Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasugnar & degelkammare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasugnar & degelkammare.

Hittade denna ritning i dag från Fåglaviks glasbruk år 1904, jag kom på för en stund sedan att detta är brandstationen som står upp i dag, den blev nog brandstation i början på 1940 talet, huset (degelkammaren) på ritningen byggdes 1904.

På ritningen står det!
    Ritning till byggnad för förvaring af retorter vid Foglaviks glasbruk.

Deglarna gjordes ju på bruket, leran trampades av gubbarna i stora träkar,
    sedan stäldes ju tydligen dom våta deglarna inne i detta hus för att torka,
    (retort betyder ju distilera) om man söker på ordet.

Nu är min fråga vad det var för appratur som syns på ritningen och är sammankopplad med skorstenen, vet någon vad det var som hände i denna prosedur, det handlar ju om glasdeglar av lera som skall torka.

Tacksam om ni kan bidraga med hur detta gick till.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Jag tror att det är helt vanliga kaminer. Det behövdes väl uppvärmning dels för gubbarna och för att torka deglarna. Det blev ju rätt fuktigt där man höll på med lera.
    Lasse

Comment

Ja det kanske inte är mera avanserat än så Lasse, jag hängde upp mig på ordet (retorter), det ordet var nytt för mig.

Varför står det till förvaring av retorter tro
      Hirvi
      Last edited by Hirvi; 2011-07-03, 22:25.
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Retorter är väl en sorts laboratorieglas.....http://www.ne.se/sok/retort?type=NE
        Last edited by prylsnubben; 2011-07-03, 22:51.

Comment

De gjorde inte retorter på Fåglavik tro?
          De kan vara ganska stora och otympliga.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
            De gjorde inte retorter på Fåglavik tro?
            De kan vara ganska stora och otympliga.
            Det är mycket troligt att dom blåst retorter på bruket,
            men denna byggnad uppfördes för deglarna och det hörde man ofta från dom äldre.

Ja vi får lura vidare på detta ordet retorter.
            Huset är väl ca 11x6 met och två våningar.
            Hirvi
            Last edited by Hirvi; 2011-07-03, 23:07.

Comment

Retort av glas - men också av metall - och av lera!

På länken till NE står det att destillationskärlet retort är en päronformad kolv med långt utdragen, nedåtböjd hals. Den görs inte bara av glas eller metall - den kan också var gjord av lera - och i pottkammaren jobbade man ju med lera . . .

. . . återstår att finna när och var man använde retort av lera!

Retort av stål används enligt Widipedia vid torrdestillation av stenkol för att producera stadsgas eller för att utvinna oljeskiffer - och de är invändigt beklädda med eldfast material. I sammanhanget kan nämnas den stora produkt som vi ju hoppas så mycket på: solcellerna där vi utvinner elenergi från solljuset. De små solcellselementen i panelerna består av dopat kisel - och denna kisel utvinns genom destillation av kvartssand. Det fick jag lära mig vid ett studiebesök vid vår västvärmländska monteringsfabrik strax norr om Sölje! Den destillering som ger detta kemiskt rena kisel, görs vid en fabrik i USA - där man ju har gott om ökensand!

Nu kom vi in på en produkt som har samma råvara som glaset - och då är jag tillbaka till retortrar av glas. Sådana bör vara välkända för högstadiets kemielever - och för alla storkonsumenter av jäst (!) Alfred Nobels retort fotade jag nu i våras i hans labb i Björkborn strax norr om Karlskoga. Det är retorten som mynnar ner i en glaskolv nere i höger bildkant:
              Bifogade filer
              Last edited by Rebello; 2011-07-04, 08:11.

