Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norsk pressglass fra høvik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Norsk pressglass fra høvik

Det må være på tide med en egen tråd for HØVIK PRESSGLASS, både merket og umerket. Jeg har lagt ut noen bilder før til info ( under pressglass ) som kanskje kan være et bidrag angående modeller, men håper at denne tråden kun kan holde seg til spørsmål og bilder rundt de mange modeller.
    Jeg starter med bilder av først en umerket fløtemugge modell Thor i hvit utgave ( umerket ) og et " sukkerfat " i samme modell i klart glass. Disse ble produsert frem til 1909.

Mitt ønske er at denne tråden skal holde seg til Høvik, men ville være fint å høre hvilke andre glassbruk ( eks . EDA ) som produserte de samme.

Ha en fin dag alle samlere av glass ............
    Bifogade filer

Jeg legger til en modell jeg er usikker på. Enten HØVIK modell J, eller EDA modell lorgnett ( fra ca 1860 ). Den er 9,5 cm høy, 13 cm i diameter på toppen. Hyggelig med tilbakemelding......Click image for larger version

Name:	DSC03527.jpg
Views:	1
Size:	72,9 KB
ID:	538330Click image for larger version

Name:	DSC03528.jpg
Size:	93,3 KB
ID:	538331Click image for larger version

Name:	DSC03532.jpg
Size:	50,2 KB
ID:	538332

Comment

Även Limmared hade en Lorgnettmodell. Har inte mina kuranter här just nu, men kanske Legion tittar in.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Interessant tråd som jeg sikkert kan poste en del bilder i (Har problemer med virus på PC'n nå, så jeg har ikke tilgang til bildearkivet mitt).

Tenkte jeg skulle poste en kort historisk oversikt over Høvik Glassverk;

Først litt bakgrunnshistorie historie; 1852 kjøper brødrene Berg Christiania Glassmagasin, Hadeland, Biri og Hurdal glassverker, dvs restene av det gamle statlige produksjonsapparatet for glass i Norge med direkte linjer tilbake til Nøstetangen 1739. Hadeland omlegges 1852-1856 fra flaskeproduksjon til produksjon av fint hvitglass, småglass, karafler m.m. bla.a. settes det igang produksjon av pressglass.

I 1855 fikk Thomas Graham Smyth fra England i 1855 bygd den første glasshytta på Høvikstranda[1] i Bærum for å produsere flasker. Flaskeproduksjonen gikk ikke bra og kvaliteten på flaskene var vistnok så dårlig at de ikke var mulig å selge.

I 1859 ble glasshytta erstattet av en ny og moderne hytte med nye eiere, fremdeles med flaskeproduksjon som mål, men også dette går dårlig.

I 1862 blir anlegget kjøpt opp av Interessentskapet for Hurdal, Biri og Hadeland Glasværker (senere Christiania Glassmagasin). Frem til 1871 ligger anlegget brakk.

I 1871 gjenopptas flaskeproduksjonen
        I 1872 bygges enda en flaskeovn, nå produseres øl, vin og medisinflasker, samt fiskekavl (garnkuler)

I 1874 bygges ny glassovn og det startes produksjon av lampeglass og lamper, noe som skal bli en stor eksportartikkel fra Høvik, spesielt til Sverige.

I 1875 brenner glassverket, men anlegget bygges opp igjen.

Etter brannen blir flaskeprodksjonen lagt ned (til tross for meget gode resultater de fire årene den var i drift), mens lampeproduksjonen blir utvidet og produksjon av småglass blir startet opp. Høvik produserer da bla.a. spisse drammeglass, glatte ølglass og løveflasker (lommeflasker). ("Vel Blåst" s.93)

I 1897 bygges en ny glassovn spesielt for produksjon av småglass da man forventet svekket konkuranseevne fra svenske glassverk som følge av opphevelse av mellomriksloven. Modellene og formene til denne småglassproduksjonen blir gradvis flyttet over fra Hadeland Glassverk slik at Hadeland nå kan konsentrere seg om finere serviseglass.

Fra 1899 blir pressglassformene utstyrt med firmanavn, HØVIK i store bokstaved på rett linke eller i halvsirkel.

På midten av 1920-tallet endres stempelet til HØVIK i en sirkel i senter av gjenstandene.

Høvik Glassverk legges ned i 1933 og noen modeller blir flyttet til Hadeland og produsert videre med "Hadeland" merke i bunnen.

Lampeproduksjonen fortsatte på Høvik frem til 1972 (Usikker på om glasskuplene ble blåst på Høvik eller Hadeland i denne perioden?)

Priskurrantene er ikke fra hvert enkelt glassverk, men utstedt fra "Interessentskapet for Hurdal, Biri og Hadeland Glasværker", senere "Christiania Glassmagasin", slik at det ikke er mulig å skille produksjonen fra Høvik fra Hadeland, men man kan anta at de fleste modeller oppført som "pressede" etterhvert ble produsert på Høvik.

