Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskkaflar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fiskkaflar

Fiskkaflar.

Diam: 26 runda 3-tums.
    " : 44 " 5-tums.

och aflånga 32 linjers.

Från priskurant år 1883 Fåglaviks glasbruk

Runda fiskkaflar är det samma som fiskflöten?
    Har aldrig hört namnet fiskkafel förut, en fråga som vore
    intressant att få svar på.

Någon här på forumet som hört namnet fiskkafel i stället för fiskeflöte.
    Hirvi
    Bifogade filer
    Last edited by Hirvi; 2018-04-30, 19:58.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Nja, kavel ett redskap för nättillverkning, tror att det är det som åsyftas. Men jag har ett platt redskap (vanligen är de platta) i ben som jag har frågat efter här tidigare som jag funderar på om det inte är en kavel.

Jag googlade på fiskkafvel och fick en träff i Svenska expeditionen till Spetsbergen år 1861, Under ledning af Otto Torell utgiven 1865, där omtalas en fiskkafvel i trä från "Lofodden".
    Last edited by FBQ; 2018-04-30, 21:15.

Comment

Har inte hört ordet fiskkaflar nej, men skulle tro att det är nätflöten de syftar på?

Comment

Tackar för era funderingar, det blåstes nog en hel del fiskeflöte på den tiden,
        men lyckas inte hitta några märkta som går att härleda till bruket.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tycker nog nästan beskrivningen låter mer som nätkavlar. Vad är 44 respektive 26? Längd i tum? Samtidigt anges de som 3 respektive 5 tum. Är det bredd? 32 linjer är 6,5 centimeter, är det flöten är de ganska små, och i det förra fallet långa och smala.
          Last edited by FBQ; 2018-05-01, 16:29.

Comment

Vad kaflar vi om...

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Tycker nog nästan beskrivningen låter mer som nätkavlar. Vad är 44 respektive 26? Längd i tum? Samtidigt anges de som 3 respektive 5 tum. 32 linjer är 6,5 centimeter, är det flöten är de ganska små.
            Hallå pojkar,
            Kan man kanske få se en bild på dom där kaflarna? Eller är jag bakom flötet? Man bör skilja mellan nätflöten och vakare och i det här fallet bör det handla om vakare i glas. Kollade boken Fiskedon men fick inte napp. Ska kolla med författaren Göran Dyhlén (en gammal kompis) om han kanske känner till kaflar?
            So long
            Kim
            Ps. Man får nog inte silvermedalj för små flöten.
            Last edited by Kim von Platen; 2018-05-01, 16:59.

Comment

Här kommer en bild, inte så mycket att hurra för, jag är ju ingen nätfiskare!
              men ni som vet? var det både avlånga och runda kulor i nätets överkant för att hålla det flytande,
              siffrorna till höger har med priset att göra, pris 100st.
              Hur man tolkar (diameter 26- 44 kanske någon vet? Hur mycket är en lin.?
              Hirvi
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                Här kommer en bild, inte så mycket att hurra för, jag är ju ingen nätfiskare!
                men ni som vet? var det både avlånga och runda kulor i nätets överkant för att hålla det flytande,
                siffrorna till höger har med priset att göra, pris 100st.
                Hur man tolkar (diameter 26- 44 kanske någon vet? Hur mycket är en lin.?
                Hirvi
                En lin. måste var linje. En linje är ungefär 2 millimeter, det går 12 linjer på en verktum. Onekligen liknar det alla fall mer flöten än nätkavlar.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  En lin. måste var linje. En linje är ungefär 2 millimeter, det går 12 linjer på en verktum. Onekligen liknar det alla fall mer flöten än nätkavlar.
                  Tackar FBQ, det var små flöten, dom kanske satt väldigt tätt å då blev det många på ett nät,
                  det är klart att näten var olika långa
                  Hirvi

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                    Söker du på Glass rolling pin fishing
                    https://www.google.se/search?rlz=1C1....0.k2iR12Z6qi4
                    Tackar nobe! där var mycket flöten.
                    Hirvi

Comment

Rolling pin...

Hello,
                      Vägrar att ta kavlen på. Roll´n pins kallades de här flötena som vanligtvis kommer från Japan. Urgamla. Finessen är att dom kan snurra och följa vågorna och blir långlivade. Nobes galleri visar en mångfald.
                      På svenska säger man brödkavle och kan vara förklaringen till ordet kafle.

Vanligtvis är rolling pins benämningen för lite större souvenirer som sjömän gärna tog med sig hem från seglatser från Kina vid sekelskiftet. Fyllda med kryddor och present till hustrun. Sägs att många blev, just det, brödkavlar. Har några med naiva målningar som på begäran kan visas i bild. Men det är som vanligt ett sidospår.
                      So long
                      KimClick image for larger version

Name:	hokkaidorollingpin.jpg
Views:	2
Size:	25,2 KB
ID:	567776

Comment

Hallå.
                        Tyckte det var lite spännande med de där flötena och framförde en teori. Inget svar. Hmmm...
                        Min ståndpunkt är enkel, den dom startar en tråd bör försöka följa upp och inte klippa av. Så nu slutar jag ha synpunkter..

Comment

I vilket fall som helst så är jag nöjd med alla napp och tips,
                          även i gamla kuranter kan man få fram en förklaring TACK!
                          Hirvi

Comment

Glasklart...?

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                            Fiskkaflar.

intressant att få svar på.

Någon här på forumet som hört namnet fiskkafel i stället för fiskeflöte.
                            Hirvi
                            Hallå Hirvi,
                            Du ställde en fråga. Jag svarade. Det är väl inte vara fel? Hade en teori eller gissning. Det är väl tillåtet?
                            Att som frågeställare inte kommentera svar är i mina ögon fel, vårt forum bygger ju på frågor och svar. Kommunikation brukar man säga.
                            I vilket fall som helst blir jag glad att du är nöjd med alla napp och tips. Så är vi tillbaka till kuranten.
                            So long with rolling pins
                            Kim

Comment

Working...
                            X