Comment

Retort av lera

Heureka! Här beskrivs en användning av retort av lera i gammal tid. Tyvärr visar man inte i detta utsnitt den fig. 313 som visar den ugn där destilleringen skedde : http://runeberg.org/uppfinn/4/0600.html

Resultat av sökning retort + lera: http://www.google.se/search?sourceid...etort+%2b+lera

"Crafton i Edinburg har erhållit patent på en förbättrad method att af eldfast lera förfärdiga retorter till stenkols destillering. - - - sammansätter den af flera formade och förut brända delar, hvilka sedan hopfogas med hvarandra." http://books.google.se/books?id=9JoA...20lera&f=false

Kaminerna i Fåglaviks pottkammare var nog till för att få torkande värme, så som Lasse menar. Tydligen tillverkade och torkade man både deglar och retortrar av leran där.
                Last edited by Rebello; 2011-07-04, 08:37.

Comment

Tackar Rebello för bilder text och länkar, nu snurrar det till i bollen riktigt
                  efter all läsning, för att förstå detta i enklare ord vad som hände i denna panna
                  som var inmurad i skorstenen i denna pottkammare (degelkammare) det har jag nog inte fattat riktigt, ritningen visar ju två pannor, en per våning,
                  vi får se om vi kan få en enkel sammanfattning vad som hände i detta hus i Fåglavik,
                  jag får nog läsa på mera för att få ett sammanhang i det hela.
                  Hirvi
                  Last edited by Hirvi; 2011-07-04, 09:27.

Comment

Precis som LasseC tror jag också att kaminerna helt enkelt är till för uppvärmning. Just värme borde vara en grundförutsättning i en pottkammare.

Frågan är om det verkligen är laboratorie-retorter av glas som avses på ritningen om nu huset byggdes för att vara en degelkammare? Min gissning blir att ordet hade dubbel betydelse i Fåglavik när ritningen gjordes

Jag kollade förresten upp retorter i Limmareds kemtekniska kurant från 1898 och i den finns de i 11 storlekar från 30 gram till 12 liter! De ser ut precis som den på Rebellos bild.

Comment

Retorter av glas är en sak - men vad skulle de ha med ett torkhus att göra - om det nu är ett torkhus? Glasretortrar kunde väl lagras tillsammans med annat glas. Vad fanns det för lagerbyggnad i övrigt på Fåglavik, Hirvi?

Vad säger ni Hirvi och Legion, om att man kan ha tillverkat retortrar av lera, förutom att man gjorde deglar i pottkammaren på Fåglavik och sedan torkade dem i det här huset? Retortrar av lera har ju också ett stort användningsområde - och hade så även i äldre tid, som framgår av mina länkar.
                      Last edited by Rebello; 2011-07-04, 11:18.

Comment

Använde man benämningen retort på snabeldeglar tro. De ser ju ut som en stor retort. De öppna deglarna benämndes ju pottor i äldre tid.
                        Lasse

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          Använde man benämningen retort på snabeldeglar tro. De ser ju ut som en stor retort. De öppna deglarna benämndes ju pottor i äldre tid.
                          Lasse
                          Det låter mycket troligt!

Comment

Ja, Lasse - det låter mycket troligare än att de skulle ha tillverkat retortrar av lera för helt andra fabriker.

Comment

Japp Japp Japp, där träffade du nog huvudet på spiken Lasse, medan jag satt och läste era komentarer så for (snabeldeglarna) upp i mitt huvud oxå,
                              märkligt att jag inte hört ordet (retortrar) benämnas för snabeldeglarna tidigare,
                              lägger in en bild på en ritning ni sett förut av en (retorter) (snabeldegel)
                              jag har ju en här på tomten, men jag har aldrig jobbat ur dom, det var ju (pottor) (öppna deglar) som Lasse skrev under min tid.

Vad jag kan förstå så slutade man med (snabeldeglarna) (retorterdeglarna) en liten bit in på 1940 talet här, retortrarna stod ju väldigt tätt intill varandra i en cirkel i dom gamla rundugnarna, sedan kom ju dom nyare rundugnarna på 1940 talet och skorstenen höjdes rejält, i dom rundugnarna stod ju deglarna (pottorna) längre isär i en cirkel.

Kul att ni hängde på detta med (retorter) bra med ett forum att diskutera i.
                              Rebello! Det var ett annat större hus utan värme som var till förvaring av glas.
                              Hirvi
                              Bifogade filer
                              Last edited by Hirvi; 2011-07-04, 13:03.

Comment

Working...
                              X