Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Punschglas eller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Punschglas eller?

    Det måste ju vara ett riktigt misslyckat exemplar då det dels är så snett och dessutom ser det ut som om det suttit en sten i glaset som lossnat när man slipat olivslipningen. Det är en fördjupning på kanske en millimeter, det är den svarta pricken (är grå/beigefärgad i verkligheten) på bilden, man känner en bula på insidan också.
    Höjden vid örat är 32mm men på andra sidan 27mm, det kan väl inte ha varit meningen?
    Största diameter är 72mm.
    Är det någon som vet om glaset ingår i någon serie eller om det är något som ”alla” glasbruk gjorde?
    Hela botten är slipad så att den buktar uppåt ett par millimeter.
    Skulle vara kul om någon ville spekulera kring åldern på den…..
    Om den nu är gammal hur kom det sig att man inte skrotad den när den hade dessa fel, man har ju hört att allt ju skulle vara perfekt.....men den kanske är från 1970-talet och då var det väl okej med skavanker?
    Last edited by Liljerik; 2008-05-05, 15:49.

  • #2
    Dom här oliverna känns mera tidigt 1900-tal än 1800-tal, så det är mer tidigt 1900-tal än tidigare.
    Sedan skall du nog inte lyssna för mycket på Hektor.
    Hirvi kan ju en del om glasproduktionen, men också från andra källor har jag förstått att glasblåsningen bedrevs på högt uppdrivet accord. Glasen började ju dessutom vid den tiden bli så pass billiga att det var möjligt för gemene man att köpa dem, och i enklare produktion slank det igenom en hel del som inte var perfekt.
    Jag har några punschglas med stående skärslipningar (Juno) som är väldigt ojämna i kanten, jag vet inte om det syns på bilden men de är rejält sneda och vinda.

    Det kanske kan vara 70-tal också men jag tror mer på tidigt 1900-tal.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
      Det måste ju vara ett riktigt misslyckat exemplar då det dels är så snett och dessutom ser det ut som om det suttit en sten i glaset som lossnat när man slipat olivslipningen. Det är en fördjupning på kanske en millimeter, det är den svarta pricken (är grå/beigefärgad i verkligheten) på bilden, man känner en bula på insidan också.
      Höjden vid örat är 32mm men på andra sidan 27mm, det kan väl inte ha varit meningen?
      Största diameter är 72mm.
      Är det någon som vet om glaset ingår i någon serie eller om det är något som ”alla” glasbruk gjorde?
      Hela botten är slipad så att den buktar uppåt ett par millimeter.
      Skulle vara kul om någon ville spekulera kring åldern på den…..
      Om den nu är gammal hur kom det sig att man inte skrotad den när den hade dessa fel, man har ju hört att allt ju skulle vara perfekt.....men den kanske är från 1970-talet och då var det väl okej med skavanker?


      Det kan ju vara så! glaset blev misslyckat redan i hyttan, snedklippt kant handdrivet,sedan kom den till sliperiet,
      då var det ett bra objekt, för att få träna slipningskonsten på,
      sedan tog han den med sig hem!
      det var nog vanligt när man tränade, ta hem, visa, detta har jag gjort!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Ok, tack grabbar

        Jag tycker att det här glaset är personligt skulle inte byta det mot ett perfekt....

        Comment

        Working...
        X