Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyskulan, skomakarkula

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lyskulan, skomakarkula

Äntligen har jag fått tag i en skomakarkula eller skenkula som den även kallas.
    Användes fyllda med vatten för att förstärka ljuset från en lampa av något slag på arbetet.

Inte så lätta att få tag i.

Vad tycker ni om stället förresten? Jag tycker jag fick till det skapligt bra.
    Kanske lite väl modernt i utformningen, men det blev så.
    Bifogade filer

Kul att se och snygg ställning oxå. Vi hade en diskussion kring min kula för ngt halvår sedan!! Är din hel upptill eller ska den se ut sådär?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Kulan är bara avskrängt, den har inget puntelmärke, så den måste skrängas av. Ibland slipade de mynningen ibland inte.

Jag kommer inte ihåg din kula, hur såg den ut.

Det som är speciellt med just denna är att den är anfångad på halvpost, det är inte de jag tidigare sett.

Comment

Den jag har är inte fångad på halvpost. Den har även en regalin lagd en bit nedanför mynningen. Jag kan söka på forumet här, den borde finnas med på bild.

Comment

här är länken med bild

Comment

Intressant kula som bara den, med tanke på tillverkningssättet. Apropå tillverkningssätt, en benmakare måste förstås kunna använda både huvud och händer vilket framgår av kulans applikation.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ja det blev ganska bra montage.

jag pluggade ihop armen med träplugg i bok för att skapa lite kontrast mot eken

Här kommer en bild lånad från Heimatmuseum Heidelberg. Den visar ganska bra hur de användes en gång.
              Bifogade filer

Comment

Vi får kalla "den" för en instalation. Tur att det inte blev till att använda ett träben för man vet aldrig vilka ryckningar som legat latenta, kunde ju demolerat kulan i en enda spark.

LS såg en sådan där mässingsmortel klockformad som du talade om en gång i tiden, vilket missfoster tillverkningsmässigt.

Comment

Antar att ljuset skall bli mer koncentrerat på ett mindre område, har du testat funktionen Kallin?
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jag testade med en ficklampa, tyckte nog att ljuset blev sämre. Men den lampan var ju bra från början. Jag väntade ej heller på att vattnet blev fritt från bubblor.

Comment

Verkligen snyggt.

Comment

Mycket intressant objekt, har bara sett den i böcker aldrig
                        på riktigt.

Comment

Jag har sett en tidigare hos en samlare, det är faktiskt inte alltid de vet vad det är på museerna heller.

Zweck nicht erkennbar
                          Användningsområde okänt

Det fanns mycket saker i de gamla oillustrerade kuranterna som man ej vet hur det användes.
                          Bifogade filer

Comment

Trevligt att få reda på om dessa Skomakarkulor,
                            jag viste inte om dom! bilden Kallin, var det årtal också?

Äjths kula hade ring runt, vi lade ring på vissa glas för att det inte skulle spricka vidare när man knackade av vid naveln, då var det inte så noga med ringen, den skulle bort sedan ändå (på det glaset vi gjorde)

Skomakarkulor bör vara ett gammalt påfund!
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                            X