Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskrufs flaska Växjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gullaskrufs flaska Växjö

    Pluntor i en härlig blå färg som enligt vad jag hört kallas "Växjö Herr".
    Vid närmare titt på mina flaskor så ser jag att de är ganska olika. Höjden, halsen och målningen är olika.
    Kan man av det se ungefär när de olika flaskorna tillverkades?
    Bifogade filer

  • #2
    Har också två såna däringa flaskor/pluntor ståendes. Olika höjd och olika målningar. Passar på att åka slängkälke på din fråga.

    Comment


    • #3
      Den här modellen var i produktion väldigt länge, så jag antar att det rör sig om naturlig variation/utveckling över tiden. Har för mig att jag sett en diskussion om detta tidigare någon stans, och att det där konstaterades att den högre (höga) antagligen är äldst...

      Comment


      • #4
        Jo det var nog så att de både blåstes och målades av olika personer. Därav skillnaderna. När du nämner att dom varit på tapeten tidigare så drar jag mig till minnea att så är fallet. Antingen här eller där.

        Comment


        • #5
          En gammal modell av plunta. Dekoren tror jag kommer från Tyskland.
          Jag har dem i flera olika storlekar och målningar. Gjordes till ett Växjö-jubileum, tror det var museumet, men kommer inte ihåg. Dessa skall vara märkta med "Wäxjö" på baksidan. De tidiga, fram till 1948 är målade av Swärds.
          Bifogade filer
          Last edited by Raoul Karlsson; 2007-09-06, 20:14.
          knappast meningslöst.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
            Jo det var nog så att de både blåstes och målades av olika personer. Därav skillnaderna. När du nämner att dom varit på tapeten tidigare så drar jag mig till minnea att så är fallet. Antingen här eller där.
            Jag har nu suttit och letat igenom allt som finns här på PES om Gullaskruf men inte hittat något så det var väl "där" då.

            Comment


            • #7
              Den stora i mitten måste jag missat sist, Ralle, har du haft den länge? Vet man vem som ligger bakom den?

              Comment


              • #8
                Tittade i Gullasskrufs katalog från 1947. Där uppges att flaskan rymmer 25 cl. och väger 220 gram. Herren ser man då och då medans damen är tror jag mer sällan sedd. Stämmer detta eller har jag bara missat damen.
                Måste tillägga. Vilken härlig samling du har.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                  En gammal modell av plunta. Dekoren tror jag kommer från Tyskland.
                  Jag har dem i flera olika storlekar och målningar. Gjordes till ett Växjö-jubileum, tror det var museumet, men kommer inte ihåg. Dessa skall vara märkta med "Wäxjö" på baksidan. De tidiga, fram till 1948 är målade av Swärds.
                  Tack Raoul.
                  Häftigt.
                  Läcker samling.
                  Jag trodde att det skulle räcka om jag fick tag i en man och en kvinna men nu ser jag ju att de här kan man ju samla hur många som helst av.
                  Börjar bli mer och mer imponerad av Gullaskrufs alster.
                  Speciellt de blå lockskålarna som jag sett några av.
                  Har bara en väldigt liten än så länge.

                  Comment


                  • #10
                    Jaha vem skall vi svara först...

                    cjf:
                    Den stora damen i mitten har jag haft ett tag. Troligen en beställningsvara. Denna har Dala-Floda dräkten. Har sett en med Gagnef-dräkten också. Förmodligen finns det fler...

                    Ulferic:
                    Damerna är lite sällsyntare, mycket rätt iakttaget, men den som vet ser att jag har 5 damer och 4 herrar. Någon i byn saknade herren, så han fick lämna huset, snäll som man är Tack Ulferic, och jag har fler glasbitar utanför bild

                    Kecke:
                    Gullaskruf var störst på pressglas, en gång på världen. Vilken blå lockskål menar Du?
                    knappast meningslöst.

                    Comment


                    • #11
                      Den här lilla. Ca 9 cm inklusive knopp.
                      Har för mej att Sladden visat en större någon gång.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                        Den stora damen i mitten har jag haft ett tag. Troligen en beställningsvara. Denna har Dala-Floda dräkten. Har sett en med Gagnef-dräkten också. Förmodligen finns det fler...
                        Puh, ytterligare en sak att hålla utkik efter, som om det inte fanns nog med luckor i samlingen...

                        Comment


                        • #13
                          Aha en Ring-skål, för marmelad, eller lilla nipperasken. Jag har den i indigoblått.
                          knappast meningslöst.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                            Puh, ytterligare en sak att hålla utkik efter, som om det inte fanns nog med luckor i samlingen...
                            Hittar jag en dublett - så är den Din, Fredrik!
                            knappast meningslöst.

                            Comment


                            • #15
                              Hyvens, som 87:an skulle sagt!

                              Comment

                              Working...
                              X