Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loppisfynd, Gullaskruf med mera. Hjälp med identifiering någon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Loppisfynd, Gullaskruf med mera. Hjälp med identifiering någon?

Igår besökte jag en helt fantastisk loppis i dalarna, där gjorde jag ett antal fynd som jag har lite svårt att placera. Om någon skulle vilja berika mig med kunskap om dessa trevliga pjäser vore jag mycket tacksam! Glasbruk? Tid? Formgivare?

Click image for larger version

Name:	2a.jpg
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	638160
    Vi hittade tre av dessa fina glas.

Name:	1a.jpg
Size:	31,5 KB
ID:	638161
    Denna kanna finns med i ett annat inlägg som min fru lagt upp här på PES - ingen har bringat klarhet i vad detta är ännu dock, enligt tanten jag köpte den av så är den från 40-50talet. Cirka 20-25 cm hög

Name:	5a.jpg
Size:	42,6 KB
ID:	638162
    En kanna, ska egentligen vara en glaskork då öppningen är slipad. Gullaskruf? Stämmer i färgen men har inte sett just denna modell förr, rätta mig gärna!

Name:	4a.jpg
Size:	38,7 KB
ID:	638163
    Vas, Gullaskruf "Snoddas"? Ska tydligen finnas kopior, hur vet jag att vad detta är?

Name:	3a.jpg
Size:	23,6 KB
ID:	638164
    Vi hittade även två stycken av dessa fina glas, Gullaskruf "Snoddas".

Det hade varit enklare om du la upp sakerna med en tråd per sak, men jag ska försöka svara ändå.

Tror tyvärr inte att någon av grejerna är från Gullaskruf. Den gröna kannan skulle jag gissa Ryd på, men det är en gissning. Den korklösa karaffen är från Trelleborg. De två sista med snurr tror jag är från Hovmantorp, men är tyvärr inte säker där heller. Dock inte Gullaskruf.

Comment

Hur ser man skillnad på Snoddas och kopior?

Ok, jaja de är fina ändå, det var ju därför jag köpte dem. Men hur ser man skillnad på en riktig snoddas och en kopia?

Comment

Är för övrigt ny på forumet, ska tänka på att lägga upp grejorna i separata trådar i framtiden - tack för tipset.

Comment

Jag skulle inte vilja kalla det för kopior, precis, men just de här två modellerna förekommer inte på Gullaskruf, även om det snurrade mönstret är liknande/likadant.

Comment

Glaset på bild 1, tror jag kommer från Skruf.
            I’m a real mean bitch!

Comment

Maria>> Någon speciell serie/formgivare du tänker på? Tycker att de är väldigt trevliga, bollen under kupan är ihålig och förseglad om det kan vara någon ledtråd.

Comment

Nu har jag hittat min bild, min dator har varit på lagning, till slut fick dom byta hårddisken, efter det fungerar inget som det ska, när jag skulle söka via sökfunktionen på start, så kom inga bilder upp, till slut hittade jag var man ska fylla i sökvägar, varken C eller D disken var markerade för indexering, nu fungerar det igen och här kommer bilden på Bengt Edenfalks servis som heter Bellman tillverkad på Skrufs Glasbruk, från ca 1970.
                Bifogade filer
                I’m a real mean bitch!

Comment

Tack båda två för att ni skingrar en del frågetecken för mig! Kul att glasen kom från Gullaskruf.

Någon som kan bekräfta om kannan kommer från Ryd? Funkar hur som helst väldigt bra med bellmanglasen

Comment

OBS Skrufs Glasbruk och Gullaskrufs Glasbruk, är 2 olika glasbruk.
                    I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                      Nu har jag hittat min bild, min dator har varit på lagning, till slut fick dom byta hårddisken, efter det fungerar inget som det ska, när jag skulle söka via sökfunktionen på start, så kom inga bilder upp, till slut hittade jag var man ska fylla i sökvägar, varken C eller D disken var markerade för indexering, nu fungerar det igen och här kommer bilden på Bengt Edenfalks servis som heter Bellman tillverkad på Skrufs Glasbruk, från ca 1970.
                      Jag har sett dessa i en formtidning, ska leta fram annonsen. Det var från -66 eller -67 inte 1970.
                      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Servisen Bellman var med i tidningen Form nr 2, 1966.

Name:	Bellman.jpg
Size:	97,4 KB
ID:	518718
                        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Kul att se alla delarna i serien. På lappen på Skrufs museum står det ca 1970, dom har inte angivet något exakt årtal, troligtvis så vet dom inte det.
                          I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
                          X