Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på hur man fotograferar glas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Tips på hur man fotograferar glas?

Hej alla!

Efter att ha ägnat en kvart åt att få fram en enda bra bild på en tung och graverad Palmqvistvas (och misslyckats) googlade jag lite och sökte efter tips på hur man lättast fotograferar glas. Det enda matnyttiga jag hittade var på riktiga entusiast-siter, men att plocka fram min gamla systemkamera är ju inget vettigt alternativ nuförtiden... Jag tänkte därför höra med er om ni har några tips enkla på hur man med en vanlig digitalkamera får bäst resultat vid glasfotografering, utan att köpa en ministudio och strålkastarstarka lampor för tusentals kronor...

Ja du, glas är svårt.
    Indirekt belysning, genomlys glaset underifrån och bakifrån.
    En vit plexiglasskiva som du lyser igenom.

annars utnyttja dagsljuset, ett balkongräcke, fönsterkarm eller liknande.
    Aldrig blixt.

Skall bli spännande om några andra här har några superknep.
    Jag är ju lite bortskämd, för jag har ett litet produktfotograferings kit.
    Inköpt på Malmö yrkesfoto.
    Jag är ju alltid ute efter att få fram slipningarna, facetter m.m.
    Exempel:
    Bifogade filer
    Credo Elvem ipsum etian vivere.

Comment

Jag har också experimenterat med att fota glas - blev avundsjuk när jag såg Bays fina bilder - och jag använder bara "spottarna" i taket. Ett par starkare lampor är inte så dyra. Bay tipsade om Clas Ohlson eller Rusta. Skall nog införskaffa ett par. Spottarna ger gärna reflexer i glaset.
      Bifogade filer
      knappast meningslöst.

Comment

Jättebra bild Raol.
        problemet med att lysa direkt på glas mer spottar är ju att det lätt bildas en spegeleffekt och man ser omgivningarna i glaset.
        Tittat man vädigt noga så kan man nästen skymta din nuna Raol
        Notera glasbruket på förra bilden

Comment

Ursprungligen postat av Janne R
          Notera glasbruket på förra bilden
          Ingen större utmaning när det är försett med etikett, vågar dock inte fråga om priset...

Tack för alla tips förresten, fler mottages tacksamt!

Comment

Jodå, Janne R, jag såg etiketten.
            knappast meningslöst.

Comment

Hej!

Ett tips när man vill fotografera en signering i glaset är att stryka med en krita över signeringen.

Pjotr

Comment

Vad för ljus

Ursprungligen postat av Janne R
                Ja du, glas är svårt.
                Indirekt belysning, genomlys glaset underifrån och bakifrån.
                En vit plexiglasskiva som du lyser igenom.

annars utnyttja dagsljuset, ett balkongräcke, fönsterkarm eller liknande.
                Aldrig blixt.

Skall bli spännande om några andra här har några superknep.
                Jag är ju lite bortskämd, för jag har ett litet produktfotograferings kit.
                Inköpt på Malmö yrkesfoto.
                Jag är ju alltid ute efter att få fram slipningarna, facetter m.m.
                Exempel:
                Om man köper ett ljustält, vad är det då lämpligt att använda för belysning. Det vill säga om man är ute efter någon halvbudgetvariant?
                Biltemas byggbelysning (halogen) på stativ eller Clasohlsons kompakta lysrörslampor?

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin
                  Om man köper ett ljustält, vad är det då lämpligt att använda för belysning. Det vill säga om man är ute efter någon halvbudgetvariant?
                  Biltemas byggbelysning (halogen) på stativ eller Clasohlsons kompakta lysrörslampor?
                  Ljustält? Låter intressant. Berätta mer.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

Comment

Jag länkar

Ursprungligen postat av Ballonggreven
                    Ljustält? Låter intressant. Berätta mer.
                    Kolla denna länk Fototält

Jag tycker det verkar väldigt bra.

Comment

Det är jättebra, jag har ett liknande.
                      Mitt är i mjölkat plexi.

Ni som fotograferar småsaker såsom, klockor, smycken m.m kan med fördel använda en stor lampskärm i vitt glas eller plast. Finns på Ikea (Melody) tror jag den heter. Tag bort elkopplingar i toppen och fota därigenom :-)

Comment

Jag blev inspirerad, åkte till Clas Ohlson och köpte deras 500W arbetslampa (halogen). Nu har jag inte testat att fotografera med den än, men lyser gör den, och det ordentligt och med besked!

Comment

Vi ser självklart fram emot provbilder.

Comment

Vi ser självklart fram emot provbilder.
                            Ska bli, ska bara fixa lite plexiglas att hälla mjölk på först...

Comment

Hittade en gammal tråd med fotograferingstips. Ni som vet med er att ni tar bra bilder, dela gärna med er av era bästa belysningstips, kamerainställningar mm. inte bara för fotografering av glas.
                              Fototält talades det om, men artikeln som det länkades till fanns inte kvar. Någon som kan visa ett sådant?
                              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Working...
                              X