Ursprungligen postat av Sladden
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Schatullflaskor med skeppsmotiv och deviser..
Collapse
X
-
Lite väl stora var dom, minskar.Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggGlömde bilder!Gud gjorde några perfekta huvuden,
resten satte han hår på.
Comment
-
Hallå Sladden.
Tack. Skeppet är en snau, vanligt på pluntorna, men även en ordbind kan se att din plunta inte är släkt med de vi tidigare visat upp. Det är spännande. Har någon med vissa släktdrag, men ingen bra kamera just nu.
Devisen är gammal, från mitten av 1600-talet och via Bellman åter populär i slutet av 1800-talet. (Betyder tjejernas skål), så din datering stämmer nog bra.
Tror att man lättast kan se ursprunget genom att kika på gavlarna som nog var mest slentrinanmässigt graverade.
So öong...
Comment
-
Klass I.
Hallå igen,
Har en tvilling till Sladdens fina flaska. Samma mått. Samma skepp. Samma typografi.
Samma baksidor och kortsidor. Ingen punktformad dekor över axlarna.
Devis: "Får jag bjuda bror"
Visst finns likheter med tidigare visade flaskor, men förvisso mer som skiljer. Vill därför kalla de här båda klass I. Fortsättning följer....
So long...
Comment
-
Klass II.
Hallå igen,
En helt annan dekor har de här flaskorna av vilka två är identiska (har visat någon tidigare).
Samma skepp. Samma punktdekor över axlarna. Samma dekor på gavlarna. Samma mått
(med små variationer, f.ö. samma mått som klass I).
Men baksidorna är olika. En med en enkel tulpan, och två med Oscar I:es monogram. Men olika utformning, kungakronorna är likartade.
Det här får mig att ana att alla kommer från samma bruk (ca 1844-1859) och att en gravör gjort framsida och kortsidor till samtliga (massproduktion) medan baksidorna formgivits senare av kanske en annan gravör. Det är stor skillnad i yrkeskunskapen.
Ja, vad tror ni? Man behöver inte vara sjöfarare och snedseglare för att ha en uppfattning.
So long... fortsättning följer...Last edited by Kim von Platen; 2012-05-05, 16:55.
Comment
-
Hallå Karve,
Ja, det här är väl ingen exakt vetenskap, snarare nyfiken vetgirighet. Klart är väl att din senaste plunta tillhör klass II, utan skepp, men med två baksidor. Kanske ett litet misstag i produktionen?
I min lilla samling av flaskor med skeppsmotiv finns monogram från Karl XIV till Oscar II. Från 1818 till 1872, alltså, cirka. En period av 54 år. Kan det verkligen vara samma graverare? Fortsättning följer och jag hoppas några av Pesaniens verkliga glasexperter hänger på tråden.
So long...
Comment
-
Hallå Hirvi,Ursprungligen postat av Hirvi Visa inläggLägger in en målad Fåglavikare i tråden, troligen från första delen av 1900
kan det vara Vasa tro?
Hirvi
Den var roligt att se. Visst bör det vara regalskeppet Vasa (eller Wasa) för jag tycker mig se ättens släktmärke (kärve inte karve) över stormasten.
De där vågformade axlarna, är det ett kännetecken för Limmared?
So long....tack för ditt bidrag...
Comment
-
Anders Berglund..??
Hallå,
Den här har jag visat på en annan tråd, men den platsar här också. En typisk Klass II. Samma format. Väldigt likartad dekor. En tremastare (ovanligt). Carl XIV:s monogram på baksidan.
Devis:Segla du min wänn
men kom snart igenn
Men så läser man: Anders Berglund (i samma handstil). Har alltid trott att namnet är ägarens, men kan det vara gravörens namn? Har någon en teori?
So long...
Comment
-
Flaskan är från min hemort Fåglavik, men jag bor i Limmared sedan två månader.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå Hirvi,
Den var roligt att se. Visst bör det vara regalskeppet Vasa (eller Wasa) för jag tycker mig se ättens släktmärke (kärve inte karve) över stormasten.
De där vågformade axlarna, är det ett kännetecken för Limmared?
So long....tack för ditt bidrag...
Wasa skall det ju vara som du säger.
Gällande axlarna på dessa flaskor som är stötblåsta på halvpost i en rektangulär träform
så är det bara väggarna på flaskan som kommer i berörning med formen,
så hur axlarna blir (höga) (låga) beror på han som blåser flaskan helt och hållet,
den övre delen kan vi kalla friblåsning i form.
Vissa bruk kanske bestämde hur dom ville ha axlarna, höga,låga.
HirviSVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/
Comment
-
-
Ser jag dubbelt...?
Aj...aj Kapten,
Hallå där, en tremastare till. Trodde först att det var min men så såg jag skillnaderna och likheterna. Klass II, alltså (mitt påhitt för att försöka skilja typerna åt). Baksidan ser ut att ha Oscar I:s monogram, stämmer det?
Vad säger du om den där Berglund? På din plunta finns knappt om plats för en signatur.
So long... och tack...
Comment
-
Comment
Comment