Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cylinderblåsta Spegelglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

[quote=Gideon;172755]Din spegel, prylsnubben, behöver nödvändigtvis inte vara utbytt i senare tid - utan faktiskt vara original.
    Det där med delade speglar, uppkommer av myten att det skulle vara billigare ut skattesynpunkt att ha dem delade, så att skatteinspektörerna fick räkna på ett billigare vis.

Lustigt att Du säger det Gideon, hemma tog jag upp ämnet med min Eva igår med anledning av denna tråd. Jag menade att det är lustigt att man alltid anför det delade glaset som en vattendelare när det gäller om glaset är original eller inte. I detta fall borde det ju faktiskt vara storleken som har störst betydelse.
    Det var ju STORA planglas som var svåra att framställa, men en del speglar var ju små. Som vår, glaset är 40X22 cm. Ja, menar; hela glaset på vår spegel är ju mindre en det större spegelglaset på de flesta lite större speglarna från tiden med delat glas.....
    Fanns det då någon anledning att dela detta glas, kan man undra.

Beträffande den hela framrutan på sjuglasvagnarna så var det ju inte tillåtet för andra vagnar än hovets att ha hel framruta. Det skulle synas att det var en kunglig vagn som närmade sig för gemene man.
    Har för mig att Grill rik som ett troll obstruerade mot detta och även han for fram i sta´n med hel framruta till hovets stora förtret.

Comment

Working...
    X