Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tunnformat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Imorgon blir det invigning med två isbitar och 6cl Tullamoore DEW, "skål ta me fan" som Jacob Dahlin sa.
    Det låter trevligt Snubben. Detsamma!

Apropå "tunnformat" så fann en av gossarna och jag denna maffiga tunna under svampletning för något år sedan
    i skogen strax utanför stan. "Lite besvärlig" att ta med hem så den lämnades kvar.

"Ä dä nått i a?"
    Bifogade filer
    Last edited by Lars F; 2014-11-20, 15:51.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ovanligt tjock för att vara tunnformad Lars F. Dessutom svår att få upp till munnen när man
      ska ta sig en slurk whishy. Får nog räcka med 4cl i denna för att den inte ska bli alltför tung,
      rörd men inte skakad blir det nog.

Comment

Tumblers...?

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Ja, det vore kul att få se dom och jämföra. Apropå tumblers så står det enbart för dricksglas i allmänhet,
        den typen av dricksglas som är lik en tunna i formen verkar vara mycket svårfunna i England, så just den
        formen kanske är mer typisk för Sverige och den svenska stilvarianten på empire dvs Karl-Johanstilen.
        Hallå,
        Spännande att följa tråden som ger lite bredare kunskap i ämnet.
        England eller Sverige? De lutar nog åt swedala. Visst är det så att tumbler betyder "cup" utan öron, alltså ett samlingsnamn för det vi kallar dricksglas. Till kategorin hör tumblers, beakers och diverse andra, engelskan är ju ordrik, men i mitt språkbruk har tumbler just den där tunnan som grundform. Biifgar bild på det man i samlarkretsar brukar kalla tumbler.
        Ej att förväxla med våra tumlare, supkoppar, som är så hilma trevliga.

Ditt glas är ju ganska kort i rocken, ca 8 cm hög, Då frågar man sig vad var glaset avsett för. Ingick glaset i en servis eller bara en udda skönhet?

So long
        Bifogade filer

Comment

Jag håller med Dig till fullo Kimmen, kul att ett 5-kronors föremål kan generera sådan
          kunskap. Vad gäller servisglas eller inte så håller jag en tunna skit på att glaset hör
          ihop med karafferna från samma tid och med samma form. Sedan tror jag inte den
          formen på glas fanns i fler storlekar, med betoning på tror. På bifogad tråd visar
          jag en avkapad karaff av den sort jag menar.
          http://precisensan.com/antikforum/sh...ghlight=tedosa

Comment

Otroligt vilka fynd du gör hela tiden Prylsnubben. Förmodligen bor man i fel ände av landet.
            ...eller så har man inte så tränade ögon för fyndletning.

Comment

Skulle tro att glasbruket kallade tunnan för punschglas utan grepe, men serviser som begrepp kommer inte förrän i mitten av 1800-talet i vårt land. Det hindrade inte att olika föremål försågs med samma form (några olika storlekar) eller dekor (gravyr eller slipning) betydligt tidigare.
              Sen har dryckesvanorna ändrats, och vad ett glas skall användas till behöver ju inte bestämmas av den benämning det hade för ett par hundra år sedan. Jag tycker Prylsnubbens förslag låter alldeles utmärkt. Själv skulle jag kunna tänka mig att inmundiga en käftrenande campari före en italiensktinspirerad måltid t.ex., även om gubbarna vid Liljedahl eller Reijmyre inte hade en aning om denna brygd.

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                Skulle tro att glasbruket kallade tunnan för punschglas utan grepe, men serviser som begrepp kommer inte förrän i mitten av 1800-talet i vårt land. Det hindrade inte att olika föremål försågs med samma form (några olika storlekar) eller dekor (gravyr eller slipning) betydligt tidigare.
                Sen har dryckesvanorna ändrats, och vad ett glas skall användas till behöver ju inte bestämmas av den benämning det hade för ett par hundra år sedan. Jag tycker Prylsnubbens förslag låter alldeles utmärkt. Själv skulle jag kunna tänka mig att inmundiga en käftrenande campari före en italiensktinspirerad måltid t.ex., även om gubbarna vid Liljedahl eller Reijmyre inte hade en aning om denna brygd.
                Hallå i mörkret,
                Tack för svar på kanske korkad fråga, men kulturhistoria, seder och bruk, tycker jag är spännande. Punsch? Tror att tumlaren var avsedd för vitt vin eller bordsvatten/selterglas....
                So long....

Comment

Glaset är såpass stort att man nog blir punch-drunk om man dricker punch i fulla glas ur det.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X