Dekoren som antingen är guillocherad eller pantograferad (jag lär mig aldrig ) känns väldigt mycket nybarock /Swedish grace, så förmodligen är glasen svenska och tillverkade på 1920-talet.
Guillochering: enkla slingor av standardmönster ritsas i vaxet på glaset av ett eller flera stålstift på en guillocheringsmaskin. En sådan visas här (dock felaktigt annonserad som pantograf och felakigt skyltad som pantograveringsmaskin - så detta är inte lätt - det har du rätt i Kaptenen !): http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=pantograf
Pantograf: ett mer fritt utformat mönster graveras i en plåt och överförs sedan därifrån till ett flertal servisglas samtidigt, se bilden på en PANTOGRAF från äldre tiders Kosta Glasbruk.
Sedan etsas mönstret i syrabad - i båda metoderna.
Om det är etsning i den här trådens exempel, så är det pantografering som gäller.
Men - rutmönstret ovanför de slipade fasetterna: jag tycker det ser ut att vara gjort med gravyr- eller sliptrissa. Hur känns det mönstret med nageln? Det är distinkta fördjupningar om du har satsat rätt i rubriken.
Glaset är tillverkat vid Elme glasbruk (1917 - 1969) och heter Tip-Top, formgivet av Edvin Ollers (1888 - 1959) omkring 1928-1930.
Dekoren är utförd genom Pantografering: se Rebellos svar om Pantograf.
Servisen var i tillverkning under en längre tid.
Comment