Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med gravyr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glas med gravyr

Jag har lagt undan/reserverat fyra sådana glas och funderar på att köpa. Det jag undrar om någon vet vilket glasbruk de kommer ifrån?

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

Tämligen omöjligt att veta.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Dekoren som antingen är guillocherad eller pantograferad (jag lär mig aldrig ) känns väldigt mycket nybarock /Swedish grace, så förmodligen är glasen svenska och tillverkade på 1920-talet.

Comment

Guillochering: enkla slingor av standardmönster ritsas i vaxet på glaset av ett eller flera stålstift på en guillocheringsmaskin. En sådan visas här (dock felaktigt annonserad som pantograf och felakigt skyltad som pantograveringsmaskin - så detta är inte lätt - det har du rätt i Kaptenen !): http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=pantograf

Pantograf: ett mer fritt utformat mönster graveras i en plåt och överförs sedan därifrån till ett flertal servisglas samtidigt, se bilden på en PANTOGRAF från äldre tiders Kosta Glasbruk.

Sedan etsas mönstret i syrabad - i båda metoderna.
        Om det är etsning i den här trådens exempel, så är det pantografering som gäller.

Men - rutmönstret ovanför de slipade fasetterna: jag tycker det ser ut att vara gjort med gravyr- eller sliptrissa. Hur känns det mönstret med nageln? Det är distinkta fördjupningar om du har satsat rätt i rubriken.
        Bifogade filer
        Last edited by Rebello; 2011-05-24, 18:30.

Comment

Det är nog gravyr, jag har känt med nagel. Jag har faktiskt aldrig sett sådana glas tidigare. Vad tycker ni, ska jag köpa?

Comment

Jag röstar för ett köp !

Comment

Glaset är tillverkat vid Elme glasbruk (1917 - 1969) och heter Tip-Top, formgivet av Edvin Ollers (1888 - 1959) omkring 1928-1930.
              Dekoren är utförd genom Pantografering: se Rebellos svar om Pantograf.
              Servisen var i tillverkning under en längre tid.

Comment

Tack så mycket för ditt svar! Nu är mysteriet löst
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X