Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cylinderblåsta Spegelglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Cylinderblåsta Spegelglas

Kul Urban att du kände igen en kompis!

Sedan detta med speglar som jag inte kan ett enda skvatt,
    spegelglaset det vet jag att dom är cylinderblåsta som med fönsterglaset,
    men sedan pratade han om att de plana ytorna på påda sidor slipades,
    nu menar jag inte kanten,
    är det någon som kan förklara hur dom gjorde slipade hela ytan på planglaset som han sade i TV,
    det är något vi aldrig pratat om i glastrådarna under årens lopp.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Jag vet inte heller hur de slipade och polerade spegelglas. Det finns en slipmaskin som man använder för att planslipa sten med men jag har inte sett en riktigt gammal sådan men det kan ha funnits någon liknande Jag skall leta om jag hittar någon bild.
    DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
      Jag vet inte heller hur de slipade och polerade spegelglas. Det finns en slipmaskin som man använder för att planslipa sten med men jag har inte sett en riktigt gammal sådan men det kan ha funnits någon liknande Jag skall leta om jag hittar någon bild.
      DG
      Ja detta låter spännande Lasse, jag har aldrig hört talas om denna slipning som Knutsson nämde, planglasen blev ju lite ojämna på den tiden,
      hur dom skulle få bort det vor kul att veta.

Ni som kan gamla 1700 tals speglar, hurdana är glasen på dom,
      är dom helt släta eller har dom vågor i glasytan
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
        Ja detta låter spännande Lasse, jag har aldrig hört talas om denna slipning som Knutsson nämde, planglasen blev ju lite ojämna på den tiden,
        hur dom skulle få bort det vor kul att veta.

Ni som kan gamla 1700 tals speglar, hurdana är glasen på dom,
        är dom helt släta eller har dom vågor i glasytan
        Hirvi
        Glaset på spegeln dom visade ikväll verkade slätt som ett nygjort glas.
        Det måste varit gjort av en verkligt skicklig mästare på planglas. Vi har själva en 1700-tals spegel, men den har antagligen inte originalglaset kvar för det är inte delat. Däremot är det ojämnt. Försöker ta en bild från sidan........ .
        Bifogade filer

Comment

Kan sticken ur Diderot vara till någon hjälp?

Jag finner inga belägg för vad Knutsson sa om slipning före foliering, men från Skånska glasbruket omtalas att glaset måste wähl aftorckas (Mültner 1742 i Sylvén & Welander-Berggrens, Speglar: Spegelmakare & Fabrikörer i Sverige 1650-1850)

Comment

Kul att ni kollar på spegelglas, blåsningen av valsarna, cylindrarna går ju inte blåsa på mer än ett vis vid den tiden, sedan är det ju förfarandet i sträckugnen när glascylindern planades ut,
            om det skulle gå att göra på ett efektivare sätt på ett spegelglas,
            är tveksam till det, men slipningen som Knut pratade om (Antikrundan)
            den skulle vara kul att få klarhet i,
            vad han ville påvisa så var ju glaset något enormt att få fram
            ramen till spegeln var ju inget.

Deta kanske skulle varit en egen tråd om cylinderblåsta spegelglas.
            Hirvi

Comment

Jag funderade oxå detta med spegelglaset. För att få stora glassjok planslipade (om det var det han menade) på den tiden måste det krävts rejäla doningar...jag fattade uppriktigt sagt inte vad han menade. Planslipade på bägge sidorna? och ändå vågigt där folien lagts på?? Det vore som sagt mkt intressant att få rätsida på detta.
              Värderingen av den indianska mattan lät väldigt blygsam!
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Kecke
                Eller jag.
                Kecke! kan du flytta detta med spegelglas till en egen tråd

Håller med dig Äjth, där behövde Knutsson förklarat sig bättre,
                jag har oxå svårt att fatta att dom slipat planglasytorna,
                men att dom gjort något extra i sträckugnen när dom gjorde spegelglas,
                det vore ju en sak, men Knutssons slipade ytor på båda sidor verkar vara vilseldande
                Hirvi

Comment

Lite om fönsterglas ur GLASET HISTORIA OCH TILLVERKNING. La korten under mitt album där det går att få större bild. Där står det om polering av glasskiva.
                  Bifogade filer
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Tackar Tingeling för du tog fram bilder och text, i ditt sista avsnitt
                    har vi väl förklaringen på Knutssons slipning, det är ingen lätt läsning,
                    nästan omöjligt att riktigt förstå hur det gick till, får nog läsa det några gånger för att få lite uppfattning, det är ju ingen text man njuter av att läsa,
                    kanske därför många hoppar över den.
                    Hirvi

Comment

Vilken tid avser texten? håller med Hirvi här rörande läsningen.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag lyckades hitta boken med svårtolkad text i mina gömmor,
                        där står, avtryck ur Lördags-Magasinet den 3, 10 och 17 December 1836,
                        svårt för mig, troligen nästan omöjligt för den som inte jobbat med glas.
                        Hirvi

Comment

Man kan väl tänka sig att man använde ungefär liknande maskiner som de man planslipade porfyr med

Comment

Får nog läsa på om porfyrslipning, fantastiska maskiner,
                            vad man kan se i texten om slipningen på spegelglas
                            så kanske det är ganska likt med porfyren.
                            Hirvi

Comment

Läser i "Boken om Glava Glasbruk".

........De hade att med ledning av beställarna och glasrutans kvalite få ut mesta möjliga till passande storlekar och kavaliteer.
                              Kvaliteeran bestämdes slutligen av sorterarna-synarna som tog ut AA-glas, B-glas, C-glas och U-glas, vilket sistnämnda var utskott. .............

Kan det vara så att det bästa glaset användes till speglar????

Comment

Working...
                              X