Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tunnformat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tunnformat

En liten tunna blev min för 5kr på loppisen igår. Ett vackert och ytterst välgjort glas, 8x6 cm.
    6 cm gäller mynningen, bredaste stället på "tunnan" ca 7.5 cm. Gravyren är riktigt bra och
    glaset är perfekt avfärgat. Undertill är det planslipat och kulslipat.
    Vad tror Ni om det, gissar själv på tidigt 1800-tal och varför inte Reijmyre med tanke på kvalitén.
    PS Det har lite knottror, typ "eksem" på ett ställe, hur uppkommer dessa?
    Bifogade filer

Fint glas, är även räfflorna ned mot foten slipade?
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tumlber, min vän...

Hello,
      Jo, så kallas den här typer av glas, oftast kanonfina. Tiden kallar vi väl empire och dekoren är klassisk. Jag skulle gissa
      på Edwardain period för även om det skulle kunna vara Reijmyre är förebilden engelsk. Be carefull... so long

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        Fint glas, är även räfflorna ned mot foten slipade?
        Hirvi
        Ja, räfflorna är slipade. Tyvärr är bilden inte särskilt bra, glaset är bättre.

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hello,
        Jo, så kallas den här typer av glas, oftast kanonfina. Tiden kallar vi väl empire och dekoren är klassisk. Jag skulle gissa
        på Edwardain period för även om det skulle kunna vara Reijmyre är förebilden engelsk. Be carefull... so long
        High five och tumblern upp Kimmen.

Comment

Ja det tyder ju på att den är snurrad i form och då har ju vatten varit närvarande i formen, märket i glaset kan ju vara att dom stött i mot glasmassan eller ett vattenmärke.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
            Ja det tyder ju på att den är snurrad i form och då har ju vatten varit närvarande i formen, märket i glaset kan ju vara att dom stött i mot glasmassan eller ett vattenmärke.
            Hirvi
            Tack Hirvi, ja så är det säkert. Vad tror Du om ursprung, i boken svenskt glas finns ett
            likadant men gravyren på bården ser inte ut att vara lika bra utförd. Glaset sägs vara
            svenskt och från 1800-talets första fjärdedel. Var det många svenska glasbruk som
            kunde framställa dylika 1800-1825. Reijmyre från 1810 och Kosta är väl givna, men....
            Dom tjusiga karafferna med motiv ur Karl XII liv som gjordes på Reijmyre med gravyr
            av Spolander har ju liknande form och dessutom likadana slipade refflor nertill.
            Last edited by prylsnubben; 2014-11-19, 19:09.

Comment

Tydlig salivökning när jag ser sådana glas! Du är nog helt rätt ute i tiden. Detta styrks av en bild på s.182 i Hermelin-Welander: Glasboken (Askild & Kärnekull1980). Bildtexten där upplyser om "ett tunnformat svenskt glas från 1800-talets första fjärdedel, höjd 8,5 cm, pris 1970 80:- för sex)
              Förutom Kosta och Reijmyre skulle man väl kunna tänka sig Sölje och Strömbäck. På Sölje fanns gravörerna Chiewitz och Levin som båda var mästerliga (jag har dock aldrig sett denna bård på något av deras föremål, men nån gång skall ju vara den första) och på Strömbäck verkade en Opitz, som väl mest har uppmärksammats för målat benglas. Bägare hörde till de enklare föremålen och hade nog inte så hög status i hemmen heller, eftersom det numera verkar vara mer ont om dem på marknaden än om vinglas.
              Jag skulle tro att gravören gjort ett ganska stort antal i ett svep och då blir det väl si och så med precisionen ibland.
              Den olivslipade nederdelen är också tidstypisk. Det var väl den som skulle efterhärmas när man strax efteråt började med fastblåsta "refflade" glas.
              Bården har jag sett på champagneglas in på 1870-talet och sen återkommer mot sekelskiftet och kallas för Ekeby (Sverige) eller Egeby (Danmark). Eda har den ända in på 1930-talet.
              Bifogade filer

Comment

Slipningarna på foten början 1800 Dekoren på glaset hela 1800 och tidigt 1900

Comment

Spännande. Har ett par liknande, men trattformad midja istället. Med lusor och sånt också. Ligger dessvärre nedplockat någonstans, så vi får se ifall jag kan fota dom.

Comment

Tack Gärdsle och Nobe för fördjupande tilläggsinfo om "tunnan". Då kan man i godan ro
                    fortsätta leva i tron att det (nog-kanske-eventuellt-möjligen) är Reijmyre.

Comment

Ursprungligen postat av iggy-fan Visa inlägg
                      Spännande. Har ett par liknande, men trattformad midja istället. Med lusor och sånt också. Ligger dessvärre nedplockat någonstans, så vi får se ifall jag kan fota dom.
                      Ja, det vore kul att få se dom och jämföra. Apropå tumblers så står det enbart för dricksglas i allmänhet,
                      den typen av dricksglas som är lik en tunna i formen verkar vara mycket svårfunna i England, så just den
                      formen kanske är mer typisk för Sverige och den svenska stilvarianten på empire dvs Karl-Johanstilen.
                      Last edited by prylsnubben; 2014-11-19, 23:23.

Comment

Vilket underbart glas Prylsnubben! Har du provdruckit det än?
                        Ett gäng sådana skulle jag gärna ha.
                        Och jag skulle använda dem varje da´!

Comment

Imorgon blir det invigning med två isbitar och 6cl Tullamoore DEW, "skål ta me fan" som Jacob Dahlin sa.

Comment

Kanske borde lägga till ett par möjliga glasbruk för tunnan. Eftersom Kungsholms glasbruk lades ner kom en del gravörer därifrån till andra glasbruk, bl.a. till Sölje och Reijmyre, men också till Johannisholm i Dalarna och Liljedahl i Värmland. På Liljedahl var också Levin ett par år. Något dokumenterat graverat från Johannisholm och Liljedahl känner jag inte till.
                            På sid. 221 i Glasboken finns också ett par nedtill olivslipade karaffer varav en med samma bård och dessutom facettslipad upptill. I bildtexten nämns där också Cedersberg (känns lite främmande för mig) och möjligheten till import från England.
                            Men för katten, Prylsnubben, smakar det bättre med Reijmyre så why not........?

Comment

Får jag välja fritt Gärdsle så väljer jag så klart det vackert belägna Liljedahls glasbruk.

Comment

Working...
                              X