Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskrufs flaska Växjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
    En gammal modell av plunta. Dekoren tror jag kommer från Tyskland.
    Jag har dem i flera olika storlekar och målningar. Gjordes till ett Växjö-jubileum, tror det var museumet, men kommer inte ihåg. Dessa skall vara märkta med "Wäxjö" på baksidan. De tidiga, fram till 1948 är målade av Swärds.
    Hittade en uppgift i Glasboken av Carl F Hermelin och Elisabeth Welander.
    "Troligen tyskland 1800-tal."
    Undrar hur man kan se skillnad på de från tyskland och de från Gullaskruf?
    Är det kanske någon annan färg som använts?
    Bilden är ju svartvit så det går inte att se.
    Bifogade filer

Comment

Jag tror inte att pluntan i boken är 200 år gammal, det är nog en Växjö herr från Gullaskruf.
      knappast meningslöst.

Comment

Tack.
        Konstigt att författarna till boken inte har bättre koll än så.

Comment

Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
          Den stora i mitten måste jag missat sist, Ralle, har du haft den länge? Vet man vem som ligger bakom den?
          Eftersom man blir äldre och klokare, tro´t om Ni vill, så är den stora i mitten med folkdräkt, av Hugo Gehlin. Han kallade den "Kallskänkan" eller "Fåvitska jungfrun".
          knappast meningslöst.

Comment

det är inte bara motivet som kommer från tyskland tog ett foto direkt ur boken där står liten fyrkantig polykromt bemålad flaska troligen tyskland omkring 1800. jag har oxå sådana här flaskor det skulle vara intressant hur era flaskor ser ut i botten, såg inte att du redan lagt in bilden kecke, men det skulle i alla fall vara kul att veta hur bottnarna ser ut
            Bifogade filer
            Last edited by harley; 2008-09-04, 21:39.
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Man skall inte tro på allt som skrivs.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                Man skall inte tro på allt som skrivs.
                .......överhuvudtaget
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Den i boken avbildade polykromt bemålade pluntan är inte från Tyskland.
                  Det är en Gullaskruvare.
                  Så här skall de se ut om de är från Tyskland och några hundra år gamla.
                  Det är ju förståss bara den mittre främre som är Tysk.
                  Bifogade filer

Comment

När jag ser på Keckes och Raouls flaskor så är det ju en lite variation i storleken på dem vad kommer det sig av . Mvh

Comment

Gullaskruf flaska

Den vackra flaskan bär en etikett från Gullaskruf. Jag undrar om det är någon från glasbruket som ligger bakom målningen eller om det har varit en blå omålad flaska från början och någon hade målat på den efteråt.

Med vänliga hälsningar Bonnie
                      Bifogade filer

Comment

Här finns lite mer att läsa
                        Last edited by Kaptenen; 2011-05-18, 00:23. Anledning: Sammanfogat trådar
                        I’m a real mean bitch!

Comment

Tusen tack, Maria! Tråden är nästan 4 år gammal. Jag började leta här men gav upp efter ett tag. Finns ju otroligt mycket information om just detta glasbruk.
                          På min plunta står inte "Wäxjö" på baksidan. Det måste vara senare upplaga i så fall.

Med vänliga hälsningar Bonnie

Comment

Här är en länk som jag hittat nu
                            låter intressant...vet dock ej hur tillförlitlig informationen är

Comment

Gullaskrufs flaska Växjö

Jag fann flaskan på Raouls blogg och den är varken av Stenberg eller Gehlin som det ofta skrivs utan bruksdesign. http://iloapp.vbkarlsson.se/blog/min...ome&category=1. Men när var den i produktion? Höjden är 15 cm.

Enligt uppgift tillverkades den under många år och den finns i en priskurant från 1947.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Kaptenen; 2011-05-18, 00:44.

Comment

Tycker de är riktigt fina de där flaskorna. Jag har ett svagt minne att jag läst någonstans att dessa gjordes till ngt jubileum, men att de då var märkta med Wexiö på baksidan.

Ska se om jag hittar vart jag läst om detta.
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X