Den är helt plan och jämn i botten.

            Vad svårt det är att fota glas förresten, det kommer ju en massa speglingar som man inte räknat med och inte tänker på innan bilden syns i datorn! ]
            Nåja, jag borde ha kollat Tradera innan jag postade inlägget, där tycks det finnas en hel massa liknande Ikea-brevpressar

            Comment


            • #96
              Å, vad kul att hitta den här tråden- på så sätt fick jag ju veta att mitt loppisfynd är från FM Ronneby (snäckan), guldig och fin! Men, och nu vet jag att fotot är lite dåligt, kan min lilla uggla i form av ett glasägg också betecknas vara en brevpress - och är det månne någon här som isåfall kan berätta vem som har gjort den och var?
              Bifogade filer

              Comment


              • #97
                Sprang över den här stora brevpressen (15 cm hög) i form av en droppe på en loppis idag. Trots idogt googlande kan jag inte hitta vem som har gjort den (ej signerad, ingen etikett). Någon som tycker sig känna igen den och kan tipsa mig om vem som kan ha gjort den?

                (Svårt att de på bilden, men den har en mörkblå botten och så den där vit-knottringa munk-formade saken svävandes ovanför, med en genomskinlig pärla som svävar ovanför munken! (Den lilla munkformade saken i halsen på droppen är bara en rolig synvilla från den stora munken. )
                Bifogade filer

                Comment


                • #98
                  Karmosinröd slinga

                  Riktigt fin liten brevpress med märke efter rörpuntel. Ålder ?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #99
                    Var kan denna komma ifrån?

                    Click image for larger version

Name:	IMG_9213.jpg
Views:	1
Size:	58,6 KB
ID:	556023

                    Comment


                    • Click image for larger version

Name:	murano glaskula.jpg
Views:	1
Size:	87,8 KB
ID:	556044 Stämplad: Venini Murano Italia

                      Comment


                      • brevpress tillverkad av James Alloway, USA
                        storlek: 8 cm
                        signerad: Alloway 2008 #28
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Gunnar Ander och Lindshammar förekommer på många trådar som man kan välja mellan. Men den här gången får det bli brevpressar och den här är 9 cm hög.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Tyvärr har bokstäverna blivit omkastade men annars är den bra.......
                            Lars M.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Här är mina brevpressar, den i mitten liknar en påfågel och är rätt så tjusig tycker jag. Den blå till höger gick itu när den ramlade i golvet så den limmade jag ihop med glaslim, den fungerar lika bra ändå. Den klara till vänster är en pressad variant.
                              Click image for larger version

Name:	P1040849.jpg
Views:	1
Size:	72,9 KB
ID:	557687

                              Comment


                              • Brevpress till Mor. 9 cm Ø och 3 cm hög. (Men här har mor fått en blåsa i ändan....)
                                Lapp-Lisa (Anna-Lisa Öst) - Mor, lilla MorInspelningsår: Stockholm 11 maj, utg juni 1938Längd: 2:58
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X