Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskkaflar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Rimligt !

Kimmen hypotes att kafvel har att göra med formen som
    liknar en brödkavel tycker jag är helt rimlig, var själv inne
    på samma tankegångar men...............nu vet jag bättre.
    Kavel är helt enkelt det norska namnet för glasflöte alt.
    glasdobb-vakare verkar det som.................................?
    PS Det äldre namnet var tydligen gávval, låter isländskt
    i mina öron eller t.o.m. fornnordiskt.

Nettopp verkar det nu som att kafvel är "påsen" ofta av
    hampa som omger kulan, då stämmer det ju också med
    att kavel i fisklexikon uppges vara "någon sorts redskap
    för att laga nät", en sorts "nål" eller dylikt.
    Nätkavel är alltså ett verktyg som man använder när man
    tillverkar kaveln av hampa som skyddar glaskulan från att
    gå sönder alltför lätt.

Nordiska museet - Photographer Berger, Ulf
    Last edited by prylsnubben; 2018-05-03, 00:04.

Comment

Jag tror väl annars att ordets bakgrund är lite annan. Nu har jag inte kollat etymologin, men kavel är ju ett generellt namn på ett runt, långsmalt föremål, kaveldon för en handmangel, bud-kavel. Brödkavel är nog inte ursprungliga betydelsen. Det kan ju vara så att de helt enkelt är kavelformade. Men visst kan de också ha fått namn från att de liknar brödkavlar.

Comment

Snubben skrev "att kavel i fisklexikon uppges vara "någon sorts redskap
        för att laga nät", en sorts "nål" eller dylikt."

En koll i mera textilinriktade texter ger vid handen att en kavel i det sammanhanget är ett sorts måttsticka: att knyta nät (inte bara använda inom fiskenäringen) med jämna maskor kräver nåt slags mått - alltså knyter man runt en "kavel". Dessa har olika storlekar (mått) för olika nät-maskestorlekar.

häls,
        vävtanten

Comment

Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
          Snubben skrev "att kavel i fisklexikon uppges vara "någon sorts redskap
          för att laga nät", en sorts "nål" eller dylikt."

En koll i mera textilinriktade texter ger vid handen att en kavel i det sammanhanget är ett sorts måttsticka: att knyta nät (inte bara använda inom fiskenäringen) med jämna maskor kräver nåt slags mått - alltså knyter man runt en "kavel". Dessa har olika storlekar (mått) för olika nät-maskestorlekar.

häls,
          vävtanten
          Jo, jag tittade lite i "Arbete och redskap", där fanns bild på nätknytning med en kavel, googlande gav en del bilder från olika museer. Belägget av "Fiskkafvel" från 1865 handlade helt tydligt om en sådan i trä. Men tyckte ingen stämde alls med bilderna ur priskuranterna så jag släppte tanken att det handlade om kavlar för nätknytning.

Comment

Jag läser era förlag med spänning, Googlar på glass rolling pin men är så dålig i språk,
            hittade den https://www.cabinetkicks.top/glass-f...47-p-1905.html
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Heureka

Vassego go vänner, forklaringen.
              PS zooma ner till 75% för läsbarhet.
              Bifogade filer
              Last edited by prylsnubben; 2018-05-03, 12:47.

Comment

Tackar för den snubben, bra förklaring, språket gick ganska bra.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Rolling spills over...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Kimmen hypotes att kafvel har att göra med formen som
                  liknar en brödkavel tycker jag är helt rimlig, var själv inne
                  på samma tankegångar men...............nu vet jag bättre.
                  Kavel är helt enkelt det norska namnet för glasflöte alt.
                  glasdobb-vakare verkar det som.................................?
                  PS Det äldre namnet var tydligen gávval, låter isländskt
                  i mina öron eller t.o.m. fornnordiskt.

