Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friblåst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Friblåst

Större flaskor med helt rund botten är de s.k friblåsta?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ah, hittade svaret själv här: http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=2335
    även om det nu inte var Precis en sån jag avsåg. Den jag har är betydligt större nästan helt rund, en hals som är smalare vid axelpartiet och blir en aning bredare upp till öppningen. Pålagd regalin. Halsglaset är ganska tjockt medan själva kroppen har tunnare glas. Klarglas. Möjligen nyare, vet inte.

Comment

Här några bilder. Det finns småsten någon bubbla och sliror men f.ö är glaset tämligen slätt. Någon som vet hur många år den har på nacken? tror själv inte den är gjord tidigare än på 1900-talet, men jag lär mig och måste fråga. Antar att detta är en ren förvaringsflaska som legat ner eller stått med t.ex en ring under botten. Den är 33 cm hög.
      Bifogade filer

Comment

Ingen som känner igen denna?

Comment

Er det en flaske, eller er det en såkaldt skomagerkugle?
          Skomagerkuglen er en "slags lampe" kuglen fyldes med vand og placeres foran et tændt stearinlys. Flasken/vandet forstørrer så lyskilden - virker på samme måde som et vægskjold i messing. Eller rettere den formindsker gennem at koncentrere lysstrålen. Til en lille plet.
          I så fald så mangler der en læderstrop til at hænge i.

Jeg fandt lige et billede på nettet. Det grønne. Men sandelig også et nærbillede. http://209.85.135.104/search?q=cache...a&ct=clnk&cd=4
          Bifogade filer
          Last edited by hose; 2006-11-05, 10:04.

Comment

Den är ju väldigt stor o tung för att hängas upp tycker jag. Men jag vet inte. Öppningen är ju annorlunda mot den bild du lagt ut. 125 mm är den på bilden du la ut Hose, min är i diameter ca 250 mm.
            Last edited by Äjth; 2006-11-05, 10:42.

Comment

Så prøv at checke denne

Comment

Kula kan også være til å sette på toppen av flaggstanga. (17. mai - hurra)

Comment

- eller til at blande olika fluidier i. Eksempelvis blandedes parfumer og hårvatten bl.a. av apotekerne i gamle dage.
                  Ingredienserne (rosenblade, essenser, äteriske olier m.m.) kom i kolben, som derefter rystedes (skakades?).

Altså en kolbe til laboratorie-, apoteker- eller materialist-bruk. - Rene gisninger!
                  Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                  Min hemsida: www.antikflasker.dk

Comment

Ursprungligen postat av PLYNG DANMARK
                    -
                    Altså en kolbe til laboratorie-, apoteker- eller materialist-bruk. - Rene gisninger!
                    Altså samme anvendelse som i mit andet link.

Comment

Ursprungligen postat av hose
                      Altså samme anvendelse som i mit andet link.
                      Ja - som et eksempel blandt flere.

Til LOM: - I Danmark ser flagstangs-knopperne anderledes ud. Det er interessant, at samme ting kan have så stor variation indenfor så lille et område som Skandinavien. Og morsomt, at det som lader sig praktisere i det ene land, er komplet umuligt i nabolandet.
                      Her i Danmark kan vi f.eks. dyrke radiser i nationalfarverne

Danske flagstangsknopper af glas:
                      Bifogade filer

Comment

Hose, det förefaller likt men tycker fortfarande att den är för stor. Klumpig att ha i laboratoriesammanhang!! Bandet runt om, vad har det med saken att göra, på ett laboratorieglas menar jag.

Comment

Lyfter denna fråga. Vi diskuterar här hemma, den är för stor för att vara loboratorieglas, väggarna är oxå så tunna att jag inte skulle vilja att ngt jäste i den eller att den utsattes för något annat inre tryck!

Comment

Laboratorium - det kommer vel an på anvendelsen. Nogle ting skal være stærke - uden at jeg skal gøre mig klog på det.

Hvis den er meget tyk i glasset - så er evt. brug som flaske vel endnu mere usandsynlig.

I min priskurant fra Aalborg glasværk fra 1859 står bare at de sælges pr 100 styk. ikke noget om størrelse.

Glasbogen siger heller ikke noget om størrelse, men angiver rumfang 1 pot.
                            Last edited by hose; 2006-11-07, 18:14.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                              Lyfter denna fråga. Vi diskuterar här hemma, den är för stor för att vara loboratorieglas, väggarna är oxå så tunna att jag inte skulle vilja att ngt jäste i den eller att den utsattes för något annat inre tryck!
                              Med en diameter på 250 mm og ganske tynd-vægget ("tunna väggar"), da kan man fristes til at tro, at flasken har været omviklet med eksempelvis bast eller vidjer - og tilmed en flettet fod. Ganske som de italienske Chianti-flaskor.
                              Indhold? - Den har sikkert ikke været i produktion til et bestemt produkt, for da havde sikkert Lars Kallin funnit den i en priskurant eller et katalog.
                              Dit eget gæt; "forvaringsflaske" er derfor nok det mest sandsynlige - indtil videre. - Alderen er sikkert også før 1900. - Og den er formentlig fritblæst - hvilket ikke gælder for alle flasker med rund bund (og det var vel dit egentlige spørgsmål / fråga).

Comment

Working...
                              X