Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Schatullflaskor med skeppsmotiv och deviser..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Schatullflaskor med skeppsmotiv och deviser..

Hallå där,
    Länksamling predikas det. Ja, PES börjar bli så omfattande att det ibland är svårt att navigera. Dom där pluntorna med skepp på magen kan kanske vara värda en egen tråd där vi tillsammans försöker reda ut historien; vilka bruk tillverkade, vilka graverade, hur sålde man och kan man egentligen lita på det där kungl monogrammet för dateringen?
    Och hur många deviser kan vi fiska upp?
    Börjar med flaggskeppet, störst i min lilla samling.
    Några fakta:
    Fartyg: Svensk skonertbrigg.
    Höjd 24 cm
    Bredd 11 cm
    Gavel 7,5 cm
    Devis: "Styr du ej rätt kosa
    Skall du ej resan rosa"

Anm.Lägg märke till den punktformade dekoren runt pluntans axlar och sättet att etsa havets vågor.

Upprepa gärna tidigare inlägg och kom med nya. Det är faktiskt kul med lite amatörmässig forskning.
    So long...
    Bifogade filer
    Last edited by Kim von Platen; 2012-04-14, 16:30.

Kasta loss...

Hallå,
    Upprepning är reklamens moder och jag matar på trots noll intresse (och trots att det finns många som kan det här med glas). Så här kommer plunta två som jag nog tycker har likheter med den förra.

Några fakta:
    Fartyg: Snaubrigg (1780-talet)
    Höjd: 21,5 cm
    Bredd: 12 cm
    Gavel: 8 cm
    Devis: Bäst som det går
    tar vi oss en tår.

Baksida: Oscar I:s monogram.

Anm. Lägg märke till den punktformade dekoren runt pluntans axlar och sättet att etsa havets vågor. Samma design. Och kurbitliknande kvisten på gavlarna.

Sailors always return. Nu vill jag höra om det de här kan vara Cederbergs glasbruk eller närliggande släkting?

So long
    Bifogade filer

Comment

Om båtar kan jag inget men Cederberg var redan nerlagt när Oscar I blev kung.
      Med tanke på hur vanliga dessa pluntor med motiv av skepp är så handlar det nog om många bruk som gjorde dessa, men kanske i större utsträckning på de kustnära
      De flesta jag sett brukar hamna i perioden 1800-talets andra halva, grovt uppskattat.

När det gäller datering med hjälp av kungliga monogram finns det enligt min mening ingen egentlig anledning att misstro dem, oftast stämmer tidsperioden för monogrammet med glasets typ, utseende och gravyr mm, men med ett undantag, GIII som av nån anledning använts ända in i våra dagar. Men det är ändå inget större problem, den glasintresserade ser om en GIII-plunta är från 1780,1880 eller 1980.

PS, Kim din första flaska känns äldre än den andra, främst pga storleken då de äldre ofta är smalare och högre.
      Last edited by Legion; 2012-04-15, 17:35.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå,
        Upprepning är reklamens moder och jag matar på trots noll intresse (och trots att det finns många som kan det här med glas). Så här kommer plunta två som jag nog tycker har likheter med den förra.

Några fakta:
        Fartyg: Snaubrigg (1780-talet)
        Höjd: 21,5 cm
        Bredd: 12 cm
        Gavel: 8 cm
        Devis: Bäst som det går
        tar vi oss en tår.

Baksida: Oscar I:s monogram.

Anm. Lägg märke till den punktformade dekoren runt pluntans axlar och sättet att etsa havets vågor. Samma design. Och kurbitliknande kvisten på gavlarna.

Sailors always return. Nu vill jag höra om det de här kan vara Cederbergs glasbruk eller närliggande släkting?

So long
        Hei igjen Kim

Vet du hvordan en kopierer et av sine tidligere innlegg inn i din tråd for å kunne samle innlegg i denne tråden ??

Comment

Koiera mera...

Hallå Karve,
          Jag TROR att man kan flytta/dra en bild från tråden och lägga den på skrivbordet. Sedan kan kopiera texten och klistra in i det nya inlägget.
          Om nu inte snälle Kapten eller Maria fixar den saken.
          So long...
          PS. Det vore spännande om lägger fakta: måttuppgifter på det sättet jag har gjort. Underlättar jämförelser.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
            Om båtar kan jag inget men Cederberg var redan nerlagt när Oscar I blev kung.
            Med tanke på hur vanliga dessa pluntor med motiv av skepp är så handlar det nog om många bruk som gjorde dessa, men kanske i större utsträckning på de kustnära
            De flesta jag sett brukar hamna i perioden 1800-talets andra halva, grovt uppskattat.

När det gäller datering med hjälp av kungliga monogram finns det enligt min mening ingen egentlig anledning att misstro dem, oftast stämmer tidsperioden för monogrammet med glasets typ, utseende och gravyr mm, men med ett undantag, GIII som av nån anledning använts ända in i våra dagar. Men det är ändå inget större problem, den glasintresserade ser om en GIII-plunta är från 1780,1880 eller 1980.