Nettopp verkar det nu som att kafvel är "påsen" ofta av
                  hampa som omger kulan, då stämmer det ju också med
                  att kavel i fisklexikon uppges vara "någon sorts redskap
                  för att laga nät", en sorts "nål" eller dylikt.
                  Nätkavel är alltså ett verktyg som man använder när man
                  tillverkar kaveln av hampa som skyddar glaskulan från att
                  gå sönder alltför lätt.

https://digitaltmuseum.se/011023746317/natkavel

Det där är ingen norgehistoria. Hallon förresten. Tror på din beskrivning men bruksföremål har ju ofta olika benämning i skilda länder, regioner etc. Rolling Pins säger man England, nätflöte i Sverige och kafvel i broderlandet.
                  En litet påpekande. De där runda med "påse" gav hjälpligt skydd men krävdes framför allt för att fästa kulan vid linan.
                  De avlånga kunde man naja fast i liket och behövde ingen "strumpa".
                  So long
                  Kim

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    De avlånga kunde man naja fast i liket och behövde ingen "strumpa".
                    So long
                    Kim
                    Men Kimmen har Du varit medskyldig till "ståplatser i Nybroviken" för avlånga "individer".

Comment

Jag funderar, kan det ha varit så att flöten och vakare i glas var något nytt i Sverige 1881 och att något svenskt namn ännu inte etablerats - därav det norska namnet? Det skulle ju förklara varför så få belägg på benämningen Fiskkavlar annars går att hitta.

Comment

Det äldre? namnet gávval/gával är tydligen samiska
                        för kavel och kavel i sin tur kan tydligen ha olika betydelser.
                        Glasflöten såg ju ut som flaskor i början, kanske man även
                        använde tomflaskor innan "specialflötena" kom till. Flaskor i
                        sin tur är ju hyfsat lika (bröd)kavlar till formen, eller.........?

PS Titta på dessa flöten av näver från Arjeplog, nog borde
                        de ursprumgligen haft det samiska namnet för flöte "gával",
                        lika med kavel. Formen liknar ju faktiskt en rulle utan hand-
                        tag, en kavel.

Last edited by prylsnubben; 2018-05-03, 19:51.

Comment

Som vanligt tillgriper jag litteraturen. I boken "Samla glas" av Granlund / Sundblom (Bonniers 1972) sid. 56 finns en bild av kavel bemålad med blommor och texten Sailor´s gift. Bildtexten lyder:" Sjömän hade ofta med sig hem som present den här flaskan i form av en brödkavel. Den kunde vara fylld med te eller salt. Modellen var vanlig under andra hälften av 1800-talet. Denna är tillverkad i England av blått glas med polykrom bemålning." Fotot kommer från Nordiska museet men måttangivelser saknas.

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                            Som vanligt tillgriper jag litteraturen. I boken "Samla glas" av Granlund / Sundblom (Bonniers 1972) sid. 56 finns en bild av kavel bemålad med blommor och texten Sailor´s gift. Bildtexten lyder:" Sjömän hade ofta med sig hem som present den här flaskan i form av en brödkavel. Den kunde vara fylld med te eller salt. Modellen var vanlig under andra hälften av 1800-talet. Denna är tillverkad i England av blått glas med polykrom bemålning." Fotot kommer från Nordiska museet men måttangivelser saknas.
                            Hallå där,
                            Om glas kan jag ingenting, tack för att du berikar vårt forum med djupa kunskaper. Om det som hör havet till kan jag lite mer.
                            Kanske är det den här typen av "Rolling Pins" du tänker på. Dom uppges vara tillverkade i England. Jag är tveksam. Försöker vara lite logistisk, inte fasen skulle en engelsk sjöman ta med sig en tom brödkavle till Kina, knacka hål och låta fylla med kryddor och låta försegla. Och ta hem till käresta för att bli, just det, brödkavle.
                            Nej, det är turistfällor, made in China, och möjligtvis dekorerade i England. Men kineserna var ju duktiga på att dekorera europeiskt. Å andra sidan känner man lätt igen devisen/poemet och stiliserade bilden av "Sailors Reurn"

So long
                            Kim
                            PS. Ursäkta dålig bild
                            Bifogade filer

Comment

Sailor´s gift

I Fataburen - Nordiska Museets och Skansens årsbok 1950 - finns en artikel av Rut Liedgren: "Sailor´s Gifts". Den innehåller text och bilder om mestadels porslinsföremål, som jag återkommer till på en annan tråd. Men i slutet på artikeln finns en bild och några rader om "en cylinder, troligen en presskavel av blått genomskinligt glas". Alltså precis som Kim visat härovan!
                              Bifogade filer

Comment

Bilden från Nordiska museets årsbok och den i "Samla glas" är densamma.

Comment

Working...
                                X