Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fönsterglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ja utvecklingen gick framåt även där!
    Franska ja! Det fins väggar kvar i Fåglavik av Franska Hyttan, där tolv verkstäder var aktiva en gång, jag jobbade i Tyska hyttan, den byggdes först!
    En hytta till som kallades för Reservhyttan.
    Förr var nog vanligt att formarna var på golvet, så fick Glasblåsarna klättra på träbroar för att komma upp.

Tänk vad trätofflor det slitits ut på hyttgolven!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Har suttit och smygläst om Fåglavik.
      Första glaset blåstes 1874 men vad jag kan förstå så blåstes aldrig något fönsterglas. Stämmer det?

Comment

Jag har läst lite om när fönsterglasblåsningen återupplivades i Gullaskruv 1941.
        Det fick göras en del arrangemang. Först fick man såga upp och ta upp golvet för att få fram svänggropen. På bilden syns att man även byggde en förhöjning. I värmugnen knackades hela ringen bort och lyftes ut för att de skulle kunna värma in valsen. Likaså fick de hugga ut anfångshålet och göras större samt att ringen i degeln togs bort.
        Värmeugnen som kallades drummel i fönsterglashyttorna den stod stilla 1941 det fanns ingen fotogen till den Den drog 11 liter i timmen. Man hade fått tag i fotogen för två timmars körtid.
        De som skulle blåsa fönsterglasvalsarna var Oscar Karlsson, Harry Sporre och Filip Johansson. Dessa tre hade inte blåst glas på måmga år och alla var uppemot 70 år. De här tre provade inte att blåsa först utan de startade direkt och fångade an och började blåsa.
        Det sägs att valsen vägde ca 16 kilo och pipan 8 kilo totalt alltså ca 24 kg. Det är inte dåligt för dessa äldre män.

Dessa som blåste har jag hört mycket talas om. Harry Sporre hade blåst fönsterglas på flera glasbruk. Jag har också som barn träffat honom även om jag inte har något minne av det.
        Dessa 3 blåste 3 st valsar varav 2 lär ha hamnat på Smålands museum.
        En av valsarna blev kvar i Gullaskruv och den låg på ett lager (i taket) på ett lager vid hyttan. Jag minns att vi fick åka dit som en skolutflykt och bl.a. se denna vals. Den låg där i 30 år påstås det men nu är den förmodligen borta.
        Ovanstående har jag hämtat ur en bok Från fönsterglas till småglas Gullaskruvs Glasbruk 1893-
        Dessa böcker finns för de flesta glasbruk i Glasriket, och var en studiecirkel
        som hette I Glasriket Människan Miljön Framtiden
        Dessutom är det en del egna minnen som jag hört berättats i min barndom
        mvh Lasse

Comment

Kecke, Jag har inte hört talas om att dom gjort fönsterglas i Fåglavik!

Trevlig läsning Lasse C!
          Jag förstår hela händelsen hur dom fick årdna i hyttan för att få till detta!

24kg är mycke i ändan på pipan (innan) man kommit till Svalehoen, sedan kunde man ju hålla närmare naveln, det avlastade mycke.

Har man lärt sig Glasblåsning riktigt en gång, då sitter det kvar i kroppen livet ut! Gubbarna var ju gamla, men kunde tekniken, då klarade dom det.

Det var ju så i Hyttorna över lag, att vissa blev Glasblåsare!
          Många stannade i Postmakarstadiet livet ut, vissa blev bara Inbärare!

Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det stämmer Lasse, valsarna fins på Smålands museum. De fans utställda tillsamans med verktygen som använes vid blåsningen. En stor oljemålning, med motiv från en fönsterglashytta. Målningen kan man forfarande se, men valsarna har förpassats till lagret av okunskap hur viktig denna tillverkning var.

Comment

Ursprungligen postat av KrB. Visa inlägg
              Det stämmer Lasse, valsarna fins på Smålands museum. De fans utställda tillsamans med verktygen som använes vid blåsningen. En stor oljemålning, med motiv från en fönsterglashytta. Målningen kan man forfarande se, men valsarna har förpassats till lagret av okunskap hur viktig denna tillverkning var.
              Ja det är tråkigt att det ligger i museernas källarvalv!

Jag vet att Röhsska Museet i Göteborg och Växjö Glasmuseum har prylar från Fåglaviks Glasbruk.

Vet någon om dom tar fram dessa prylar om man frågar, vet inte vilken servic
              dom bjuder på?
              Hirvi

Comment

Lasse.
                Kan bara hålla med Hirvi. Väldigt trevlig läsning.
                Du nämnde i något tidigare inlägg om att glaset mättes i kistor? Har läst lite och då kommit fram till att fyra lådor motsvarar en kista. Kan det stämma? Hur mycket fönsterglas rymde en kista?
                Nu har jag nog lite bråttom igen. Hittar väl svaret om jag fortsätter läsa.

Comment

Jag skall också kolla men det får bli nattjobb. Jag har en del annat att pyssla med nu om dagarna.
                  Lasse

Comment

Hirvi, tala med föremålsansvarig så får du kika på objekten. Det gäller på Smålands museum, vet jag.

Comment

Ursprungligen postat av KrB. Visa inlägg
                      Hirvi, tala med föremålsansvarig så får du kika på objekten. Det gäller på Smålands museum, vet jag.
                      Jag Tackar!!
                      Hirvi

Comment

Nu har jag hittat lite angående vikt.
                        1869 ville man inte ta mer per järnväg än 85-90 1/4kistor.
                        1/4 kista är ca 57 kilo.
                        Var kommer lådorna in?
                        Är det så att kistor och lådor är samma sak?

Comment

Nu är smöris i gång igen
                          --eller hur det nu va.

Comment

Hör Du nisse akta Dig. Den gamle mannen kan bli stött och prata med Kecke så Du inte får något kaffe.
                            Ha en trevlig kväll. DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Hör Du nisse akta Dig. Den gamle mannen kan bli stött och prata med Kecke så Du inte får något kaffe.
                              Ha en trevlig kväll. DG
                              Ha en trevlig kväll själv LC ,alltid roligt att skoja lite
                              --eller hur det nu va.

Comment

Du är välkommen
                                Jag har hittat lite mer om fönsterglas som kanske kommer under kvällen.
                                DG

Comment

Working...
                                X