Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rastarbete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rastarbete?

Detta stora snapsglas med delvis förstörd blomstermålning är 12.5 cm högt, foten 6.2 cm. Ser ut som ett hopkok! Benet med dess form, den tunga och jättelika foten (råpuntelmärke) och den förhållandevis lilla kuppan och uppepå det denna lilla kuppa???? Ett rastarbete kanske, vad tror ni? Detta var ett snapsglas att verkligen kunna dunka i bordet när snapsen runnit ner i strupen
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

nästa bild

Nästa helfigurbild
    Bifogade filer

Comment

Äjth man får gratulera till den "frihet" som verkar prägla dig i nuläget, gått ifrån det "svenska" inbundna och släppt loss ordentligt med tanke på din "lilla" vas.
      Vacker är den dessutom, vi får fråga någon expert var den är gjord, jag har något i samma stil av enklare och lite mer avancerat utförande.
      Det är rätt så bra för vi har nog ingen expert som kan säga var den är gjord så vi struntar i det. Vi får motverka detta ursprungs letande och ägna oss åt tingens inneboende utstrålning i stället.
      Ooooh är den egyptisk, det var ju kul då kanske den tillhört Tuttan K Levett.

Comment

Äjth man får gratulera till den "frihet" som verkar prägla dig i nuläget, gått ifrån det "svenska" inbundna och släppt loss ordentligt med tanke på din "lilla" vas.
        Vacker är den dessutom, vi får fråga någon expert var den är gjord, jag har något i samma stil av enklare och lite mer avancerat utförande.
        Det är rätt så bra för vi har nog ingen expert som kan säga var den är gjord så vi struntar i det. Vi får motverka detta ursprungs letande och ägna oss åt tingens inneboende utstrålning i stället.
        Ooooh är den egyptisk, det var ju kul då kanske den tillhört Tuttan K Levett.

Comment

Svulstighet ligger inte för mig. Jag nöjer mig med att konstatera att skapelsen är osymmetrisk och otypisk. Ngn vas är det definitivt inte. Kuppan är alldeles för liten för att låtsas vara vas. Då jag i kuranter inte funnit formen och mitt sunda förnuft säger mig att det rimligen inte kan vara ett snapsglas gjord på seriös bsis, måste frågan kvarstå. Rastarbete. Att du har ngn liknande emotsäger ju inte min undran. Hur många rastarbeten tillverkades; en kaskad förmodligen!!! Du får gärna lägga in en bild på ditt snapsglas/vas, vore intressant och snälls du förvrid inte bilden!

Comment

Jag syftade på din nya bild av matt vas, i glas.
            Var jag otydlig eller det är till att läsa slarvigt?

Comment

Jag tyckte att du syftade på innehållet i tråden, det är ju brukligt när man skriver ett inlägg!

Comment

Äjth det av första gången jag såg din vackra vas i just denna tråden så jag kunde helt enkelt inte låta bli att prisa den just här, Ni får alla förlåta mig för detta makabra övertramp.

Comment

F.ö Hektor hade jag en fråga rörande denna vas tidigare. Den är från Engshyttans glasbruk men du sa; nej det är inte svenskt, jag har sett dessa runt om i Europa.

Comment

Din kanske är från E.. men mina är det inte, har haft ett tupp för olja som svårligen kunde vara svensk.
                    Såvida inte denna hytta var synnerligen internationell.
                    Vi kan också befara att Eng.. alster också har spridits för vinden i en myckenhet som heter duga. Synd att inte alla andras arbete har haft samma genomslagskraft. Orrefors ligger i lä, ok där stod ju O.. så det kunde ju en svensk förstå att det var svenskt och snappa upp.

Comment

Inte tror jag Engshyttan var ett glasbruk som hade internationell spridning av sina alster. Som du nämner Hektot har det främst varit Orrefors o Kosta.

Comment

Inte tror jag Engshyttan hade en prod. som spreds i Europa som Kosta och Orefors. Lägg in en bild på ditt alster så får jag se.

Comment

Jag tycker det var ett ganska roligt glas.
                          Egentligen är det väl en variant på ett ganska vanligt 1850-60-talsglas. Jag har några glas med liknande knapp, som nog visserligen är lite senare under 1800-talet, men det är nog helt enkelt bara en enklare variant av den spetsiga knappen (Hirvi kanske vet om det är lättare att göra en så´n här knapp än en spetsig). Sedan verkar det ha en rejäl fot i förhållande till Cuppan men det är nog att det är gjort som ett ovanligt robust glas.
                          Målningen tycker jag var kul - synd att den var så skadad.
                          Undrar om det bara är ett enklare glas eller om det är gjort för ett stöttålig variant av glastypen?

Comment

FBQ du menar att man på fullt allvar tillverkade den här sortens snapsglas?????
                            Jag köpte för en tid sedan en ganska tervlig lott med massa snapsglas, handblåsta gräddkannor o annat som hade några år på nacken, en del av dessa glas såg ut att vara tillkomna med en massa hunor, men jag kanske har fel??
                            Last edited by Äjth; 2007-07-12, 18:10.

Comment

Tja, så alldeles bort i tok tycker jag väl inte glaset ser ut?
                              Vi kanske skall höra vad glasexperterna tror - fast nog tycker jag glaset ser fullt funktionsdugligt ut - om än kanske lite tillverkat riktigt á la mode.

Comment

Working...
                              X