Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En vas i med överfång i gult ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Men inte är väl vasen gjord av olika glasfärger? Precis som Hirvi skriver är det bara pga tjockleken som den gula färgen blir så markant, där det är slipat är glaset tunnare och upplevs som mer genomskinligt.
    Tror oxå bara på en färg i den.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Men inte är väl vasen gjord av olika glasfärger? Precis som Hirvi skriver är det bara pga tjockleken som den gula färgen blir så markant, där det är slipat är glaset tunnare och upplevs som mer genomskinligt.
      Ja - detta har Hirvi och jag också konstaterat, att det ser annorlunda ut där glaset är inslipat och tunt. Ingen av oss har heller kunnat se någon tunn inre kärna av klarglas. Och jag skrev att det slipade mönstret också kunde ge sken av att det var klarglas innerst. Jfr #4, 5 och 6!

Men Rubus frågade, i sin långa lista med frågor, om man kan göra ett mycket tunt underfång - därav den principiella "lektionen" om detta. Och då fick han också beskrivning av hur alla de sommersovaser är gjorda som han har visat på Strömbergstråden.
      Last edited by Rebello; 2011-04-15, 19:14.

Comment

Vacker vas med slipad kvinna Rebello.

Vi talade om slipnig på färgat glas, häromdagen såg vi Lasse C visa en svart vas
        med slipning på, där såg man ju att glaset blev vitaktigt trots den svarta glasmassan.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ett par anfång med gult glas - djupslipad yta som figurslipats

Môcke blev det - om dina frågor Rubus

Som sammanfattning av allt detta:
          Hirvi och Legion har kommit fram till och jag instämmer i,
          att det är en par tre anfång med samma ljusgula färg.
          Ju tjockare glasvägg - desto mera mättat gul syns den vara.

Din rubrik anger överfång i gult men sådant är det inte - i sin vedertagna betydelse -
          även om man har fångat an det gula glaset i skikt över varandra
          (så som man gör för att bygga upp ett blåst glas).

Vid slipskären i den fördjupningsslipade ytan kan man förvillas
          att tro att det är ett tunt lager av klarglas som underfång - utan att så är fallet.

De e kul me prat om glasteknik - ännu mer fascinerande att studera den praktiserad i hytta och sliperi - men sliperier är i dag sällsynta p g a att kunderna inte är lika förtjusta i det slipade glaset - som harley!
          Last edited by Rebello; 2011-04-16, 09:42.

Comment

Hej

Visst är Monstret matt slipat eller som du säger (kasat) i den tunna Glaskupan. Plattan är inslipad ca. 3 - 4 mm samt gravyr på detta. Vilket då ger ett mycket tunt glas som då skulle ge en bild av klarglas. Det blir mycket tunt glas kvar att Slipa med Trissa på, som Rebellos bror. Mycket snygga kurvor samt färger på din vas. Har den namnet Paradiset?Samt tack för den principiella lektionen Rebello, Både Kul o Intressant. Det borde väl finnas en glasterm för att slipa färgat glas till klarglas??. (Kunde inte låta bli o fråga). Mer. Din fina vas är den då gjord i grönt överfång och slipats samt graverats för att få fram klarglaset eller kan det vara grönt underfång med figurslipning / gravering) för att uppnå samma sak. Det borde ju vara möjligt.
            Last edited by Rubus Arcticus; 2011-04-16, 09:33.
            ________________________________________________________________________
            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
            Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Ursprungligen postat av Rubus Arcticus Visa inlägg
              - - - Mycket snygga kurvor samt färger på din vas. Har den namnet Paradiset? - - -
              Nej inte vad jag vet - men nu har du döpt den åt mig - så varde det!

Om nu inte Gunnar Nylund hade sett någon av brukets damer badandes där i Hyllsjön,
              så är det kanske Bellmans Fru Susanna . . .

Joachims trädgård var med maner:
              lusthus, tapeter af siden!
              middagstiden, middagstiden
              gick Susanna ner.
              Ekar och lindar stodo runt om en damm -
              sköna Susanna hon plaska' och sam.
              när hon plaska, när hon plaska'
              skymta liljor fram.
              Last edited by Rebello; 2011-04-16, 10:18.

Comment

- - - Mer. Din fina vas är den då gjord i grönt överfång och slipats samt graverats för att få fram klarglaset eller kan det vara grönt underfång med figurslipning / gravering) för att uppnå samma sak. Det borde ju vara möjligt.
                De färger som finns i den bilden, men inte normalt i verkligheten - de kommer som effekter från omgivningens ljus, från bladverk i trädgården etc. Vasen är helt i Strömbergshyttans klara kristall; den glassatsen hade en beteckning som jag inte minns nu. Den färg som betraktaren uppfattar: den beror, förutom på betraktarens synorgan, även på belysningseffekterna och exponeringen hos kameran och bildredigeringen i datorn.

Här är vasen i en annan belysning och med min dators "autokorrigering" - en avbildning som är mer verklighetstroget återgiven; se bifogad bild! (Men stör nu inte mitt "fotokonstnärliga" sinne med en fråga om hur man har kunnat lägga på svart glas i vasens överkanter! )
                Bifogade filer
                Last edited by Rebello; 2011-04-16, 13:52.

Comment

- - -
                  Det borde väl finnas en glasterm för att slipa färgat glas till klarglas??. (Kunde inte låta bli o fråga).
                  Ett (dumt) förslag i all hast: fönstermönsterslipat

En Bellman även till din lilla guling:

Fjäriln vingad syns hos Rubus
                  uppå liten gulaktig vas.
                  Den är kasad i ett fönster
                  som är slipat in i glas.
                  Minsta klarglasskikt där inne
                  fick vi tidvis i vårt sinne,
                  till en ny glasteknisk yra
                  Rebello ville då dig styra.

i den härliga vår - uti vååårsooolens glaaans !
                  Last edited by Rebello; 2011-04-16, 14:36.

Comment

Termen "Fönstermönsterslipat" tycker jag passar in bland de andra. Bör väl finnas i nästa upplaga av: "Boken om Glas" http://www.glafo.se/bibliotek/Boken_om_glas.htm

Jag skall inte nämna något om det svarta glaset eftersom det bara är mina synorgan som ser det...

:
                    "Tack för den härliga Bellman till min Amber vas.
                    ________________________________________________________________________
                    "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                    så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                    Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Working...
                    X