Debuterar här på forumet med en av mina personliga favoriter. Vet inte hur vanligt det är med glastallrikar som har, i varje fall vad jag tror, hyfsad ålder. Jag har ett par och de har en härlig ton åt det violetta hållet, puntelmärke och spår av användning. Vad tror ni om ålder och ursprung?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tallrik, går det att säga ålder?
Collapse
X
-
Trevligt att höra, jag fick själv lite puls när jag hittade dem, det ena har ett litet urslag på kanten men det andra är helt felfritt. Är de svenska tro? Vad tror ni att det urpsrungliga användningsområdet var, det känns lite som överkurs att ha det som fat att äta mat på.
Comment
-
Jag tittar lite på mönster och graverade glas ifrån Reijmyre i en bok nu, men
hittar inte exakt den dekor du har.
Men det finns vissa likheter med en del dekorer de använst sig av under
1820-1830-talet.
Men det är nog många glasbruk som haft liknande dekor, men kanske är det
ett Reijmyrefat.
Comment
-
Now we are talkin'. Jag vill ha ner dem till 1700-talet.Ursprungligen postat av A.FGlöm mitt Reijmyre förslag, ju mer jag tittar i böcker på olika glasbruksdekorer
ju fler hittar jag som liknar din :-)
Bl.a. Cedesberg och till och med Skånskaglasbruket har en liknande dekor :-)
Comment
-
Vill tillägga att gravyren är ganska så djup och glaset är tjockt. Jag har inte så stor erfarenhet av gammalt glas utan jag är i upplärandefasen så att säga, om man nu någongång kommer ur den, men de graverade äldre glasföremål jag sett har haft en grundare, mer kasaktig gravyr. Kanske dessa är mer påkostade från början?
Comment
-
Det var ingen dålig debut, må jag säga! Underbart fat! Enligt min erfarenhet är äldre glasfat nästan alltid underfat till något annat, som bålskålar, vaser eller liknande. Har själv ett alldeles ljuvligt oktagonalt barockfat, som ursprungligen varit ett underfat till en tvättkanna. Men ditt (dina) fat ser ut att gå upp på mitten, och då är det ju svårt att ställa något på det?!? Skumt... Mitt fat har också djup gravyr, och är med största sannolikhet tyskt.[I]It's nice to be green[/I]
Comment
-
En tanke, men jag tror inte det känns helt praktiskt. För det första så sitter slitaget på utsidan där botten tar i bordet och hur skulle man ta av locket? Det finns inget lämpligt sätt att lyfta det.Ursprungligen postat av ÄjthMed tanke på hur kanten är formad ser det mera ut att vara ett lock!
Vad gäller underfat så har jag också funderat i de banorna, men som du säger Gunilla så är botten väldigt välvd samt att på bottens insida så finns spår av användning. Möjligtvis att en kupa skulle kunna passa som överdel, men när jag hittade två tillsammans så känns det lite otroligt också.
Jag är nog mest inne på att det är fat, som använts till att äta på. Men jag vet inte...
Comment
-
Får ingen riktig ro i kroppen. Har letat och letat men inte hittat något som för diskussionen vidare. Kanske någon annan har mer tips om var man kan se liknande fat eller få tag i någon information som kan hjälpa till med "artbestämningen"
Comment
-
Hittade idag en trevlig skrift, Kulturens årsbok från 1953. I den så beskrivs bla graverade glas från Skånska glasbruket........ Jag hoppas och tror att en del glaskännare här på forumet och kan hjälpa mig lite på traven. På sidorna 131-133 beskrivs just den här typen av rutmönster och det finns även bilder på objekt med denna dekor. Kan det vara möjligt att dessa tallrikar kan vara därifrån tro? Hur kan man förkasta eller möjligtvis bekräfta dessa "farhågor"?
Comment
-
Jag fortsätter att fråga och spåna lite till. I ovan nämnda Kulturen från 1953 så finns avbildat ett rakfat som i formmässigt utseende är väldigt likt mitt om man bortser från den del som är urtagen för att passa under hakan/halsen. Sedan visas även en mugg med dekor som är mycket lik. Dekoren är inte av högre kvalitet och man kan med hjälp av denna härleda ett antal föremål med denna dekor till just Henrikstorp. Det passar väldigt bra in på mina fat också. Har precis beställt boken om Henrikstorp. Hoppas att den kan ge mig mer upplysningar. Är det någon som har koll på glas från detta bruk, tex om hur glasets massa ser ut. Mina fat går ju åt det violetta hållet.
AF, du hade ju hittat lite dekorer som liknade denna. Kan du ge mig lite litteraturtips eller vis på bild.
Comment
Comment