Eda-modeller på Høvik;
        Som følge av opphevelse av mellomriksloven mellom Norge og Sverige bygger Eda glassverk i 1896 et nytt glassverk på Magnor i Norge, Geijerfors glassverk. Over grensen flyttet også en rekke pressglassformer for å kunne produsere Eda-glass for det norske markedet. Etter økonomiske vanskeligheter ingikk Geijerfors Glassverk i 1903 en avtale med Christiania Glassmagasin om salg av glass, og i 1909 kjøper CG lager og produksjonsutstyr mot at Geijerfors skulle avstå fra glassproduksjon i 10år. Geijerfors/Eda-modeller blir derfor å finne i CG priskuranter fra 1909 og enkelte modeller ble nok produsert på Høvik etter dette.

Kom gjerne med korrigeringer hvis det skulle være noe feil. Informasjonen er hovedsakelig hentet fra "Høvik Glassverk - Høvik Verk" utgitt av kulturutvalget i Bærum 1983 og "Vel blåst - Christania Glassmagasin og norsk glassindustri 1739-1989". Desverre har Høvik-boka langt flere historier rundt folkene på glassverket enn om de glassmodellene som ble produsert der.

Banden
        Last edited by Banden; 2012-07-17, 19:51.

Comment

Takker for svar så langt ( og en særlig takk til BANDEN for en fin historikk ) :

Da håper jeg at denne tråden kan bli kunnskapsrik for flere, og at bilder og diskusjoner knyttet til HØVIK vil fylles opp ..........

Comment

Høvik bolle/skål, kjenner ikke navnet på serien. Stemplet "HØVIK".

Click image for larger version

Name:	DSC_0055.jpg
Size:	57,5 KB
ID:	538334Click image for larger version

Name:	DSC_0057.jpg
Size:	58,9 KB
ID:	538335Click image for larger version

Name:	DSC_0054.jpg
Size:	44,6 KB
ID:	538336

Banden

Comment

Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
              Høvik bolle/skål, kjenner ikke navnet på serien. Stemplet "HØVIK".

[ATTACH]121476[/ATTACH][ATTACH]121477[/ATTACH][ATTACH]121478[/ATTACH]

Banden
              Den heter GLITTERTIND. Produsert 1909 - 1916

Comment

Et bidrag til mer kunnskap om HØVIK PRESSGLASS. Fløtemugger fra katalog 1909
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av karve Visa inlägg
                  Et bidrag til mer kunnskap om HØVIK PRESSGLASS. Fløtemugger fra katalog 1909
                  Må bare nevne at øverste 3 radene er blåst glass fra Hadeland, mens de tre nederste er pressglass fra Høvik siden priskurantene som nevnt ble gitt ut av Christiania Glassmagasin.

Har du hele katalogen fra 1909?

Banden

Comment

Hei Banden...... Det er godt du passer på. Jeg glemte å informere om nettop det.
                    Jeg har den komplette : MERKET PRESSGLASS FRA HØVIK GLASVERK 1899-1933, utgitt av Asker og Bærum Historielag og Veritas Kunstforening...
                    Du har nok noe jeg trenger og ???

Comment

Hehe, ja... tar det på mail

Her er et lite drammeglass merket "HØVIK" under foten (vanskelig å se). Bildene er litt så som så, men jeg har det ikke glasset lenger, så jeg får ikke tatt nye bilder.

Banden

Name:	_DSC9421.jpg
Size:	54,6 KB
ID:	538381Click image for larger version

Name:	_DSC9422.jpg
Size:	20,1 KB
ID:	538382

Comment

Fyller på fra bildearkivet. Et stort fat ca.30cm i serien "Nordlys" tegnet av Sverre Pettersen for Høvik i 1932. Produksjonen ble overført til Hadeland i 1933 når Høvik glassverk ble nedlagt. Fatet er syremattet, noe som er uvanlig på gjenstander fra Nordlysserien, og på pressglass generelt.

Name:	_DSC5079.jpg
Size:	34,7 KB
ID:	538383Click image for larger version

Name:	_DSC5080.jpg
Size:	56,4 KB
ID:	538384

Banden

Comment

Lokkskål i serien Nordlys av Sverre Pettersen 1932, produksjonen flyttet til Hadeland 1933. Usikker på om merkingen ble endret eller om de fortsatte å benytte pressformene med "HØVIK" i bunnen.

Name:	DSC_0549.jpg
Size:	33,3 KB
ID:	538391Click image for larger version

Name:	DSC_0550.jpg
Size:	30,3 KB
ID:	538392

Banden
                          Last edited by Banden; 2012-07-22, 10:16.

Comment

Vinglass i serien "Paris" stemplet "HØVIK" i bue under foten.

Name:	_DSC6987.jpg
Size:	32,7 KB
ID:	538387Click image for larger version

Name:	_DSC6986.JPG
Size:	89,2 KB
ID:	538388

Banden

Comment

Fløtemugge i serien Ingeborg, ikke stemplet.

Name:	DSC_0552.jpg
Size:	62,2 KB
ID:	538389Click image for larger version

Name:	DSC_0554.jpg
Size:	35,7 KB
ID:	538390

Banden

Comment

Working...