Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vitt Flussglas - Benglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    Lersjö skriver i sin bok att det benvita glaset användes på 1850-talet framför allt till flaskor och burkar för apoteken men också till gräddkannor vaser muggar.
    Bl.a. tillverkade Eda 1 424 apoteksburkar i olika storlekar enligt tillverkningsrapporter från åren 1852-1855.

DG
    Ja, det är mycklet möjligt att den är från Eda.
    Jag brukar dock ta uppgifterna om tillverkningsbruk i den boken med en nypa salt. Det mesta verkar komma från Eda.

Comment

Lite historik om boken.
      Lersjö sin vana trogen hade skrivit ytterligare en bok om Eda glasbruk. Förlaget tyckte marknaden var mättad på böcker om just detta glasbruk, varpå han i slutskedet av skrivandet omarbetade boken till att vara mer allmängällande. Man kan dock fortfarande se att Eda lyser igenom på flera håll.

Han håller för övrigt på att göra en bok till. Denna gång skall den vad jag förstår handla om emballageglas och medicinflaskor. Troligen med undertoner av Eda

Comment

Det låter intressant med nya Lersjö-boken. Har den första, men ser fram emot en med bruksglas. Lars, kan du uppdatera oss gällande den kommande boken? vore jag tacksam.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Ja, det är mycklet möjligt att den är från Eda.
          Jag brukar dock ta uppgifterna om tillverkningsbruk i den boken med en nypa salt. Det mesta verkar komma från Eda.
          Jag håller med Dig om att man måste ta en del uppgifter med en nypa salt. Man märker att han vill atributera det mesta glaset till Eda. Han säger det inte rätt ut men visar två militärpluntor med patentet från Sund och skriver att militärflaskor omnämns från Eda.

Det är väl med Eda liksom andra bruk. Katalogerna från Limmared och Orrefors upptar i många fall samma typ av flaskor och parfymglas. Jag tror att användarna köpte flaskor där de fick bästa pris och snabba leveranser. Därför går det ju inte alltid att säga varifrån en viss parfymflaska kommer.
          DG

Comment

Just dessa militärpluntor är intressanta. Han skriver att Eda hade med dem i kurant från någonstans kring 1850 (har ej boken framme är osäker på det rätta årtalet)

Naturligtvis har han missuppfattat det hela och tror att de militärflaskor som de facto står omnämnda i kurant är av den typ han förevisar.

Så vet vi ju att det inte är då detta patent är ett drygt halvt sekel senare.

Det man kan fundera på är hur de flaskorna ser ut som finns i kuranten???

Comment

Han skriver "Ljusgröna fältflaskor nämns vid Eda 1877" Förmodar att det var den texten Du syftade till Lars
              DG

Comment

Ja just det, det är den texten jag menar.

Detta torde ju vara före de ordinära fältflaskorna. De hade väl M:nummer 06. I och för sig omnämnda från 1904.

Det jag funderar på om den flaska som avses i kuranten kan vara denna?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                  Den här apoteksflaskan hittade jag igår. 17 cm hög.
                  Den ger intryck av att vara modell äldre men den kan ju också bara vara slarvigt gjord.
                  Kul i alla fall.
                  Någon som har någon uppfattning om ålder?
                  Din flaska är av en typ som även tillverkats i Limmared, dessa gjordes i många olika storlekar och ett flertal färger, däribland mjölkvitt.
                  Utdraget från priskuranten är från slutat av 1800-talet men tillverkningen av dessa kärl spänner över många år.

Legion
                  Bifogade filer

Comment

Tack Legion.

Comment

Den här apoteksburken gjorde mej glas i fredags då jag hittade den.
                      Proppen satt hårt fast och jag blev ivrig och tog i för hårt.
                      Jag tror jag skall testa att laga den med glaslim.
                      Är det någon som har erfarenhet av det?
                      Bifogade filer

Comment

Ja, jag har testat det ett par gånger med gott resultat (antar att det är UV-lim du talar om). Särskilt bra funkar det ju på opakt glas, för där syns inte skarvarna lika bra.

Comment

Tack.
                          Ja, det är UV-lim jag menar.
                          Bra, då skall jag köpa det imorgon och testa.

Comment

Lycka till! Och så får vi hoppas på fint väder, annars blir det till att köpa en UV-lampa också...

Comment

Mitt bidrag till flussglastråden!
                              Bifogade filer
                              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                              Konfucius

Comment

Nämen, en sån vit skål med öron har ju jag oxå!!!
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X