PS, Kim din första flaska känns äldre än den andra, främst pga storleken då de äldre ofta är smalare och högre.
            Hall å Legion,
            Tack för ditt inlägg, gissade att skulle vara vaken, och intressant det där med att smalare och högre pluntan kanske är äldre. Så himla vanliga är inte de här pluntorna på mina breddgrader, nåja, man stöter på en vartannat år och dom kostar en slant för det finns många sailors.
            Läste ett inlägg av vännen Kallin där han berättade att vid nedläggningen av Cederbergs fanns ett sort lager flaskor som köptes upp, kanske av Limmared. Gravörerna lär ha fått nya jobb och min teori är att en gravör från Cederbergs gjort etsningarna i egen regi eller som anställde på annat bruk. Vad säger du om den? För pluntorna är faktiskt väldigt, väldigt lika i formspråk och deviser.

Fortsättning följer, hoppas du hänger med...
            So long

Comment

Hei Kim og takk for ditt initiativ for å lage en egen tråd for flaskor med skip og "drikkevers", schatollflaskor mm.

Her er mitt bidrag og bruker ditt oppsett for mål osv.....

Devis : " Segla du min vän men kom snart i gen "
              Skip : I følge Kim Von Platen en tomastet snau ca 1780
              Høyde: 19,5
              Bredde: 9,5 ( over skuldre )
              Gavel : 6 ( Dybde )

Værsågod neste flaskesamler, kom med bilder og info .........
              Bifogade filer

Comment

Hallå igen,
                Här är min lilla plunta (som visats tidigare) och håller samma mått som den från Karve.
                Fakta: Snau
                Höjd: 19,5 cm
                Bredd: 9,5 cm
                Gavel: 6 cm

Devis: Bror ta en tår
                Om du tål.

Likheterna är påfallande. Flaskornas form med raka axlar, punktlinjen och vågorna. Nästan samma skepp även om ditt har en sluttande akter./häck. Och olika motiv på baksidor och kortsidor, men samma manér. Samma typografi. Tvillingar vågar jag påstå. Men vem är pappa och mamma? Det är frågan.
                So long...
                Bifogade filer
                Last edited by Kim von Platen; 2012-04-16, 19:19.

Comment

Ingen devis, men en skapligt rolig flaska med tillhörande glas.
                  Schatullaren importerad från stora landet i väster såld som Antique etched glass decanter. Glasen fick jag tag i på en svensk auktionssite.
                  Tillverkade av Orrefors Hald ligger bakom dem. tror det var 1926 på flaskan
                  Naturligtvis fotat i motljus
                  Click image for larger version

Name:	Ships.jpg
Views:	1
Size:	68,1 KB
ID:	533984

Comment

Hallå Lars,
                    Har aldrig tidigare sett en liknande schatullare, fin och med matchande glas. Grattis.
                    Motljus ger vackrare bilder, men inte lika tydliga med min Kalleankakamera.

Var det du eller Kapten som skrev på en annan tråd att tulpanen var kännetecknande för Cederbergs pluntor? Om svaret är ja undrar jag om du har några belägg för saken?
                    So long....
                    Bifogade filer

Comment

Hallå Sladden,
                      Du visade den här trevliga pluntan som jag lånat med med tillägg av några frågor, det är väl OK?
                      Mått?
                      Ålder?
                      Vad vet du mer om pluntan?
                      Vore intressant med några bilder på baksidan och gaveln.
                      So long...
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kim von Platen; 2012-04-19, 22:19.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Sldden,
                        Du visade den här trevliga pluntan som jag lånat med med tillägg av några frågor, det är väl OK?
                        Mått?
                        Ålder?
                        Vad vet du mer om pluntan?
                        Vore intressant med några bilder på baksidan och gaveln.
                        So long...
                        Åyerkommer, mörkt nu....
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

Comment

Hallå Sladden,
                          Sorry, ordblind och dåligt mörkerseende. So long...

Comment

Hallå igen,
                            I väntan på förnyad kontakt med Sladden och utlovade bilder lägger jag in den här fantastiska gravyren, enligt uppgift från Cederbergs glasbruk, och kan kan bara konstatera att den ena tulpanen inte är den andra lik. Därmed faller min teori att pluntorna med skeppsmotiv stammar från Cederbergs. Men låt oss forska vidare.

So long...
                            Bifogade filer

Comment

Här är skeppsflaskan igen.
                              Jag uppskattar att den är från 1800-talets sista fjärdedel/andra hälft. Detta utifrån halsens längd och flaskans form och proportioner, 19x9x6 cm,. Mer kan jag inte säga om den.
                              När det gäller flaskor med tulpandekor vill jag påminna om att Cedersbergs gravör senare anställdes på Wentzelholms glasbruk. Fortsatte säkerligen med den typen av dekor där. Utan datering är det allt lite knepigt att attributera en del av dessa flaskor utifrån dekoren.
                              Last edited by Sladden; 2012-04-21, 21:27.
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X