Ständigt denne Ander........eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vitt Flussglas - Benglas
Collapse
X
-
-
3:an, är det ett tacoställ eller? Kanske för varma korvar?Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggHär kommer några skålar.
Comment
-
Jag har fått det efter min svärmor och har för mej att det skall vara för vindruvor.Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg3:an, är det ett tacoställ eller? Kanske för varma korvar?
Comment
-
Kul litet hus.Ursprungligen postat av LasseC Visa inläggFlygsfors gjorde till och med små glashus i en hel del olika färger. En del målades. Dessa såldes bl.a. av konsum Orrefors till PUB! Här är ett i flussglas
DG
Skulle vara kul att se ett målat.
Kanske någon har ett?
Snygga vaser Gideon.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggSnubblade på den här roliga tråden, och kom på att det finns ett gäng flussglas i hallen!
Jag förmodar att de är från 1910-20talet, om de inte är moderna kopior förstås. Men svenska antar jag att de här flussglasvaserna är.
Vad är det som gör att du antar att de är svenska?
Min fråga pga motivet. Tycker det ser japanskt ut.
Comment
-
Det är glaset. Motiven är kinesiska, men behöver inte vara tryckta i Kina eller Japan för den delen. Under 1910- och 20talen var kineseri på möbler och konsthantverk på modet, jämsides med art noveaun. De här glasen är väl inte av samma dignitet, men snygga som i ett set.Last edited by Gideon; 2007-10-17, 15:53.
Comment
-
Tack, då förstår jag.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggDet är glaset. Motiven är kinesiska, men behöver inte vara tryckta i Kina eller Japan för den delen. Under 1910- och 20talen var kineseri på konst och konsthantverk på modet, jämsides med art noveaun. De här glasen är väl inte av samma dignitet, men snygga som i ett set.
Comment
-
Lersjö skriver i sin bok att det benvita glaset användes på 1850-talet framför allt till flaskor och burkar för apoteken men också till gräddkannor vaser muggar.
Bl.a. tillverkade Eda 1 424 apoteksburkar i olika storlekar enligt tillverkningsrapporter från åren 1852-1855.
DG
Comment
-
Ja jag tror att detta är en gammal apoteksburk,
benvita glaset som Lasse säger, halsdrivningen är ju spesiell,
och kulat puntelmärke,
den hade jag köpt om jag hittat någon!
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
Comment